Åpent gjæringskar med uhell

Hei,

Jeg har et PET22 gjæringskar (dette med smal åpning og som er gjennomsiktig) med silikonpropp i toppen.

Silikonproppen har blitt skutt ut 2 ganger allerede under stormgjæringen. Den ene gangen merket jeg det før jeg gikk og la meg for kvelden (muligens har den vært åpen i 3-4 timer). Den andre gangen var morgenen etterpå (mest sannsynlig 5-6 timer). Jeg har sprayet proppen og gjærlåsen med starsan og satt den på igjen begge gangene.

Er det noen som har erfaringer med dette, eller har noen tanker om ølet nå er infisert? Gjæringskaret står inni et kjøleskap med temperaturstyring.
 
Hei,

Jeg har et PET22 gjæringskar (dette med smal åpning og som er gjennomsiktig) med silikonpropp i toppen.

Silikonproppen har blitt skutt ut 2 ganger allerede under stormgjæringen. Den ene gangen merket jeg det før jeg gikk og la meg for kvelden (muligens har den vært åpen i 3-4 timer). Den andre gangen var morgenen etterpå (mest sannsynlig 5-6 timer). Jeg har sprayet proppen og gjærlåsen med starsan og satt den på igjen begge gangene.

Er det noen som har erfaringer med dette, eller har noen tanker om ølet nå er infisert? Gjæringskaret står inni et kjøleskap med temperaturstyring.
Når det står inne i et lukket kjøleskap er det liten sjanse for at det er infisert. Regner med at skapet er ganske så rent...
Når det er såpass stormgjæring at proppen skytes ut så er det så masse produksjon av CO2 at det er lite som kommer inn i karet.
Om det kommer oksygen til under stormgjæringen så er ikke det så veldig problematisk, det blir en form for åpen gjæring.

Et triks er å passe på at både innsiden av halsen og korken er tørr. Da blir det mye mer friksjon som holder korken på plass.
Du må altså desinfisere og så tørke av med noe som er helt reint, før du setter proppen på plass.

Men det er litt rart at proppen skytes ut når det er gjærlås, gjærlåsen skal jo slippe ut trykket.
 
Jeg kunne nok tørket propp og åpning som du sier, noe jeg ikke gjorde.

Kjøleskapet er ikke så rent nå, etter disse «eksplosjonene», men var relativt rent på forhånd ja.

Får krysse fingrene for at det har gått greit, det er jo en veldig liten åpning i karet som selvfølgelig hjelper. I tillegg til at stormgjæringen er i full gang og produserer CO2.
 
Tipper at den gjæringsdunken er overfylt og krausen dermed tetter gjærlåsen.
Ja, var det som hendte. Byttet gjærlås etter tre «eksplosjoner» og alt har virket etter det. Får satse på at kombinasjonen med den lille åpningen i gjæringskaret og all aktivitet sørger for at det ikke oppstår infeksjon.
 
Tilbake
Topp