Batch sparge

Viktste

Norbrygg-medlem
På tirsdag skal jeg brygge igjen. Jeg tenkte da å prøve batch sparge for første gang... (har brukt fly sparge så langt)

Hvis jeg har forstått dette riktig:
5.3 kg malt, det gir 13liter vann @ 78°C til innmesking for å få en mesk på ca 67°C.
Jeg ønsker preboil volum til å være 28 liter. Mao må jeg få 14 liter fra 2 "drainings".
Da må jeg legge til ca. 6.2 liter vann til mesk før første "draining" for å få ut 14 liter. Hvilken temperatur skal dette vannet ha???
Etter første draining har jeg så oppi 14 liter vann for draining#2 Hvilken temperatur skal dette vannet ha???
Jeg har Beersmith så jeg kan regne ut temperaturer, det jeg ikke skjønner er hvilken temperatur mesken skal ha under de to "batch spargene"...
Noen som kan dette?

Bruker man vann for å skylle ut, så pleier det å være på 78 gr.. Denne temperaturen ville jeg også brukt her, for er vannet varmere så kan det hende at du ekstraherer bitterstoffer fra kornhinnene, som gir en ubehagelig, besk smak. En lavere temperatur vil gi dårligere utbytte siden væsken blir 'segere' (viskositet). Kanskje Joakim kan si noe om saken, han driver jo også med batch sparging.

Da var brygget i gjæringsbøtta :). De ble batch sparging med temperatur som du foreslo, brukte vann med 78ºC begge gangene. Det ble 29 liter i gryta for koking, SG 1.044. Det blir en effektivitet på ca 80% ifløge Beersith ;D. Totalt 24 liter i gjæringsbøtta med SG 1.056 inklusive all thrub (brygget ble dermed en god del hvassere enn jeg hadde planlagt...). Før har jeg hatt effektivitet på ca. 70% (med fly sparge...). Jeg tror kanskje skyllevannet har blitt kaldt for fort tidligere....
Uansett - effektiviteten ble bedre enn noen gang, det er lettere å og det tar (litt) kortere tid. Jeg er omvendt :ilike:

Hei

Ser dere har gjort dere noen erfaringer rundt dette med batch sparging! Jeg lagde mitt første brygg på søndag og brukte da batch sparging. Men hadde ingen kunnskap om antall liter vann og temp osv. Fant ut i ettertid at jeg muligens har brukt for lite vann ved "draining 1" og for høy mesketemp.(69-70 grader)  :noway:

Jeg har en gryte på 9 gallon. Og ønsker primært å lage batcher på ca 20-25 liter.

Har du gjort deg noen erfaringer om hvor mye vann du tilsetter til de 2 "drainene" ? og til hvilken temp?

Jeg er nybegynner i Beer Smith.. ser du skriver at den regner ut temp selv.. Må du sette opp din egen meskeprofil? i såfall hvordan gjør du dette? Finner ingen som er satt opp som "batch sparge, 2 steps"

Setter pris på tilbakemeldinger  :skitbra:

Viktste skrev:
5.3 kg malt, det gir 13liter vann @ 78°C til innmesking for å få en mesk på ca 67°C.
Jeg ønsker preboil volum til å være 28 liter. Mao må jeg få 14 liter fra 2 "drainings".
Da må jeg legge til ca. 6.2 liter vann til mesk før første "draining" for å få ut 14 liter. Hvilken temperatur skal dette vannet ha???
Etter første draining har jeg så oppi 14 liter vann for draining#2 Hvilken temperatur skal dette vannet ha???
Mesken inneholder ganske mye vann som du aldri ser igjen. Malten utgjør ca. 20% av vekten (altså av det du heller ut når du er ferdig). Du har imidlertid tatt ut endel 'godsaker' under meskingen (ca60%), slik at den tørre mesken utgjør 40% av det du opprinnelig startet med.
Altså, 40% av 5,3kg er ca 2,12 kg. Dette utgjør 20% av 'søpla'. Da må de resterende 80% være 2,12Kg * 4 = 8,5kg, eller 8,5 liter om du vil. Disse literne vil du ikke få tappet ut, du må altså legge til minst 8,5 liter til regnestykket ditt ovenfor.

