Avstemming: Hvilken brygge-software bruker du?

Hvilken brygge-software bruker du?

  • Beersmith

    Stemmer: 544 50,7%
  • BeerToolsPro

    Stemmer: 8 0,7%
  • Promash

    Stemmer: 150 14,0%
  • Beercalc.dk

    Stemmer: 28 2,6%
  • Strangebrew Java

    Stemmer: 7 0,7%
  • QBrew

    Stemmer: 80 7,5%
  • annet

    Stemmer: 228 21,3%
  • ingen

    Stemmer: 27 2,5%

  • Totalt antall stemmer
    1.072
Har brukt Promash før, men det var rotete og så litt gammelmodig ut. Bruker nå bare Beercalc egentlig...
 
Jeg har brukt Beersmith en stund nå, og synes det er ganske intuitivt. Lastet ned Beertools nå i kveld og prøvde litt, men jeg savner oppskriften for selve bryggedagen. Beersmith forteller f.eks at du skal bruke 13,2 liter vann på 74,6grader, da vil mesken bli på 67 grader.
Tror jeg holder meg til Beersmith, jeg. Lagerstyring og greier, er det ingen programmer som har alestyring? ;)
 
Jeg bruker også Beersmith.  Virker som om det har det meste.  Prøvde også en demo av Promash, men likte det ikke.  Har også brukt Beercalc, og vil igrunnen anbefale det til alle nybegynnere, det har alt du trenger for å snekre sammen en oppskrift.  Etterhvert som behovet for ulike tilleggsfunskjoner øker, så er Beersmith absolutt et bra alternativ. 
 
Jeg har brukt Beercalc et halvårs tid, men prøver å anslå sammensetninger mest mulig på forhånd, og se hva kalkulatoren sier til det.
Har veldig lyst på et mer fast program, som ikke er nettbasert, men som har lagerstyring.
Ser ut som Beersmith får betydelig mer skryt (og brukere) enn BeerTools Pro, så det heller nok mot en Windows-integrator på Mac´en.

Godt å høre at det finnes analogfriker i alle leirer, men her heller jeg nok mot å bruke digitale verktøy. :)
All loggføring gjøres imidlertid analogt.

Avstemningen er kanskje litt misvisende, overskriften er hva _bruker_ du, mens selve avstemmingen er hva _foretrekker_ du, samtidig som penn og papir er fraværende. Har Eduard enda en finger med i spillet? ;)
Jeg bruker BeerCalc, men jeg lurer på om jeg foretrekker BeerSmith (som nok kjøpes inn iløpet av strax).
 
Beertools går på Mac ser det ut som.
"Installing On Mac OS®
BeerTools Pro runs on Apple® computers with Mac OS® 10.3 or greater, with 256MB of RAM or more. To install BeerTools
Pro, just drag the “BeerTools Pro 1.5” folder to your applications folder and double-click the BeerTools Pro 1.5 application icon."
Med Speidel har jeg ikke behov for å vite hvor mye vann og temp til mesking og sparging, men jeg vet du kan sette ditt eget utstyr inn i systemet og få mengde og temperatur og også grafisk fremstilling av hele prosessen. Så uten å vite vil jeg påstå at BeerTools gir deg alt du trenger på bryggedagen.

janh
 
joques skrev:
Min bryggesoftware er penn, papir og kalkulator :)
Til deg og Gahr:
Det er vel strengt tatt hardware. Softwaren har du i hodet! Og det må jeg si imponerer litt!
Det er jo noen formler som skal kalkuleres her og der, og endrer man noe kalkulerer man om igjen. Det må da bli mye repetitivt arbeid?
Ikke et bittelite regneark engang?
 
Dag skrev:
joques skrev:
Min bryggesoftware er penn, papir og kalkulator :)
Til deg og Gahr:
Det er vel strengt tatt hardware. Softwaren har du i hodet! Og det må jeg si imponerer litt!
Det er jo noen formler som skal kalkuleres her og der, og endrer man noe kalkulerer man om igjen. Det må da bli mye repetitivt arbeid?
Ikke et bittelite regneark engang?

