Avstemming: Hvilken brygge-software bruker du?

Hvilken brygge-software bruker du?

  • Beersmith

    Stemmer: 544 50,7%
  • BeerToolsPro

    Stemmer: 8 0,7%
  • Promash

    Stemmer: 150 14,0%
  • Beercalc.dk

    Stemmer: 28 2,6%
  • Strangebrew Java

    Stemmer: 7 0,7%
  • QBrew

    Stemmer: 80 7,5%
  • annet

    Stemmer: 228 21,3%
  • ingen

    Stemmer: 27 2,5%

  • Totalt antall stemmer
    1.072
Gahr skrev:
Dag skrev:
Men ØLET er likevel kortreist! :biersmile:

Bortsett fra alle ingrediensene...:)

Tja. Her kommer ihvertfall det meste fra lokale (vann)kilder.

Men tilbake til topic. Jeg har nettopp brukt masse tid på å legge inn ingredienser og oppskrifter i min nylig installerte Beersmith. Men skal det virkelig være umulig å klippe og lime inn elementer fra beersmith til andre windowsprogrammer?

Jeg har også prøveversjonen av Beertools installert. Dette funker ihvertfall veldig bra på akkurat dette. Men tilpasningen til metriske måleenheter virker mye greiere på beersmith synes jeg.

Bryggebryggeren 
 
Dag skrev:
Men tilbake til topic. Jeg har nettopp brukt masse tid på å legge inn ingredienser og oppskrifter i min nylig installerte Beersmith. Men skal det virkelig være umulig å klippe og lime inn elementer fra Beersmith til andre windowsprogrammer?
 

Jeg pleier å "skrive ut" fra Beersmith til Adobe og klippe å lime derifra (har Adobe Acrobat) Det er mulig det går an å "skrive ut" til et Word/tekst/Office dokument på samme måten, men dette har jeg ikke prøvd.
Hva med forhåndsvisning? Kanskje du kan "klippe" derifra?
 
Jeg har skrevet mitt eget program som tar inn de viktigste gravity beregninger samt Tinset's IBU beregning etter en brukerdefinert liste av malt og humle. Fungerer forløpig best for ekstraktbrygging, men kan lett utvides til allgrain - det er igrunn bare oppdatere en tekstfil med maltdata. Fordelen med mitt program er at det er gratis, offline, og lettvint lagrer oppskrifter til enkle tekstfiler. Den som er interessert må mer enn gjerne ta kildekoden og bruke den til egne programmer, alle formler er jo fritt tilgjengelig

Programmet kan lastes ned på http://www.nt.ntnu.no/users/saxegaar/beerbuilder/beerbuilder.zip Kildekoden på http://www.nt.ntnu.no/users/saxegaar/beerbuilder/beerbuilder.c
 
Har Beersmith og har brukt det mye. Flott program som fungerer svært godt. Vel verdt de vekslepengene det koster!

I det siste har jeg derimot kommet til at det er morsommere å beregne oppskriftene "for hånd", med penn og papir.

Det er et par formler å huske, og for å lære dem har jeg laget en jukselapp. En av de beste måtene å lære seg det essensielle i pensum var å lage en gjennomarbeidet jukselapp. Når den var ferdig hadde man lært det som sto der og trengte ikke å ta den med til eksamen!

Øljukselappen inneholder noen essensielle formler hentet fra diverse kilder, en tabell for potensiale fra diverse malt, en humleutnyttelsestabell pluss et regneeksempel.
Ølet i regneeksempelet er godt, men jeg har aldri brygget denne oppskriften med det intense meskeskjemaet som er brukt i eksempelet. Det gjorde jeg bare for å få brukt alle formlene. 65 grader i 90 minutter funker flott! Formlene har jeg derimot brukt i andre brygg og de funker.
 

