Astringens, årsak muligens funnet? Eksperthjelp mottas med takk.

Om du vil akseptere noen få prosents tap av effektivitet, er @RETBergen sitt råd særdeles godt. Jeg gidder ikke stresse med skylling, jeg kjører batch sparge. Da får du garantert ikke problemer med astringens - eller du skal i alle fall streve litt for å få det.
Vi ligger på godt over 80 prosent utbytte med partiskylling. Utmesk og to skyllinger.
 
Takk Finn Berger,
Sjekket den nå.
Tok dette fra en vannprøve som ble tatt på samme nett.
Ut fra data som jeg har nå, ligger det vel på mellom dH på 2 til max 3, ut fra formlene i den artikkelen.
Det er vel ganske bløtt, så det er vel ganske bra dette.

Det betyr vel at du vil havne høyt i pH hvis du ikke justerer vannet når du
Vi ligger på godt over 80 prosent utbytte med partiskylling. Utmesk og to skyllinger.

Jeg nøyer meg med en skylling. Treffer så å si alltid 82/83% når jeg brygger "normalsterkt" øl. Fikk 71% her om dagen da jeg prøvde meg på en RIS med OG 1.096.
 
Det betyr vel at du vil havne høyt i pH hvis du ikke justerer vannet når du


Jeg nøyer meg med en skylling. Treffer så å si alltid 82/83% når jeg brygger "normalsterkt" øl. Fikk 71% her om dagen da jeg prøvde meg på en RIS med OG 1.096.
Vi ligger også der på normalsterkt øl. Har ikke prøvd bare en skylling, men kan godt hende vi hadde oppnådd samme resultat. Hvor lenge skyller du? Vi sirkulerer hvert skyllevann ca 8-10 min. Kan hende det ikke er nødvendig.
 
Vi ligger også der på normalsterkt øl. Har ikke prøvd bare en skylling, men kan godt hende vi hadde oppnådd samme resultat. Hvor lenge skyller du? Vi sirkulerer hvert skyllevann ca 8-10 min. Kan hende det ikke er nødvendig.

Tilsetter vann på 84 grader. Jeg rører godt rundt, og så lar jeg det stå et kvarters tid. Sikkert i overkant av hva som er nødvendig. En runde eller to med vorlauf, og så tapper jeg. Tar ut halvparten av det jeg skal ha til kok i hver runde.
 
Tilbake
Topp