Autotuning av Sestos PID

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Driver å kjører autotune og har set value på 72 og den har nå jobbet seg opp forbi dette og er i øyeblikket på 83,5.

Er dette normalt? Trodde den skulle jobbe mot å stabilisere seg rundt 72. .. Må den virkelig så høyt for å lære seg hvordan den skal havne på 72. ..?
 
Det spørs korleis systemet er oppsatt. Er det eit varmeelement i eit stort volum vatn vil det ta lang tid å autotune. Det er delvis fordi det tek (relativt) lang tid å varme opp og lang tid for å kjøle ned. Nedkjølingen er jo naturleg og ikkje aktiv.
Dette er eigentleg ikkje optimale forhold for ein PID-kontroller.
Det beste du kan gjere er å varme opp til ca arbeidstemperatur, og så starte autotuning. Er det ei treg reguleringsløyfe kan du forvente at det tek ganske lang tid å autotune.

Ein PID fungerar bedre der reguleringsløyfa er rask slik som i eit RIMS-røyr. Der vil varmen stige nesten umiddelbart etter at elementet er innkobla.
 
Ja, vi har en kjele med 2 x 3kw elementer.  Det ene elementet er styrt av pid.

Jeg brukte begge elementene på å dra temperaturen opp i 60 grader og slo så av det ene elementet og startet Autotuning med set value på 72.

Jeg hadde trodd at Autotuningen hadde arbeidet i området rundt 72 for å tune. Men det synes som den vil helt til kokepunktet. Det var det jeg syntes var rart.

I øyeblikket er den på 95,1 grader. ..
 
Er det til mesking, hlt eller andre ting?
Eg ville ha hatt 70° i vatnet, sat tempen til 70 og så starta autotune. Allerførst ville eg sjekka om den les rett temp ved to kjente temperaturar. 0 og 100° til eksempel.
 
Jeg skal nesten garrantere en feilkobling. Sjekk lys på ssr og pid...
Enten det, eller noe feil i oppsett av piden
 
protto skrev:
Er det til mesking, hlt eller andre ting?
Eg ville ha hatt 70° i vatnet, sat tempen til 70 og så starta autotune. Allerførst ville eg sjekka om den les rett temp ved to kjente temperaturar. 0 og 100° til eksempel.

Den skal brukes under mesk.

Under oppvarming er tanken å bruke 2 x 3kw elementer, mens undre mesk brukes kun det ene elementet og det styres av pid.
 
magne1972 skrev:
Jeg skal nesten garrantere en feilkobling. Sjekk lys på ssr og pid...
Enten det, eller noe feil i oppsett av piden

"Brukermanualen" som fulgte med er jo ikke mye å skryte av - så jeg utelukker ikke feil i oppsettet  :jaha:

Når du sier at jeg skal sjekke lys på ssr og på pid: hva skal jeg se etter - eller hvordan bør det se ut? Tror jeg må ha dette med teskje  :bank2:
 
Rødt lys nede til venstre på piden betyr at den gir signal om på.
Grønt lys (eller rødt/eller lys i hele tatt) på ssr vil si at releet er på...
Når pid nærmer seg set-temp skal rødt lys nede til venstre slå seg av/på i forskjellige intervaller. Lys på ssr skal følge lys fra pid.
Under autotune skal set-temp veksle med at i displayet. Etter at dette er gjort en gang, må dette startes/resettes i menyen neste gang.


Edit... Temperaturen er nok riktig nok, siden reel temp ser brukbar ut. Så tempsensor er riktig koblet... Kalibrering av denne kan gjøres senere hvis ønskelig/nødvendig....
 
Piden gjør det (veksler mellom at og set temp). Ved å trykke set undre autotuningen kan du få den til å vise % output i stedet for AT. Det jeg har sett da er at den da viser 100% fram til den når set temp og så går den ned på 90%. Out blinker da tilsvarende (lyser en stund (90%) og så av en kort stund (10%)) ... og slik holdt den på i går kveld til den nådde kok ... og da måtte jeg gi meg for å kunne være i stand til å stå opp igjen i dag ...

Skal sjekke neste gang at lys på ssr følger lys på pid ... Kommer til å gjøre et nytt forsøk på søndag.

Dette er jo til å bli gal av ... :) Har vært uten fungerende bryggeri (bygger nytt) siden før jul  :eek: og bryggetrangen er stoooooooor!
 
Har selv en slik PID (brukes foreløpig kun som termometer), så jeg er interessert i hva du finner ut. Har lagt ved Sestos-bruksanvisningen og en bruksanvisning til en Auber (som Sestos sannsynligvis er en kopi av). Denne er mye mer utfyllende, og så vidt jeg har opplevd fungerer Auber-bruksanvisningen fint på Sestos! Håper det kan være til hjelp!
 

Vedlegg

  • Auber Manual version 3.4.pdf
    306,9 KB · Sett: 380
  • D1S-EN.pdf
    635,9 KB · Sett: 96
Ørnegård skrev:
Piden gjør det (veksler mellom at og set temp). Ved å trykke set undre autotuningen kan du få den til å vise % output i stedet for AT. Det jeg har sett da er at den da viser 100% fram til den når set temp og så går den ned på 90%. Out blinker da tilsvarende (lyser en stund (90%) og så av en kort stund (10%)) ... og slik holdt den på i går kveld til den nådde kok ... og da måtte jeg gi meg for å kunne være i stand til å stå opp igjen i dag ...