Inspirert av denne tråden tenkte jeg å batch sparge idag også. Har blandet 5 kg pilsmalt med ca 14 l vann i en nesten overfull kjølebag som bare såvidt holder 20 liter, ettstegs på 64 gr, jeg vil ha et crispy og tørt øl. Men malten og vannet passer i kjølebagen, og godlukten sprer seg i kåken alt!  :sikle

Jeg tror at jeg vil varme vannet som jeg sparger med etterpå til ca 80 grader. Brygget blir på ca 25 liter og jeg tar det litt som det kommer, har ikke innstallert BeerSmith ennå.

Jeg tror jeg skal bruke denne fremgangsmåten til denny brew neste gang.. men det er altså slik at etter han har mesket på ønsket temp i x antall minutter tilsetter han nærmest kokende vann for å få "riktig temp" og ønsket antall liter vørter i kokekjelen.Hvor høy temp får man da? er dette alt ettersom hvilken karakter på ølet du ønsker?

og hva med "drain nr 2"? her øker man ikke tempen før han "dreiner" ut?

Blir ikke helt klok på dette med de forskjellige temperaturer  :attevar: 

Til sparging varmer jeg nå ca 25 liter vann, omtrent størrelsen på det endelige brygget. Jeg får se hvor mye jeg får plass til til slutt, og tar det litt som det kommer. Men neste gang kommer jeg nok til å beregne mengdene og temperaturen bedre for å få et mer forutsigelig resultat.

Beercalc sier at jeg med 5 kg malt kan få et brygg på 23 liter med OG 1.047, og det høres fint ut for en pils. 80 gram Saaz til bitterhet (og 20 g til aroma) gir da en IBU på 25.

Jeg har etterhvert kommet frem til følgende prosedyre:

I Beersmith velger jeg "Single Infusion, Light Body, Batch Sparge". Dobbetlklikker på "mash in..." linja og editerer evt. step temperature og water grain ratio. Klikk på details knappen og pass på at " sparge using equal size batches" er på.
Klikk på Preview BreewSheet så får du opp en liste over (bl.a.) hvor mye vann du skal bruke.

Jeg bruker ikke tempetaturene i Beersmith så nøye... Jeg vet av erfaring hvordan jeg får f.eks 65 grader i mesken. Vannet til de to bathc'ene er kokende. I begynnelsen brukte jeg ca 78-80 grader på dette vannet, men fant ut at jeg får bedre og mere konsekvent effektivitet ved å bruke kokende vann. Jeg bryr meg mao. ikke om hvilken temperatur mesken har i de 2x10 minuttene jeg venter før jeg tømmer mesketanken.

For å regne ut hvor mye vann en trenger uten å bruke Beersmith:

Anta f.eks følgende:
5kg malt, mesking med 2.5l/kg, ønsker 28 l preboil volum.
Anta også at malten absorberer 1l/kg vann (nokså vanlig)

Da blir regnestykket:

Hver batch = 28/2 = 14 liter.
Vann til innmesking = 5kg x 2.5l/kg= 12.5 liter
Av dette absorberer mesk 5kg*1l/kg = 5 liter
Vann til første batch = 14l - (12.5 - 5) = 6.5 liter
Vann til andre batch = 14 liter (ingeting av dette blir absorbert av mesk)

I dette tilfellet ville jeg altså mesket inn med 12.5 liter vann så varmt at mesken oppnår ønsket temperatur (f.eks) 65 grader. Røre godt, måle temp og vente i en time. Legg til 6.5 liter kokende vann, røre om, vente i 10 minutter, resirkulere litt vørter og tapp ut.  Legg til 14 liter kokende vann, røre om, vente i 10 minutter, resirkulere litt vørter og tapp ut.