Sant nok. Jeg hadde faktisk tenkt å kommentere det i innlegget mitt, men...

Strengt tatt er det ikke så mange formler som må huskes, man kommer langt med en for IBU-beregning og en for malt-utbytte. Jeg vil tippe jeg bruker mindre tid på å kalkulere en oppskrift på papir, enn det mange gjør med et program. Jeg skriver bare ned tall, mens man på data må plotte inn ingrediens-typer og mengder osv. Etterhvert sitter alle konstanter (utbyttefaktorer fra system og ingredienser) i hodet, og da er det fort gjort. Regenarket består som regel av et stykke papir... ;) Jeg synes det er ok å ha disse tingene i hodet. Det gjør det enklere å vurdere oppskrifter og hvordan forskjellige ingredienser vil påvirke brygget. Og det holder (når man ikke har kalkulator for hånden) de små grå i aktivitet.
 
Gahr snakker helt sant :) 

Skal også sies at jeg ikke har beregnet en IBU eller et maltutytte på mange, mange batcher. Jeg tar det bare på gefühlen, og det funker bra i nesten alle tilfeller.
 
Det ser ut som om Beersmith er mest brukt blant hjemmebryggere så langt. Er det noen som har brukt Beersmith, men heller foretrekker en annen programvarepakke til brygging?
 
Jeg bruker BeerAlchemy på Mac. Har også BeerTools (som virker fint på Mac), men faller i praksis tilbake på BeerAlchemy. Fryktelig lett å jobbe med omregninger og forskjellige varianter av samme oppskrift. Programmet har også en fin kalkulator og en fin liten iPhone-versjon. Har også nettopp skaffet meg BrewPal på iPhone som er hakket over en bryggekalkulator, men ikke fullt så kraftig som BeerTools eller BeerAlchemy.
For meg som er så pass grønn er det supert med litt hjelp til omregninger, men jeg har egentlig lyst til å jobbe med å få en litt mer low tech tilnærming etterhvert som jeg får mer kontroll med prosessen.
 
Jeg har blitt kjempefornøyd med iBrewmaster. Den er bare på iPhone.

Den er mest til å loggføre oppskrifter og batcher, den er ikke så avansert på beregninger.
 
joques skrev:
Jeg har blitt kjempefornøyd med iBrewmaster. Den er bare på iPhone.

Den er mest til å loggføre oppskrifter og batcher, den er ikke så avansert på beregninger.

Er du i ferd med å bli fanget av den onde digitaldjevelen? Troddde du var strictly analog!
 
Det er dingsefreaken i meg som har lokket meg ut på ville veier. Og så kan jeg fortelle meg selv at det er miljøvennlig å gå papirfritt ;)
 
Dag skrev:
Miljøvennlighet er noe for oss, vettu!
Fram for kortreist øl!

jeg er ikke det  >:D.. kjøper ting og tang i Belgia, skriver ut masse artikler fra hjemmeside her, malt kommer med lastebiler og postbilen, maltmølle underveis fra USA, klorin forsvinner i kommunalkloaken MEN: brygger på elektrisk komfyr og det har en miljøvennlig kilde: vasskraft fra Eidefossen ;D

Om avstemningen, jeg bruker Beercalc og det er helt greit til å begynne med. Må finne ut hva jeg egentlig gjor, hvordan og hvorfor osv, men for å lære dette er det enkelt og oversiktlig. Kan tenke meg å kutte ut data etterhvert for jeg liker mye bedre å ha penn, papier, tellemaskin, kalkuleringen og oppskrifter fysisk fram på bordet. Jeg skriver ut nesten alt.
 
PC-en bruker også strøm, så helt miljøvennlig er ikke det heller.
(så lenge du får strømmen fra et kullkraftverk i danmark).
 
Tilbake
Topp