Vedlegg

  • Øljukselapp.pdf
    87,4 KB · Sett: 430
Oppdaget nettopp at Brewzor for Android-telefoner har fått gjærkalkulator i tillegg til alt den hadde fra før (kalkulatorer for innmeskingstemperatur, hydrometerkorreksjon, IBU, etc.). Temmelig lik den som ligger hos MrMalty, men foreløpig bare for «basic starter» eller «stir plate». Et veldig hendig program under selve bryggingen, om enn ikke noe særlig å beregne oppskrifter på.
 
Kjetil S skrev:
Oppdaget nettopp at Brewzor for Android-telefoner har fått gjærkalkulator i tillegg til alt den hadde fra før (kalkulatorer for innmeskingstemperatur, hydrometerkorreksjon, IBU, etc.). Temmelig lik den som ligger hos MrMalty, men foreløpig bare for «basic starter» eller «stir plate». Et veldig hendig program under selve bryggingen, om enn ikke noe særlig å beregne oppskrifter på.
Det som gjør denne ekstra kjekk er at den kan beregne hvor mye gjær du får ved å lage en flersteg-starter. Det kan vel ikke beregnes på MrMaltys kalkulator?
 
Jeg har brukt Beersmith frem til nå, men fikk lyst til å lage noe eget for å lære meg formlene osv. Samt at selvgjordt er velgjordt og alt det der.. Nå har jeg bare kodet på dette siden torsdag forrige uke, men jeg tror jeg kan allerede bruke det til å planlegge min neste batch - til tross for at det akkurat nå mangler et brukergrensesnitt for å legge inn råvarer, oppskrifter osv. Kort fortalt så fungerer den relativt likt som Beersmith, man velger en øl-type og legger altså til malt, humle og gjær. Verdier som EBC, IBU, OG, FG osv blir beregnet, som man skulle forvente.

I utgangspunktet har jeg bare tenkt å bruke denne saken selv, men skulle det være interesse kan jeg nok utvide den til å støtte innlogginger og dermed la alle medlemmer i Norbrygg benytte seg av den. Det ville isåfall blitt veldig lett å f.eks dele oppskrifter. Jeg la den nåværende versjonen ut her i tillfelle noen vil ta en titt. Si gjerne ifra om noen ser noe fullstendig feil:

http://brew.saifai.com
 
Jeg bruker mest BeerCalc - bruker den som min brewlog.  Oppskrifter i hopetall (10.000+?) Lett å søke på f.eks. "rating" - da får man opp alle de øl som har vunnet i konkurranser de seneste årene. Det kan ikke være et dårlig utgangspunkt.
Jeg bruker å plukke en av de av en type jeg har lyst å brygge. Eventuelt modifisere litt etter hva jeg tror jeg liker best - samt hva som er på lager av råvarer når bryggelysten tar overhånd. Dessverre er det mange som ikke legger med noen notater til bryggene sine i BeerCalc, og da er det jo ikke så mye å hente.
 
Kjetil S skrev:
Oppdaget nettopp at Brewzor for Android-telefoner har fått gjærkalkulator i tillegg til alt den hadde fra før (kalkulatorer for innmeskingstemperatur, hydrometerkorreksjon, IBU, etc.). Temmelig lik den som ligger hos MrMalty, men foreløpig bare for «basic starter» eller «stir plate». Et veldig hendig program under selve bryggingen, om enn ikke noe særlig å beregne oppskrifter på.

Tittet på denne på nettet. Kan man bruke metriske mål på den også, ikke bare amerikanske?
 
Gode greier. Måtte kjøpe ny mobil i dag, og da ble det en HTC. Likte at Brewzor hadde pitcing rate-kalkulator. Kommer neppe til å bruke så mye av det andre i programmet (penn og papir ruler fortsatt!) men til gjæren er det greit med litt framskreden teknologi... :D
 
Andre kjekke også:
BJCPdroid (bare bjcp definisjonene, men kjekk å ha når diskusjonen er der..)
Hop IBU calculator
IBU Calculator
HomeBrew Calculator
Brewing Assistant
Bewzor Pro beta (er gratis enda)
BrewR demo

Alle disse er gratis, den siste går ut etter noe tid dog.
 
Tilbake
Topp