Astringens, årsak muligens funnet? Eksperthjelp mottas med takk.

Jeg har nå kommet til batch #7.
En usmak, som jeg vil si er astringens(tygge på drue-stein), kommer igjen i visse brygg.
Jeg vet at dette henger sammen med ph, nå vil ikke jeg begynne å styre med dette siden en del brygg blir uten tegn av denne usmaken. Full fokus på gjæring nå.
Brygger BIAB, med skylling. Skyller vørter gjennom pose en gang + skyllevann.

Har en teori om hva som forårsaker dette, vennligst korriger meg hvis det er feil:
Når jeg har vann pr kg malt på rundt 4 l/kg er dette ganske tydelig,
de bryggene som er rundt 2,8 - 3 l/kg er det veldig lite eller fraværende smak av astingens.
Blir ph lavere ved lavere l/kg?

Skyllevann har som regel ligget på mellom 75 - 77 grader.
Der jeg har lav l/kg har jeg selvfølgelig brukt mer skyllevann.
Dette virker litt motsatt.
Vet at dette kan skilles ut under skylling. Jeg skyller til jeg treffer sg før kok.

Noen synspunkter?
 
Jeg har nå kommet til batch #7.
En usmak, som jeg vil si er astringens(tygge på drue-stein), kommer igjen i visse brygg.
Jeg vet at dette henger sammen med ph, nå vil ikke jeg begynne å styre med dette siden en del brygg blir uten tegn av denne usmaken. Full fokus på gjæring nå.
Brygger BIAB, med skylling. Skyller vørter gjennom pose en gang + skyllevann.

Har en teori om hva som forårsaker dette, vennligst korriger meg hvis det er feil:
Når jeg har vann pr kg malt på rundt 4 l/kg er dette ganske tydelig,
de bryggene som er rundt 2,8 - 3 l/kg er det veldig lite eller fraværende smak av astingens.
Blir ph lavere ved lavere l/kg?

Skyllevann har som regel ligget på mellom 75 - 77 grader.
Der jeg har lav l/kg har jeg selvfølgelig brukt mer skyllevann.
Dette virker litt motsatt.
Vet at dette kan skilles ut under skylling. Jeg skyller til jeg treffer sg før kok.

Noen synspunkter?

Malten senker pH'en, så jo mer malt i forhold til vann (= jo tjukkere mesk), jo lavere pH.

Høy pH + lav SG gir fare for uttrekk av tanniner, altså astringens. Har du høy alkalinitet i vannet (i praksis hardt vann), og brygger et lyst øl, kan du havne i faresonen hvis du driver skyllinga ganske langt. (Du bør stoppe før det som kommer ut, går under 1.010.)

Har du noen data om vannet ditt? Det kan være en ide å skaffe seg teststrips for å sjekke hvor pH i mesken bllir liggende.
 
Tynt skyllevann (tetthet under 1,015) ga astringens hos meg. Skylte da med ca 12 liter, over 50-60 minutter. Ølet ble tynt, og ofte med astringens.
Partiskylling løste problemet. (måler fortsatt tettheten i skyllevannet :) )
 
Malten senker pH'en, så jo mer malt i forhold til vann (= jo tjukkere mesk), jo lavere pH.

Høy pH + lav SG gir fare for uttrekk av tanniner, altså astringens. Har du høy alkalinitet i vannet (i praksis hardt vann), og brygger et lyst øl, kan du havne i faresonen hvis du driver skyllinga ganske langt. (Du bør stoppe før det som kommer ut, går under 1.010.)

Har du noen data om vannet ditt? Det kan være en ide å skaffe seg teststrips for å sjekke hvor pH i mesken bllir liggende.
Akkurat, det er helst med lite malt jeg har problem. Da bekrefter det mistanken min. Da skal jeg starte å måle sg på utskylling og stoppe før den blir for lav. Er jo bare å tilsette vann før kok sikkert ? Bruker alltid å lande litt høyt på sg.

Jeg skaffer vannrapport i dag, blir spennende dette. Nå skal dette til livs.
Takk for hjelpen.
 
Du ligger heelt i grenseland for hvor varmt skyllevannet ditt skal være, maks 77 grader er anbefalt. Bittelitt over og du trekker ut tanniner fra skallet.
 
Om du vil akseptere noen få prosents tap av effektivitet, er @RETBergen sitt råd særdeles godt. Jeg gidder ikke stresse med skylling, jeg kjører batch sparge. Da får du garantert ikke problemer med astringens - eller du skal i alle fall streve litt for å få det.
 
Akkurat, har i det siste holdt meg til 75 grader.

Det skal ikke være så farlig så lenge du ikke går for langt ned i SG og for høyt i pH. Det kan være en ide å forsure skyllevannet, om du ikke alt gjør det. (fosforsyre, melkesyre)

På den annen side så er del vel heller ikke noe stort poeng i å legge temperaturen på skyllevannet helt opp mot grensa.
 
Da er det vel safeste å rigge seg til batch sparge.
Så skal jeg ikke stresse med å skylle, PH må jo skyte i været da.
Har vært litt grådig på å få best mulig utbytte av ferdige ølsett, får rundt 22 - 23 liter til gjæring med BIAB.
Men nå skal jeg kverne malt selv, har kjøpt inn litt kvantum med malt og humle. Prøver meg på noen 10 litere først.

Takker for alle gode råd.
 
Det skal ikke være så farlig så lenge du ikke går for langt ned i SG og for høyt i pH. Det kan være en ide å forsure skyllevannet, om du ikke alt gjør det. (fosforsyre, melkesyre)
Tilsette vann før kok for å treffe sg, har dette noen betydning under kok?
Ph vil jo ligge høyt under koking da.
 
