Avstemming: Hvilken brygge-software bruker du?

Hvilken brygge-software bruker du?

  • Beersmith

    Stemmer: 544 50,7%
  • BeerToolsPro

    Stemmer: 8 0,7%
  • Promash

    Stemmer: 150 14,0%
  • Beercalc.dk

    Stemmer: 28 2,6%
  • Strangebrew Java

    Stemmer: 7 0,7%
  • QBrew

    Stemmer: 80 7,5%
  • annet

    Stemmer: 228 21,3%
  • ingen

    Stemmer: 27 2,5%

  • Totalt antall stemmer
    1.072
BeerCalc gjør jobben !
Så langt har jeg ikke behov for mere avansert materie  :)
 
Gahr skrev:
Gode greier. Måtte kjøpe ny mobil i dag, og da ble det en HTC. Likte at Brewzor hadde pitcing rate-kalkulator. Kommer neppe til å bruke så mye av det andre i programmet (penn og papir ruler fortsatt!) men til gjæren er det greit med litt framskreden teknologi... :D

Gratulerer med ny mobil!
 
Det gjenstår å se hva denne gjærkalkulatoren finner ut, da. Sammenlign den med Jamil sin, og se om den er i samme gata eller helt på skogen! Wyeast sin gir vel også noe forskjellig resultat i forhold til Jamil. Jeg har lagt ned endel arbeid selv i å finne ut om gjærpropagering og diverse, og jeg kan med en gang si at dette er ikke vitenskap for gud og hvermann! Det finnes ingen enkle formler som beregner hvor mye gjær som lages under gitte forhold. Knapt nok noen kompliserte. Jamil har en proprietær formel som han, i følge han sjøl, har brukt mye tid og mange forsøk i laboratoriet for å lage. Og denne deler han ikke med noen (jeg har spurt)!
Og i mens lager vi godt øl mer eller mindre på lykke og fromme.
Hvilket får meg til å tro at dette med gjærmengder kanskje ikke er fullt så viktig som vi vil ha det til.
 
Brewzor er veldig nær Jamils kalkulator. Den mangler riktignok noen av de forskjellige måtene å lage startere på (kun stir plate og basic starter), men har til gjengjeld støtte for å lage startere i steg. Den kan også laste ned BJCP-stilene for deg.

Jeg opplever én ganske stor bug med den: når jeg skriver inn desimaltall, må den ha punktum istedenfor komma, som vi bruker på norsk (den oppgir likevel svaret med komma), men når jeg går ut fra en skjerm og tilbake igjen, har den gjort om punktumet til et komma, og svaret den gir blir feil. Jeg har sendt bug-rapport, men det kan jo være at det bare er X10 Mini eller Android 2.1 som får denne feilen, så det hadde vært fint om noen andre prøvde. F.eks.: skriv inn et desimaltall under Grain weight på Strike temperature og noen ellers realistiske tall, trykk tilbake-knappen og deretter Strike temperature igjen.
 
Dag skrev:
Det gjenstår å se hva denne gjærkalkulatoren finner ut, da. Sammenlign den med Jamil sin, og se om den er i samme gata eller helt på skogen! Wyeast sin gir vel også noe forskjellig resultat i forhold til Jamil. Jeg har lagt ned endel arbeid selv i å finne ut om gjærpropagering og diverse, og jeg kan med en gang si at dette er ikke vitenskap for gud og hvermann! Det finnes ingen enkle formler som beregner hvor mye gjær som lages under gitte forhold. Knapt nok noen kompliserte. Jamil har en proprietær formel som han, i følge han sjøl, har brukt mye tid og mange forsøk i laboratoriet for å lage. Og denne deler han ikke med noen (jeg har spurt)!
Og i mens lager vi godt øl mer eller mindre på lykke og fromme.
Hvilket får meg til å tro at dette med gjærmengder kanskje ikke er fullt så viktig som vi vil ha det til.

Tror han holdt på i et år med å telle celler i gjærstartere, så han har et relativt godt grunnlag å uttale seg på, ja!

Mrmalty og Wyeast er ikke såå forskjellige, men jeg mener å huske at Wyeast ikke legger til grunn at man bruker rører, så derfor blir det litt annerledes.

Gjærmengder er ikke ekstremt viktige så lenge man bruker noe som er relativt nær det som regnes som ideelt. Om man underpitcher eller overpitcher for mye, ser man helt klart ofte negative konsekvenser. Om man ønsker stabilitet og konsistente resultater er gjærbehandling den desidert viktigste faktoren i bryggingen (med unntak av renhold).

Jan Morten skrev:
BeerCalc gjør jobben !
Så langt har jeg ikke behov for mere avansert materie  :)

Som sagt sverger jeg fortsatt til penn og papir. Beer Calc er jeg ikke spesielt fan av. Brukte det litt for moro skyld en tid tilbake, men synes det er for tungvint...
 
Gahr skrev:
Gjærmengder er ikke ekstremt viktige så lenge man bruker noe som er relativt nær det som regnes som ideelt. Om man underpitcher eller overpitcher for mye, ser man helt klart ofte negative konsekvenser. Om man ønsker stabilitet og konsistente resultater er gjærbehandling den desidert viktigste faktoren i bryggingen (med unntak av renhold).

Ja, gjærbehandling er viktig, det er jeg enig i. Og da i første rekke gjæringstemperatur, mener jeg. Når det gjelder mengdene, heller jeg til at det meste, unntatt ALTFOR LITE og ALTFOR MYE er OK.
 
