Austmann Northumberland

Hei. Smakte denne Brown Ale'en nå nylig. Noe av det beste jeg har drukket på lenge. Noen som har oppskrift eller lignende øl?

Takk.
 
Hei, Eirik!
Det er godt å høre du likte ølet og du skal selvfølgelig få oppskriften. For best resultat anbefaler jeg å brygge denne til lyden av Led Zeppelin.

OG: 1.060
FG: 1.018
IBU: 26
EBC: 40
Alkohol: 5.5% ABV
Single infusion mash ved 68 grader i 60 minutter. Temperaturen dropper ca. en grad på 60 min.
All malt er fra Thomas Fawcett.

75.1% Maris Otter Pale Malt
6.4% Crystal Malt
6.4% Dark Crystal Malt
4.3% Amber Malt
4.3% Brown Malt
2.1% Pale Chocolate Malt
1.3% Chocolate Malt
-
41.2% Magnum (14.9%aa) - boiled 90 m (ca 15g til 20 liter)
Whirlfloc Tablets (Irish moss) - boiled 15 m
58.8% Fuggle (4.8%aa) - boiled 0 m (ca 20g til 20liter)
-
WYeast 1272 American Ale II™

Dersom du har temperaturkontroll på gjæringen din kan du kjøle til 18, la den naturlig stige til 20 og holde den der i 48 timer før du lar den rase på.
Det skal nevnes at vi gjærer i åpne gjæringstanker med et relativt stort areal som vil gi større produksjon av estere enn i en høy smal tank. Selv en ganske beskjeden gjærstamme som WY1272/WLP051 får et ganske fruktig preg under disse forholdene.
Flaskekarbonerer med 4.5g sukker per liter.

Har gjort en grov nedskalering av mineraltilsetningene våre dersom det er av interesse.
6g NaHCO3
3g CaCO3
5g CaCl2
3g CaSO4
Vannet får vi fra Jonsvatnet i Trondheim.

God fornøyelse og lykke til!
 
Tusen takk for deling av oppskrift. Selvølgelig skal denne brygges til de herlige tonene av Led zeppelin. Gleder meg til denne bryggedagen 30. November.
 
Hei, Eirik!
Det er godt å høre du likte ølet og du skal selvfølgelig få oppskriften. For best resultat anbefaler jeg å brygge denne til lyden av Led Zeppelin.

OG: 1.060
FG: 1.018
IBU: 26
EBC: 40
Alkohol: 5.5% ABV
Single infusion mash ved 68 grader i 60 minutter. Temperaturen dropper ca. en grad på 60 min.
All malt er fra Thomas Fawcett.

75.1% Maris Otter Pale Malt
6.4% Crystal Malt
6.4% Dark Crystal Malt
4.3% Amber Malt
4.3% Brown Malt
2.1% Pale Chocolate Malt
1.3% Chocolate Malt
-
41.2% Magnum (14.9%aa) - boiled 90 m (ca 15g til 20 liter)
Whirlfloc Tablets (Irish moss) - boiled 15 m
58.8% Fuggle (4.8%aa) - boiled 0 m (ca 20g til 20liter)
-
WYeast 1272 American Ale II™

Dersom du har temperaturkontroll på gjæringen din kan du kjøle til 18, la den naturlig stige til 20 og holde den der i 48 timer før du lar den rase på.
Det skal nevnes at vi gjærer i åpne gjæringstanker med et relativt stort areal som vil gi større produksjon av estere enn i en høy smal tank. Selv en ganske beskjeden gjærstamme som WY1272/WLP051 får et ganske fruktig preg under disse forholdene.
Flaskekarbonerer med 4.5g sukker per liter.

Har gjort en grov nedskalering av mineraltilsetningene våre dersom det er av interesse.
6g NaHCO3
3g CaCO3
5g CaCl2
3g CaSO4
Vannet får vi fra Jonsvatnet i Trondheim.

God fornøyelse og lykke til!

Hadde det vært mulig og fått oppskriften på Humledugg også?
 
