BB30: svidd hveteølmesk igjen!

Heisann.

Forsøkte meg på en runde hveteøl før sommerferien, som endte opp med et lettøl pga svidd mesk på kokeelementet som førte til at termostaten trodde at temperaturen var 20 grader over det den faktisk var.
Fikk derfor aldri ut tilstrekkelig glukosemengde, men valgte likevel å kjøre batch'en til gjæring og tapping.  Weiss'en ble grei den, fin smak, fylde og skum, men altså noe lav i styrke.

Slipte bort svidd belegg, skiftet føler, og forsøkte igjen idag. Med samme resultat, - etter knappe 10 minutter på 55 grader var det brent så mye mesk fast i kokeelementet at termostaten koblet ut varmingen.
Tappe ut alt, heise ut silkar, på med kompressor og trykkluft og slipe bort belegg igjen. Vaske kjele, tilbake med mesk og kar og igang igjen.  Tok vel 10 minutter før det igjen var grodd igjen.  Denne gangen kom jeg dog heldigvis opp til ca. 65 grader i siste steget, så alt håp er vel ikke ute....  Selve kokingen måtte gjøres i egen kjele på komfyren til fruens store glede...

Begynner å bli lei, - er det ikke mulig å brygge noe med hvete i på BB30'en?!?  En kommer jo liksom ikke til å få rørt noe under silkaret.
Forstår etterhvert hvorfor endel har skiftet føttene på silkaret, bygget det høyere opp, samt isolert kjelen med liggeunderlag.....
Hvis det skal være så forb#@¤% plukk hver gang, hiver jeg burken på Finn.no og starter jakten på en Speidel istede.....

Det skal sies at både Pale Ale'n og Porteren før mine forsøk på Weissbier fungerte fint, - hverken svidd eller stuck mesk på dem.

*Puh* - sliten etter diverse løft, tømminger, sliping, vask, bæring og atter bæring av fulle meskekjeler..... jaja...  :bank2:

Vh,
-Haakern-
 
Hei der.

Det er blitt skrevet en del om dette problemet tidligere på forumet, er nok derfor du ikke får noe svar.
Har hatt samme problemet. Løste det ved at jeg kjøpte meg en pumpe. Vips så var problemet borte.......
Kjører pumpen under hele mesken (lav sirkulering) for og passe på at det ikke svir seg.
Det er også viktig og røre godt i bunnen under kok for å passe på at det ikke setter seg noe i bunnen.
Har brygget 3 batcher med Hvete nå uten problem.  :ilike:
 
Tilbake
Topp