J
Jan Morten
BeerCalc gjør jobben !
Så langt har jeg ikke behov for mere avansert materie
Gahr skrev:Gode greier. Måtte kjøpe ny mobil i dag, og da ble det en HTC. Likte at Brewzor hadde pitcing rate-kalkulator. Kommer neppe til å bruke så mye av det andre i programmet (penn og papir ruler fortsatt!) men til gjæren er det greit med litt framskreden teknologi...
Dag skrev:Det gjenstår å se hva denne gjærkalkulatoren finner ut, da. Sammenlign den med Jamil sin, og se om den er i samme gata eller helt på skogen! Wyeast sin gir vel også noe forskjellig resultat i forhold til Jamil. Jeg har lagt ned endel arbeid selv i å finne ut om gjærpropagering og diverse, og jeg kan med en gang si at dette er ikke vitenskap for gud og hvermann! Det finnes ingen enkle formler som beregner hvor mye gjær som lages under gitte forhold. Knapt nok noen kompliserte. Jamil har en proprietær formel som han, i følge han sjøl, har brukt mye tid og mange forsøk i laboratoriet for å lage. Og denne deler han ikke med noen (jeg har spurt)!
Og i mens lager vi godt øl mer eller mindre på lykke og fromme.
Hvilket får meg til å tro at dette med gjærmengder kanskje ikke er fullt så viktig som vi vil ha det til.
Jan Morten skrev:BeerCalc gjør jobben !
Gahr skrev:Gjærmengder er ikke ekstremt viktige så lenge man bruker noe som er relativt nær det som regnes som ideelt. Om man underpitcher eller overpitcher for mye, ser man helt klart ofte negative konsekvenser. Om man ønsker stabilitet og konsistente resultater er gjærbehandling den desidert viktigste faktoren i bryggingen (med unntak av renhold).
Lars skrev:Ellers er det skremmende å se at til og med Gahr nå tar i bruk denne digitale teknologien, regner med det bare blir Cyberales i NM. :laugh:
Gahr skrev:Lars skrev:Ellers er det skremmende å se at til og med Gahr nå tar i bruk denne digitale teknologien, regner med det bare blir Cyberales i NM. :laugh:
Be gone, fiend! Jeg bruker kun gjærkalkulator i digitalformat, resten er i hodet og på papiret, takk!
Arne M skrev:Jeg er veldig fornøyd med BeerAlchemy til Mac og iPhone. Det gjør omtrent alt Beersmith gjør (tror jeg), men i et litt behageligere grensesnitt. Det eneste det mangler er en kronologisk liste over batcher. iPhone-versjonen har toveis synkronisering med Mac-versjonen, og har alle de samme funksjonene. Det er også en gratis iPhone-versjon, som er read-only.
Lars skrev:Ach, kanon! Har sett litt på det, ser ryddigere ut. Laster ned sporenstreks til begge dingser.
Håper det synker uten å måtte kjøpe MobileMe?
Lars skrev:Og kan man på noe vis dele lagerbeholdning, evt. bare ved å sende sin egen oversikt til andre?
Arne M skrev:Jeg er veldig fornøyd med BeerAlchemy til Mac og iPhone. Det gjør omtrent alt Beersmith gjør (tror jeg), men i et litt behageligere grensesnitt. Det eneste det mangler er en kronologisk liste over batcher. iPhone-versjonen har toveis synkronisering med Mac-versjonen, og har alle de samme funksjonene. Det er også en gratis iPhone-versjon, som er read-only.
Wohoo, nydelig! Jeg har sendt inn feature request for dette, men ikke hørt noe tilbake.frode_skarstein skrev:Kronologisk liste over batcher er noe utviklerne har lovet meg skal komme.
Arne M skrev:Jeg er veldig fornøyd med BeerAlchemy til Mac og iPhone
Leif T skrev:Er det noen som har erfaring med Openbrew? Det har jeg blitt anbefalt og tatt i bruk, har ikke brukt det mye enda men syns det er oversiktlig.
Leif T skrev:Det har også en kalkulator for bryggesalter, med maler for diverse vannkilder f eks i Dublin, London og Plzeň. Aner ikke hvor pålitelig akkurat dette er.