Klart som blekk?

Vedlegg

• bsm1.bmp
    774 KB · Sett: 418
  • bsm2.bmp
    178,8 KB · Sett: 413
Selve batch sparging ga en betydelig tidsgevinst, tror at jeg brukte under halvtimen for å få vørteren i kokekaret. Men, jeg vet ikke hvor klart ølet blir. Det blir en pils, så her vil jeg kunne se med en gang om denne metoden sånt sett er forsvarlig. Hvis det er det, så kommer jeg nok ikke til å gå tilbake til kontinuerlig skylling.

Eduard skrev:
Selve batch sparging ga en betydelig tidsgevinst, tror at jeg brukte under halvtimen for å få vørteren i kokekaret. Men, jeg vet ikke hvor klart ølet blir. Det blir en pils, så her vil jeg kunne se med en gang om denne metoden sånt sett er forsvarlig. Hvis det er det, så kommer jeg nok ikke til å gå tilbake til kontinuerlig skylling.
Eduard..
Hvordan kom du ut med denne metoden?

Bra du tar opp tråden, jeg tenkte så sent som igår på å skrive ned resultatene men glemte det igjen!  ;D

Ja, hvordan gikk dette nå med batch sparging? Jeg måtte se litt an hvor mye vann jeg skulle bruke til hver sparging, og da jeg ikke har målestokk tilgjengelig og ei heller har kalibrert verken kokekar eller meskekar, har det blitt litt gjetning. Uansett, det som var viktigst i denne omgangen var at jeg skulle få en batch med pils som var nok til å fylle et fat, og det fikk jeg til.  :biersmile:

Når det gjelder klarheten av ølet, så må jeg si at jeg er overrasket over det endelige ølet ble såpass klart. Dvs, ølet har stått i øleskapet i nesten 4 uker (ved 9-10 grader), og deretter ble det tappet på fat. Kullsyre ble ristet inn like etter og ølet kunne drikkes med én gang. Det så med det første ut som om ølet hadde litt kjøletåke, men nå etter ca 2 uker til på fat er ølet blitt skikkelig klart. Tatt i betraktning at batch sparging gir klart øl og at man sparer nesten 1 time under bryggingen vil jeg nok fortsette med det. Det eneste andre spørsmålet, som jeg altså ikke kan svare på ennå, er om utbyttet har endret seg. Etter det jeg ser så kan det gå begge veier, men selv om utbyttet har gått litt ned så er det verdt det, det er sikkert ikke mange kroner det koster for å spare denne timen.

Det høres lovende ut  :skitbra:
Jeg har batch sparget selv ved to forskjellige brygg nå, og med varierende resultat. Jeg bruker Beersmith, og ved det første brygget satt jeg igjen med en effektivitet på 78-79%, men ved det andre kun 71%. Tror røring underveis i mesketiden kan ha mye av skylden for dette!

Så en avsporing... 
En fugl hvisket meg i øret at du var god på dette med pils og øl som kvinnene liker..  :amen:
Jeg tenkte jeg skulle gå igang med å lage en drikkelig øl som kona også kan drikke. Hun er nok som de fleste kvinner, at hun liker lettdrikkelig pils
Har du noen tips på hva jeg kan lage? Jeg tenkte litt i baner av en kölch, weissbier, wit. Har ikke lyst å lage noe tradisjonelt "pils fra butikken" Men gjerne noe lettdrikkelig men med smak. Har du gjort deg noen erfaringer / har noen tips?  :biersmile:

Jeg ligger på 82-85% utbytte på batch-sparging.

Jeg rører mesken godt når jeg tilsetter varmtvann for å løse opp mest mulig søtstoffer, lar det stå i 10 min, og tapper av/resirkulerer. Vanligvis tilsetter jeg skyllevann i 2 omganger.

Klarheten på ølet varierer, men siste brygg ble ihvertfall klart nesten med en gang. Uansett blir det vanligvis  klart ved 2-3 ukers lagring.

Tilbake
Topp