Da er det vel safeste å rigge seg til batch sparge.
Så skal jeg ikke stresse med å skylle, PH må jo skyte i været da.
Har vært litt grådig på å få best mulig utbytte av ferdige ølsett, får rundt 22 - 23 liter til gjæring med BIAB.
Men nå skal jeg kverne malt selv, har kjøpt inn litt kvantum med malt og humle. Prøver meg på noen 10 litere først.

Takker for alle gode råd.

Kai Troester ("Braukaiser") har gjort eksperimenter med btach sparge. Sjøl med flere omganger med utskylling klarte han ikke å komme i faresonen for å få skylt ut tanniner.
 
Tilsette vann før kok for å treffe sg, har dette noen betydning under kok?
Ph vil jo ligge høyt under koking da.

Det spiller vel liten rolle om det vannet er tilsatt i mesken eller etterpå, vil jeg tro - så lenge du ikke holder oppsyn med mesken og justerer, i alle fall.

Ideell pH i kok ligger gjerne lavere enn det du ofte vil ha - eller får - i mesken, så uansett kan det være en ide å justere ned før kok. (5,2 - 5,4 er visst ideelt, og helst nede på 5,2. Men mange vil jo styre mesken så lavt, også.)

Men hvor farlig dette er, kan diskuteres. Blir ølet ditt godt, så er det jo ikke noe å stresse med. Skal du holde på sånn som jeg snakker om nå, trenger du et pH-meter. Og det er fullt mulig å brygge utmerket øl uten pH-meter, ved bare å bruke litt sunt vett og erfaring. Men å skaffe seg data på vannet fra vannverket, er lurt.

Høy pH under kok, gir deg en røffere bitterhet fra humla. Det kan jo være en del av problemet ditt.
 
Det spiller vel liten rolle om det vannet er tilsatt i mesken eller etterpå, vil jeg tro - så lenge du ikke holder oppsyn med mesken og justerer, i alle fall.

Ideell pH i kok ligger gjerne lavere enn det du ofte vil ha - eller får - i mesken, så uansett kan det være en ide å justere ned før kok. (5,2 - 5,4 er visst ideelt, og helst nede på 5,2. Men mange vil jo styre mesken så lavt, også.)

Men hvor farlig dette er, kan diskuteres. Blir ølet ditt godt, så er det jo ikke noe å stresse med. Skal du holde på sånn som jeg snakker om nå, trenger du et pH-meter. Og det er fullt mulig å brygge utmerket øl uten pH-meter, ved bare å bruke litt sunt vett og erfaring. Men å skaffe seg data på vannet fra vannverket, er lurt.

Høy pH under kok, gir deg en røffere bitterhet fra humla. Det kan jo være en del av problemet ditt.
Akkurat, det kan forklare en annen smak jeg hadde.
Har skaffet meg vannrapport og klurer litt med "beersmith" og leser meg opp om vann.
Men jeg tror ikke dette er noen stor sak hvis jeg holder meg til rådene deres, siden jeg har fått godt øl før.
Der har jeg nok fått god hjelp av spesialmalt misstenker jeg.

Neste gang blir det garantert batch sparge på lyst øl.
Vannet har en pH på 6,8 - 6,9. Alkalitet er jeg ikke sikker på enda. Må ha mer detaljert rapport.
Er nå på rett spor føler jeg.

Blir vel ikke pH - meter med det første.
Får holde meg til kalkisen, den har jeg jo fra før ;)
 
Akkurat, det kan forklare en annen smak jeg hadde.
Har skaffet meg vannrapport og klurer litt med "beersmith" og leser meg opp om vann.
Men jeg tror ikke dette er noen stor sak hvis jeg holder meg til rådene deres, siden jeg har fått godt øl før.
Der har jeg nok fått god hjelp av spesialmalt misstenker jeg.

Neste gang blir det garantert batch sparge på lyst øl.
Vannet har en pH på 6,8 - 6,9. Alkalitet er jeg ikke sikker på enda. Må ha mer detaljert rapport.
Er nå på rett spor føler jeg.

Blir vel ikke pH - meter med det første.
Får holde meg til kalkisen, den har jeg jo fra før ;)

Jøss, det var lav pH på vannet ditt. Det trenger ikke bety noe; det er ikke vannets pH, men alkaliniteten som forteller deg hvordan vannet vil oppføre seg når du brygger.

Nå tror jeg det er sjelden alkaliniteten oppgis, men du kan se på hardheten. (Pga. spesielle forhold ved norsk geologi er den en god indikator for alkaliniteten hos oss.) Sjekk tabellen i denne artikkelen. Om den ikke er nede i "bløtt", kan du ha behov for å justere i mesken når du brygger lyst øl.
 
Jøss, det var lav pH på vannet ditt. Det trenger ikke bety noe; det er ikke vannets pH, men alkaliniteten som forteller deg hvordan vannet vil oppføre seg når du brygger.

Nå tror jeg det er sjelden alkaliniteten oppgis, men du kan se på hardheten. (Pga. spesielle forhold ved norsk geologi er den en god indikator for alkaliniteten hos oss.) Sjekk tabellen i denne artikkelen. Om den ikke er nede i "bløtt", kan du ha behov for å justere i mesken når du brygger lyst øl.
Takk Finn Berger,
Sjekket den nå.
Tok dette fra en vannprøve som ble tatt på samme nett.
Ut fra data som jeg har nå, ligger det vel på mellom dH på 2 til max 3, ut fra formlene i den artikkelen.
Det er vel ganske bløtt, så det er vel ganske bra dette.
 
Tilbake
Topp