Jeg har nå kommet til batch #7.
En usmak, som jeg vil si er astringens(tygge på drue-stein), kommer igjen i visse brygg.
Jeg vet at dette henger sammen med ph, nå vil ikke jeg begynne å styre med dette siden en del brygg blir uten tegn av denne usmaken. Full fokus på gjæring nå.
Brygger BIAB, med skylling. Skyller vørter gjennom pose en gang + skyllevann.
Har en teori om hva som forårsaker dette, vennligst korriger meg hvis det er feil:
Når jeg har vann pr kg malt på rundt 4 l/kg er dette ganske tydelig,
de bryggene som er rundt 2,8 - 3 l/kg er det veldig lite eller fraværende smak av astingens.
Blir ph lavere ved lavere l/kg?
Skyllevann har som regel ligget på mellom 75 - 77 grader.
Der jeg har lav l/kg har jeg selvfølgelig brukt mer skyllevann.
Dette virker litt motsatt.
Vet at dette kan skilles ut under skylling. Jeg skyller til jeg treffer sg før kok.
Noen synspunkter?
En usmak, som jeg vil si er astringens(tygge på drue-stein), kommer igjen i visse brygg.
Jeg vet at dette henger sammen med ph, nå vil ikke jeg begynne å styre med dette siden en del brygg blir uten tegn av denne usmaken. Full fokus på gjæring nå.
Brygger BIAB, med skylling. Skyller vørter gjennom pose en gang + skyllevann.
Har en teori om hva som forårsaker dette, vennligst korriger meg hvis det er feil:
Når jeg har vann pr kg malt på rundt 4 l/kg er dette ganske tydelig,
de bryggene som er rundt 2,8 - 3 l/kg er det veldig lite eller fraværende smak av astingens.
Blir ph lavere ved lavere l/kg?
Skyllevann har som regel ligget på mellom 75 - 77 grader.
Der jeg har lav l/kg har jeg selvfølgelig brukt mer skyllevann.
Dette virker litt motsatt.
Vet at dette kan skilles ut under skylling. Jeg skyller til jeg treffer sg før kok.
Noen synspunkter?