Hei, Eirik!
Det er godt å høre du likte ølet og du skal selvfølgelig få oppskriften. For best resultat anbefaler jeg å brygge denne til lyden av Led Zeppelin.

OG: 1.060
FG: 1.018
IBU: 26
EBC: 40
Alkohol: 5.5% ABV
Single infusion mash ved 68 grader i 60 minutter. Temperaturen dropper ca. en grad på 60 min.
All malt er fra Thomas Fawcett.

75.1% Maris Otter Pale Malt
6.4% Crystal Malt
6.4% Dark Crystal Malt
4.3% Amber Malt
4.3% Brown Malt
2.1% Pale Chocolate Malt
1.3% Chocolate Malt
-
41.2% Magnum (14.9%aa) - boiled 90 m (ca 15g til 20 liter)
Whirlfloc Tablets (Irish moss) - boiled 15 m
58.8% Fuggle (4.8%aa) - boiled 0 m (ca 20g til 20liter)
-
WYeast 1272 American Ale II™

Dersom du har temperaturkontroll på gjæringen din kan du kjøle til 18, la den naturlig stige til 20 og holde den der i 48 timer før du lar den rase på.
Det skal nevnes at vi gjærer i åpne gjæringstanker med et relativt stort areal som vil gi større produksjon av estere enn i en høy smal tank. Selv en ganske beskjeden gjærstamme som WY1272/WLP051 får et ganske fruktig preg under disse forholdene.
Flaskekarbonerer med 4.5g sukker per liter.

Har gjort en grov nedskalering av mineraltilsetningene våre dersom det er av interesse.
6g NaHCO3
3g CaCO3
5g CaCl2
3g CaSO4
Vannet får vi fra Jonsvatnet i Trondheim.

God fornøyelse og lykke til!


Hei og takk for deling av oppskrift.

hva er grunnen til at dere velger å koke denne i 90 minutter i stedenfor 60 minutter? når jeg regner IBU får jeg ca 25 IBU ved kok i 60 min, og med samme humlemengde får jeg 38IBU ved kok i 90 min?
 
Dette er en av mine favorittøl, fantastisk god.

I går satte jeg en tiliters batch med denne, og traff godt på alle verdiene. Er dog noe usikker på gjærstarteren min :) Men blir spennende å se hvordan resultatet blir. Takk for oppskrift!
 
Hei. Er ny i gamet og ser at oppskriften skrives i %. Det jeg ikke helt skjønner er hvordan jeg knekker koden for hvor mange Kg malt som er utgangspunkte. Jeg skal brygge i en 50.L Speidel
 
Hei. Er ny i gamet og ser at oppskriften skrives i %. Det jeg ikke helt skjønner er hvordan jeg knekker koden for hvor mange Kg malt som er utgangspunkte. Jeg skal brygge i en 50.L Speidel
En enkel måte å gjøre dette på i et bryggeprogram, er å gå ut fra 10 kg malt, da blir oppskrifta slik;

7510g Maris Otter Pale Malt
640g Crystal Malt
640g Dark Crystal Malt
430g Amber Malt
430g Brown Malt
210g Pale Chocolate Malt
130g Chocolate Malt

Så justerer du ned effektiviteten til du når rett OG, så omskalerer du oppskriften til din effektivitet. Dette er veldig enkelt på beercalc, der du har muligheten til å convert recipe to new efficiency, men regner med alle bryggeprogram har denne funksjonen.
 
Dersom du har temperaturkontroll på gjæringen din kan du kjøle til 18, la den naturlig stige til 20 og holde den der i 48 timer før du lar den rase på.

Hei.
Denne vil jeg prøve, men hva menes med å "la den rase på"?
 
Hei.
Denne vil jeg prøve, men hva menes med å "la den rase på"?
Min erfaring er at mesteparten av esterproduksjonen skjer de første 48 timene med vår høyaktive gjærstamme. Mesteparten av sukkerartene har blitt konsumert av gjæra og blitt konvertert til alkohol så da lar vi temperaturen stige fritt uten kontroll. Stort sett går denne aldri høyere enn 21.5 på vårt system.
 
Tilbake
Topp