Arduino og temperaturmåling med DS18B20

Jens Kristian

Norbrygg-medlem
Jeg legger inn denne som et tips i tilfelle andre sliter med samme feilen som jeg gjorde ved bruk av DS18B20 sensorer. Jeg har koblet flere temperatursensorer av denne typen til en Arduino som jeg bruket til å styre deler av bryggeriet mitt. Jeg har koblet sensorene med jording, pluss til 5V samt signalledningen til en digital pinne på Arduion. Denne signalpinnen er også koblet opp mot 5V gjennom en motstand som bruksanvisningen sier skal være 4,7 kohm. Alle temperatursensorene bruker denne samme datapinnen. Med dette oppsettet så trenger jeg ingen delay mellom temperaturforespørslene slik som må gjøres dersom en kobler med såkalt "parasitic drain". Ved første installasjon så hadde jeg ikke 4,7 k motstand, og brukte derfor 10 k. Det fungerte utmerket så lenge Arduinoen bare fikk strøm gjennom USB porten, men straks jeg koblet til strøm gjennom strøminngangen så returnerte vel omtrent halvparten av målingene (forespørslene) -127 grd C i stedet for riktig temperatur. Jeg forsøkte å variere spenningen inn innefor oppgitte grenser, men det hjalp ikke. Så skiftet jeg ut motstanden til den anbefalte. Det bedret situasjonen, men fremdeles ble vel ca 1/3 av forespørslene returnert med -127. Neste skritt ble å installere et potensiometer som en variabel motstand. Jeg så at etter som jeg reduserte motstanden så ble feilene sjeldnere og sjeldnere. Da jeg kom ned til ca 3,4 kohm så ble det ingen feil lenger. Dette er altså den motstanden jeg må bruke for å få feilfri lesing av mine DS18B20 sensorer.
 
hva slags strømforsyning bruker du da? kan høres ut som at du bruker en strømforsyning som ikke leverer nøyaktig 5V?

Forøvrig, takk for tips. Jeg jobber (fremdeles på planlegnings-stadiet) med å bygge en ganske avansert gjæringskontroller som baserer seg på disse sensorene. Egen tråd om dette kommer så fort prosjektet er i gang :)
 
Samme med DS18S20, oppdaget dette med det første når jeg prøvde disse følerne, når jeg puttet den i munnen fungerte den, det prikker litt i tunga men det tåler vi.
Da brukte jeg BasicStamp men nå er det Atmel Mega16 og andre.
 
hva slags strømforsyning bruker du da? kan høres ut som at du bruker en strømforsyning som ikke leverer nøyaktig 5V:)
Jeg bruker en justerbar omformer fra 12V og ned til ønsket spenning. Ihht spesifikasjonene så er det anbefalt en spenning inn som ligger mellom 6 og 11V (litt usikker på øvre grense). Jeg har prøvd å justere innenfor anbefalt intervall uten at det har gjort noen forskjell. Det er bare på USB porten at spenning inn skal være 5V.
 
Tilbake
Topp