BB Automatic 60

2
Vi bruker malingsblender på drill for whirlpool, den innebygde pumpa gir jo nesten null effekt på vørteren.. Under mesking fungerer den fint, men for å lage whirpool effekt på vørter, not so good.
Ikke bekymret for å få "uting" i brygget? (Fra lakk eller annet)
 
Sitter med en rødmalt sak selv og lurte på det.... Endte opp med å slippe det enn så lenge..

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Hva er din erfaring med det innebygde termometeret?
Vi har nå brygget 2 batcher med bb 60 auto, og ved nedkjøling er det STOR forskjell mellom det vi måler med digital termometer og det som bb60 viser.
Da vi målte 20 grader på siste brygget sa bb60 43 grader .
Er det feil på gryta vår, eller er dette vanlig?

Skal godt gjøres for en bitteliten temperatursensor å måle riktig gjennomsnittstemperatur i en stor gryte. Min erfaring er at hvis du bruker en vanlig vannkjøler uten samtidig å sirkulere vørteren (noe man gjerne vil unngå pga.trub), blir det vanskelig å måle uansett. Skulle ha 18 sist, men endte med 25.
 
Skal godt gjøres for en bitteliten temperatursensor å måle riktig gjennomsnittstemperatur i en stor gryte. Min erfaring er at hvis du bruker en vanlig vannkjøler uten samtidig å sirkulere vørteren (noe man gjerne vil unngå pga.trub), blir det vanskelig å måle uansett. Skulle ha 18 sist, men endte med 25.
Om det ligger et godt lag humle over sensoren vil den vise temp i humla, som vil være en del høyere enn i vørteren under nedkjøling.
 
Tror det ene elementet røk ved forrige brygg :(.....Noen som har hatt trøbbel me d dette? Lett å fikse?
 
Ikke på en bb60, men på en NH30l... viste seg å være langt verre enn jeg først trodde, fikk tak i ett element fra en kaffebrygger av typen industri, helt likt men umulig å få festet under bunnen på kjelen. Har gitt opp og bestemt meg for å lage HLT av den. Kan muligens slagloddes fast til bunnen, men det må jo sitte klistret inntil. Er det luft mellom elementplaten og bunn av kjelen så taper du mye efekt
 
Om du regner med 27% varmetap, så ender jeg på 60 minutter for å varme 30 liter fra 7 til 70 grader.
Har du isolert kjelen? Er lokket på? Burde være mulig å få kortet ned på tiden, men helt de store forskjellene blir det nok ikke.

Dette er da teoretiske tall.
 
Har akkurat fått hendene på en BBA60 etter å tidligere ha brygget på BBB30.

Har dere noen tips eller "best practices" når man går over fra 30 til 60A?

For eksempel:
- Problematikk med tanke på vekt på fullt silkar?
- Lang tid for varming/kjøling av vann?
- Forskjell på Basic og Automatic?
 
Har akkurat fått hendene på en BBA60 etter å tidligere ha brygget på BBB30.

Har dere noen tips eller "best practices" når man går over fra 30 til 60A?

For eksempel:
- Problematikk med tanke på vekt på fullt silkar?
- Lang tid for varming/kjøling av vann?
- Forskjell på Basic og Automatic?
1.Talje
2.Hvor lang tid tør jeg ikke tippe,men garantert lenger en BB30.(Mer vann..)
3.Forskjell her er jo ganske opplagt, Automatic'en kan styres og programeres i tre steg + har pumpe m/dusjhode. ;)
Et godt tips er å ikke stole 100% på tempen i displayet, jeg bruker eksternt termometer i toppen av mesk i tillegg.. Kjør pumpa godt når du har meska inn for å fordele varme mest effektivt.
 
1.Talje
2.Hvor lang tid tør jeg ikke tippe,men garantert lenger en BB30.(Mer vann..)
3.Forskjell her er jo ganske opplagt, Automatic'en kan styres og programeres i tre steg + har pumpe m/dusjhode. ;)
Et godt tips er å ikke stole 100% på tempen i displayet, jeg bruker eksternt termometer i toppen av mesk i tillegg.. Kjør pumpa godt når du har meska inn for å fordele varme mest effektivt.

Er tre steg maks som man kan programmere inn?
 
Tror det ene elementet røk ved forrige brygg :(.....Noen som har hatt trøbbel me d dette? Lett å fikse?
Hatt samme problemet flere ganger? Jeg var ute for en ekstremt treg oppvarming til kok. Så tok jeg ut støpselet på maskinen, satt inn igjen, satt på kok - etter 15 sekunder kokte det. Spørs om der kan være et relé eller noe som fjusker av og til.
 
Løste mye med å kle på gryten et fleeceteppe som jeg festet med et par jekkestropper, samt at jeg la lokket delvis over - da kom det seg endel. Men måtte koke i litt over to timer for å få dampet vekk det jeg skulle. Her må jeg antakelig finne en løsning som er bedre og mer permanent - gode råd mottas med takk.

?

Angående varmelampe, brukte et liggeunderlag 12-13mm som ble klippet til og hold på plass av to solide strikker, blekksprut kaller mange det. Fungerer brillefint. Husk bare at det krymper litt, så vil anbefale litt overlapp (4-5 cm) til det får «satt seg»

/Thor Odin
 

Vedlegg

  • 5C53DB2A-A8D7-430D-A4B7-32168DE5B847.jpeg
    5C53DB2A-A8D7-430D-A4B7-32168DE5B847.jpeg
    167,9 KB · Sett: 43
Angående varmelampe, brukte et liggeunderlag 12-13mm som ble klippet til og hold på plass av to solide strikker, blekksprut kaller mange det. Fungerer brillefint. Husk bare at det krymper litt, så vil anbefale litt overlapp (4-5 cm) til det får «satt seg»

/Thor Odin

Isolering hjelper veldig. Men nå skal jeg nitpicke litt :) du bør feste de stroppene øverst og nedert på isoleringen. Ellers så er det fri tilgang for varmeveksling "etter" stroppene, da isoleringen vil bule litt ut fra kjelen, som du ser at den gjør øverst på kjelen i bildet du postet.
 
Tilbake
Topp