BB 30. Skylling i ekstern kjele?

Hei :)
Har kun et brygg bak meg. Har en bb30. Opplevde at skylle prosessen på ca 13 liter gikk veldig kjapt (vanskelig å få vannet til å stå over malten pga rask gjennom renning). OG ble også lavere en ønsket.
Det jeg lurer på er om det er hensiktsmessig å ta malt røret ut etter utmesking, sette det i en kjele og sirkulere skyllevann i den i stedet? Har pumpe så kan resirkulerer skyllevannet flere ganger gjennom mesken.
Tanken er så å tømme dette vannet tilbake i bb30 før kok.
Tanker? o_O
Kent.

Prøv å skylle med maltrøret nede til det nærmer seg fullt i bb-en, deretter løfte det opp og skylle de siste literene. (Anntar du skyller med røret oppe etter utmesk siden du ikke skriver noe om det) Vi lagde en liten ramme med vinsj på som gjør at vi kan løfte røret sakte hele veien opp :)

Hei :)
Ja skyller med røret oppe. En utfordring å heve det det sakte da det veier noen kilo.
Ok, takk for tipset, sikkert ikke dumt med en heise anordning.

Du har synnligvis rørt for mye I maltsenga og ikke latt den "sette" seg før du begynte skyllingen. Du kan også resirkulere med pumpa mens du skyller slik at skyllingen tar lengre tid

Ok,tenker du da å resirkulere vørter tilbake i maltsenga samtidig som det tilsetter vann under skyllingen?
Hadde en liten rørerunde i malten rett før heving av røret så det stemmer nok med at den ikke hadde satt seg...

Har ikke bb, men hva med å la maltrøret stå nede og åpne krana litt mens du fyller på vann over malten. Samle opp vørteren i et kar eller en gryte og hell den tilbake når du har tatt ut maltrøret.

Ok,tenker du da å resirkulere vørter tilbake i maltsenga samtidig som det tilsetter vann under skyllingen?
Hadde en liten rørerunde i malten rett før heving av røret så det stemmer nok med at den ikke hadde satt seg...
Ja kjør vørteren tilbake, bruk liten flow og lag deg en sparge løsning med f.eks slange I en loop med noen små hull slik at du ikke spyler ned I maltsenga

Jeg gjør som Christoffer E. skriver. Skyller med maltrøret nede til det begynner å bli fullt. Så hever jeg det helt og skyller ned resten. Da tar det lengre tid enn når jeg hevet røret opp før skylling.

Sendt fra min HTC One

Tilbake
Topp