Avstemming: Hvilken brygge-software bruker du?

Hvilken brygge-software bruker du?

  • Beersmith

    Stemmer: 544 50,7%
  • BeerToolsPro

    Stemmer: 8 0,7%
  • Promash

    Stemmer: 150 14,0%
  • Beercalc.dk

    Stemmer: 28 2,6%
  • Strangebrew Java

    Stemmer: 7 0,7%
  • QBrew

    Stemmer: 80 7,5%
  • annet

    Stemmer: 228 21,3%
  • ingen

    Stemmer: 27 2,5%

  • Totalt antall stemmer
    1.072
Openbrew er strengt tatt et regneark i Openoffice. Det er en svenske som har utviklet det. Det kunne vært lagd i excel, men det er det ikke alle som har -Openoffice er gratis. Det er bare ett program, ikke masse sånn som i Microsmurf Office.

http://no.openoffice.org/ er programet.
http://openbrew.wordpress.com/openbrew-kalkylblad/ er regnearket, last ned "Openbrew (...) Dokument".

Det står forklart her http://openbrew.wordpress.com/2009/03/09/openbrew-som-openoffice-kalkylmall/ hvordan man gjør regnearket til en mal i openoffice.
 
BrewTarget er vel ikke nevnt ennå. Har brukt det litt nå og da, men etter overgang til Archlinux har jeg hatt problemer med å kompilere det. Men det funker også til Mac og Windows, med ferdig kompilerte pakker. Open source og gratis, og gjør alt det nødvendigste.
 
Beersmith 2.0 ankommer i begynnelsen av Juni. Har vært med å betateste og liker så absolutt det jeg ser. Alt det jeg liker med Beersmith 1.4 og mye mer i en oppusset utgave.
 
Odland skrev:
Beersmith 2.0 ankommer i begynnelsen av Juni. Har vært med å betateste og liker så absolutt det jeg ser. Alt det jeg liker med Beersmith 1.4 og mye mer i en oppusset utgave.

Oh, har de hatt betatest??, damn.. det kunne jeg tenkt meg å vært med på..

Fikk en mail idag,med masse skjermbilder, ser bra ut, men håper de har fått rydda opp alt tøyset i gamleversionen.. f.eks at ingredientsene hopper opp og ned i lista når du klikker på andre ting, og at du må trykke på OK for å lagre, som så tar deg, ut, og må så gå inn i oppskrifta igjen.
 
Snart klart for lansering av Beersmith 2 nå. Kom en ny beta i natt. Har blitt veldig bra og omfangsrikt. Bare å glede seg. Husk å forhåndsbestille.
 
Odland skrev:
Snart klart for lansering av Beersmith 2 nå. Kom en ny beta i natt. Har blitt veldig bra og omfangsrikt. Bare å glede seg. Husk å forhåndsbestille.

Kult!,har betalt, og venter bare på en downloadlink :)
 
Har testet nye BeerSmith 2 litt nå, og er godt fornøyd med det!
Lett å skalere opp og ned brygg o.l.
 
Hei og god kveld!
Når man bruker speidel og har lagt inn en profil for den... blir det tatt hensyn til OG ved skylling. For meg virker det som om OG ikke endrer seg samme hvor mye man har som spargewater. La oss si at du skal brygge med pale ale, man skal ha 45ltr etter kok i bøtta og bruker ca 10kg pale ale malt på 55ltr vann, det vil da gi en OG på ca 1060 på 45ltr. Det er der jeg har lyst til å havne, men skyller jeg med ca 10ltr vann havner jeg på ca 1050. Koker dere da vørteren ned igjen til 45ltr eller skiter dere i det. (Koker 90min, hvilket vil tilsi noe i nærheten av 1057? Eller skal jeg skylle med 75% av vekten av malten. Det er vel sånn at en liter vann tilsvarer en OG om det er noe jeg ikke har misforstått da? Noen som har erfaring med dette?
 

Vedlegg

  • Speidel 50L.bsmx
    1,2 KB · Sett: 64
Nå har jeg ikke lest hele tråden enda men jeg kan ikke se at BrewMate er nevnt, dette er et gratis program som jeg er svert fornøyd med. det er ikke for avansert men burde passe de fleste hobby bryggere.
 
Jeg bruker også BrewMate, og er svært fornøyd med dette gratisprogrammet. Og som deg, underlig at det ikke er skrevet mer om det. Alle er jo så opptatt av Bearsmith (som jeg har prøvd, og syntes var for uoversiktelig) virker det som. Særlig syntes jeg BIAB mulighetene i BrewMate er mye bedre, men siden det er et australsk program er vel det naturlig.
 
Tja
En av grunnene kan være at vi er mange som sitter med et Apple produkt. Macbook, iPad mm.
BrewMate er et "windows only" program ser det ut som.
 
Har siden hole foreslo BrewMate brukt det og er også kjempefornøyd.
Så takk for det tipset.  :ilike:
 
har nettop begynt og brygge, og for meg blir beersmith litt for mye ting jeg ikke forstår.
testa ut brewmate og syntes det var mye enklere og lett og forstå. men tipper jeg ender opp med beersmith når jeg får mere erfaring
 
Har benyttet BrewMate i det siste.
Synes det er lett oversiktelig og dekker basisbehovet greit.
 
Noen som vet om andre program som har muligheten for å legge inn "late extract boil time" slik som Beersmith? Blei ikke helt klok på Beersmith, så kunne ønske å prøve andre program. Evt, om det går ann på beercalc.dk?
 
Hei

Er det noen som kan fortelle litt om hvordan eg skal komme i gang med "beeralchemy" på iPad?
Gjerne litt bilder også hvis det er mulig.

Eg brygger med ein speidel 20l
 
Hei Ruben
Det du kjøper til iPad er ikke et fullstendig bryggeprogram etter min mening. Det inneholder mange kjekke kalkulatorer og mye annet, men du må ha det samme programmet på en Mac computor for å få noe særlig glede av det. Du kan nemlig ikke lage, eller legge inn nye oppskrifter på iPad appen. Det må du gjøre på Macen, og deretter synkronisere med iPad. Da får du inn oppskriftene dine, og kan leke med dem.
Jeg har alltid iPad i nærheten når jeg brygger. Kjekt å sjekke OG, og få notert ned menge væske, legge inn komentarer osv.
MEN du er etter min mening helt avhengig å ha samme program på en Mac, for å få full glede av det.
Sync gjør du kjapt med det trådløse nettverket ditt.
 
Tilbake
Topp