Syntes det ble for mye prakk, klikk og tasting med BeerSmith, så jeg gikk tilbake til BeerCalc, da det har det essensielle (ingredienser, beregning av OG og IBU, og utgjæring). Det skulle gjerne gitt muligheten for flere ingredienser, men det er lettvindt, og kan brukes overalt. Dessuten tar det jo uhorvelig lang tid å vente på at BeerSmith skal komme til OSX (Mac). Håper det går lagerstyringen blir bedre, og gir muligheter for å dele/se andres lager, da jeg sliter litt med oversikten til tider..

Ellers er det skremmende å se at til og med Gahr nå tar i bruk denne digitale teknologien, regner med det bare blir Cyberales i NM. :laugh:
 
Jeg er veldig fornøyd med BeerAlchemy til Mac og iPhone. Det gjør omtrent alt Beersmith gjør (tror jeg), men i et litt behageligere grensesnitt. Det eneste det mangler er en kronologisk liste over batcher. iPhone-versjonen har toveis synkronisering med Mac-versjonen, og har alle de samme funksjonene. Det er også en gratis iPhone-versjon, som er read-only.
 
Lars skrev:
Ellers er det skremmende å se at til og med Gahr nå tar i bruk denne digitale teknologien, regner med det bare blir Cyberales i NM. :laugh:

Be gone, fiend! Jeg bruker kun gjærkalkulator i digitalformat, resten er i hodet og på papiret, takk! ;)
 
Gahr skrev:
Lars skrev:
Ellers er det skremmende å se at til og med Gahr nå tar i bruk denne digitale teknologien, regner med det bare blir Cyberales i NM. :laugh:

Be gone, fiend! Jeg bruker kun gjærkalkulator i digitalformat, resten er i hodet og på papiret, takk! ;)

Det ene leder til det andre vet du.. ;D

Arne M skrev:
Jeg er veldig fornøyd med BeerAlchemy til Mac og iPhone. Det gjør omtrent alt Beersmith gjør (tror jeg), men i et litt behageligere grensesnitt. Det eneste det mangler er en kronologisk liste over batcher. iPhone-versjonen har toveis synkronisering med Mac-versjonen, og har alle de samme funksjonene. Det er også en gratis iPhone-versjon, som er read-only.

Ach, kanon! Har sett litt på det, ser ryddigere ut. Laster ned sporenstreks til begge dingser.
Håper det synker uten å måtte kjøpe MobileMe?
Og kan man på noe vis dele lagerbeholdning, evt. bare ved å sende sin egen oversikt til andre?
 
Lars skrev:
Ach, kanon! Har sett litt på det, ser ryddigere ut. Laster ned sporenstreks til begge dingser.
Håper det synker uten å måtte kjøpe MobileMe?

Det synker kun over wifi (ikke over internett), så det er noe tungvint, men det funker greit.

Lars skrev:
Og kan man på noe vis dele lagerbeholdning, evt. bare ved å sende sin egen oversikt til andre?

Du kan velge "Print inventory" og lagre som PDF.
 
Arne M skrev:
Jeg er veldig fornøyd med BeerAlchemy til Mac og iPhone. Det gjør omtrent alt Beersmith gjør (tror jeg), men i et litt behageligere grensesnitt. Det eneste det mangler er en kronologisk liste over batcher. iPhone-versjonen har toveis synkronisering med Mac-versjonen, og har alle de samme funksjonene. Det er også en gratis iPhone-versjon, som er read-only.

Kronologisk liste over batcher er noe utviklerne har lovet meg skal komme. :)
 
frode_skarstein skrev:
Kronologisk liste over batcher er noe utviklerne har lovet meg skal komme. :)
Wohoo, nydelig! Jeg har sendt inn feature request for dette, men ikke hørt noe tilbake.
 
Jeg bruker Home Brew Calculator for Android av Ghost Chili Software, den er gratis

Den har følgende:
Attentuation, Bottle Packaging, Boil Timer, Carbonation, Hop Bitterness, SRM Color, Strike Temp, Yeast Pitching.

Enkel å bruke og meget nyttig.
 
Jeg bruker foreløpig Promash og Beercalc. Promash brukte jeg da jeg brygget rundt 1999-2001. Siden jeg har nettopp tatt opp bryggingen igjen, er jeg slett ikke oppdatert på ny software. Beercalc virket enkelt, og med fint brukergrensesnitt, men det er jo litt begrenset sammenlignet med Promash.

Det lille jeg har prøvd Beersmith så synes jeg det var forvirrende layout, men det er nok kun en tilvenningssak.
 
Er det noen som har erfaring med Openbrew? Det har jeg blitt anbefalt og tatt i bruk, har ikke brukt det mye enda men syns det er oversiktlig. Det har også en kalkulator for bryggesalter, med maler for diverse vannkilder f eks i Dublin, London og Plzen. Aner ikke hvor pålitelig akkurat dette er.
 
Leif T skrev:
Er det noen som har erfaring med Openbrew? Det har jeg blitt anbefalt og tatt i bruk, har ikke brukt det mye enda men syns det er oversiktlig.

Virker å være mye forskjellig som heter OpenBrew, har du noen link?

Leif T skrev:
Det har også en kalkulator for bryggesalter, med maler for diverse vannkilder f eks i Dublin, London og Plzeň. Aner ikke hvor pålitelig akkurat dette er.

Det har Beersmith også, men hjelper fint lite når det ikke er norske data innlagt, men det er jo trolig enkel sak.
 
Tilbake
Topp