Skal sjekke neste gang at lys på ssr følger lys på pid ... Kommer til å gjøre et nytt forsøk på søndag.

Dette er jo til å bli gal av ... :) Har vært uten fungerende bryggeri (bygger nytt) siden før jul  :eek: og bryggetrangen er stoooooooor!
ved å trykke set slik at % påslag vises slår du av temperaturstyringen og går over i %-styring. den skal ikke kjøres i slik modus til ditt bruk. da vil den gå 100% til set temp, og deretter gå over i programert %-modus (i ditt tilfelle 90-10)
PID skal stå i vanlig modus der set-temp vises. da vil det nok gå bedre.. :)
 
Fikk det til nå. Å bytte mellom set temp og output% under Autotuning er uproblematisk. Det er bare to ulike visninger. En bytter bare mellom å vise set temp og hvor mye juice piden gir i øyeblikket.

Feilen i mitt tilfelle var at jeg hadde vært inne å tukla med innstillingene før jeg kjørte Autotuning. Jeg hadde satt run-mode til manual. Skulle være satt til automatic. Og da funker ikke Autotuning.

Nå fikk jeg autotunet den med 20 liter vann. Gleder meg til søndag- da skal den autotune med 65 liter. Spennende!!!
 
Tar opp denne igjen. Holder på med siste finpuss i skapet til min Sestos.

Har sett igjennom papirene til den og Auber. Men hvilke innstillninger må jeg sette før jeg legger inn autotune?
Justerte du noe etter autotune Ørnegård?

Brekke
 
Tar opp denne igjen. Holder på med siste finpuss i skapet til min Sestos.

Har sett igjennom papirene til den og Auber. Men hvilke innstillninger må jeg sette før jeg legger inn autotune?
Justerte du noe etter autotune Ørnegård?

Brekke
Nå er det en stund siden jeg styrte med denne. Den har funket side.

Jeg tror ikke vi gjorde noen justering etter tuning bortsett fra å kalibrering av sensoren (vi fikk lånt oss et skikkelig kalibrert termometer som vi kalibrerte mot). Det skal vel ikke være nødvendig med noe justeringer før tuning heller såvidt jeg husker.

Bare varm opp vann til ca 65 grader og kjør autotune derifra. Mener å ha sett noen som autotunet for andre gang under mesking (fordi den da kan tunes etter faktiske forhold). Men jeg tror jeg ville gjort det i bare vann først, i tilfelle utslagene blir beldig store. Kjedelig å ødelegge en batch fordi tempen øker for mye. Et annet tips var å ta vare på mesken fra et brygg og så bruke dette under autotuning.
 
Men hvordan vet pid øvre og nedre grense (settpunkt) uten å bli fortalt det? Disse går vell og kjøre med toleranse på feks 10 grader?

Ser noen skriver de bruker malt fra annet brygg som du skriver, andre sukker.

Klarer ikke å dra noe nyttig ut av papirene på hvordan autotune funker. (Savner guide på forumet, hehe)

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Øvre og nedre grense er en del av de tingene pid'en lærer seg selv under autotuning. Den registrerer hvor høyt den overskyter og underskyter og så prøver den på nytt med bedre innstillinger igjen og igjen inntil den ikke klarer å forbedre innstillingene. Da vet den at den kan gi 100% effekt til temperaturen er X for så å redusere effekten etter et gitt mønster som skal sørge for å få temperaturen opp til setpoint raskest mulig med minst mulig overskytting. Tilsvarende har den da lært seg hvor raskt og med hvor mye effekt den skal hindre at temperaturen faller for langt under setpoint. Hvor mye/lite den ender opp med å overskyte/underskyte er sikkert avhengig av mange faktorer ved ditt bryggeri. Hos oss overskyter den veldig lite.

Jeg husker ikke akkurat hvordan du starter autotuningen, men det er jo bare et par knappetrykk?
 
Her er "manualen": http://www.sestos-hk.com/english/download/d1s-en.pdf

I utgangspunktet skal det bare være å holde inne AT-knappen i to sekund så starter den autotuning.

Men har du gjort dette en gang sp vil den når den er ferdig gå over i pid-modus. For å kjøre ny autotuning må du da holde inne set-knappen i 2 sekunder og bla deg fram til Ctrl og sette denne til 2 (autotune mode). Etter å ha satt Ctrl til 2 må du sikkert holde inne AT-knappen igjen i to sekunder.
 
Takk for oppklaring av mye her, supert:) Men hvordan oppfører pid'en seg når man vil meske lavere/høyere enn verdien som autotune er kjørt på?
 
Sist redigert:
@Ørnegård
Hva fant du ut om det at PID kjørte temperaturen langt over set temp når du kjørte Autotune? Holder på å kjører Autotune nå med en set temp på 65 grader og nå er den på god tur opp fra 75 grader. Hva kan jeg forvente skal skje her?
Eventuelt om noen andre har svar å bidra med.
 
@Ørnegård
Hva fant du ut om det at PID kjørte temperaturen langt over set temp når du kjørte Autotune? Holder på å kjører Autotune nå med en set temp på 65 grader og nå er den på god tur opp fra 75 grader. Hva kan jeg forvente skal skje her?
Eventuelt om noen andre har svar å bidra med.
RDWHAHB. Autotune-funksjonen fungerer sannsynligvis ved å studere dynamikken i systemet og tilpasse koeffesientene etter en eller annen metode, f. Eks Ziegler-Nichols. Da er den avhengig av en respons å studere, så at den overskyter under tuningen er som forventet.
 
Tilbake
Topp