Beergun eller mottrykksfyllar?

katla

 
Er det nokon som har erfaring med begge desse "teknologiane" ?    Beergun verkar å vera enklare å operera enn f.eks. morebeer sin mottrykksfyllar (som har ein kran på toppen som ein må snu på).  Men mottrykk må då vera betre enn berre å kjøra litt co2 i flaska og så fylla som vanleg? 
 
Har begge deler, men har ikke brukt Beergun nok til egentlig å kunne sammenlikne. Mottrykksfylleren er ikke egentlig særlig vanskelig å betjene, men Beergunnen er likevel enklere. Hvorvidt ølet holder seg like bra med Beergun som med mottrykksfyller skal jeg ikke uttale meg om ennå, men med rett bruk av mottrykksfyller fungerer det i alle fall meget bra.
 
Det finnes flere typer nippler, som passer til ulike kraner. Har også sett en tilpassing basert kun på slanger av ønsket dimensjoner.
 
Brynsj skrev:
Siden jeg ikke har verken beergun eller mottryksfyller, så har jeg tenkt å teste ut denne metoden for å fylle flasker:
http://www.youtube.com/watch?v=XXhYmTlHH50&feature=player_detailpage
Nå mangler jeg forsåvidt også tappekraner, men de er på vei from ze other zide of the dam!
Gleder meg til å gå igang med kegerator-prosjekt :yes: :yes:
Jeg er den lykklige eier av en slik kran :)
Utgått av produksjon desverre.....
 
For å ta med på hytta eller fest har jeg brukt den vanlige flaskefylleren (som fyller fra bunnen av flaska) direkte på picknikkranen, den er bare å tre rett på. Skummer litt mer enn hvis du setter på mottrykk, men ikke så mye at ølet blir flatt.
 
Brynsj skrev:
Siden jeg ikke har verken beergun eller mottryksfyller, så har jeg tenkt å teste ut denne metoden for å fylle flasker:
http://www.youtube.com/watch?v=XXhYmTlHH50&feature=player_detailpage
Nå mangler jeg forsåvidt også tappekraner, men de er på vei from ze other zide of the dam!
Gleder meg til å gå igang med kegerator-prosjekt :yes: :yes:

Å fylle på denne måten funker ikke særlig bra hvis du skal lagre ølet over tid på flaskene. Siden man ikke flusher ut luften med CO2, vil ølet oksidere relativt raskt.
 
Jeg har brukt Beergun og er meget fornøyd med det. Bare vær sikker på at pistolen, slanger og flasker holder ca. samme temperatur som ølet (ellers kan du få en del skum).
 
Gahr skrev:
Å fylle på denne måten funker ikke særlig bra hvis du skal lagre ølet over tid på flaskene. Siden man ikke flusher ut luften med CO₂, vil ølet oksidere relativt raskt.

Så lenge du "korker på skum" er det veldig lite oksygen i flaska og jeg har ikke hatt problemer med oksydering. Da har det vært et større problem å unngå å miste karbonering.
 
Jeg så såvidt på et TV-program på NRK der øl ble nevnt som et av produktene som ble tilsatt E300. Men hvorfor bruke en ingrediens til å reparere en prosessfeil?
 
gustavf skrev:
Gahr skrev:
Å fylle på denne måten funker ikke særlig bra hvis du skal lagre ølet over tid på flaskene. Siden man ikke flusher ut luften med CO₂, vil ølet oksidere relativt raskt.

Så lenge du "korker på skum" er det veldig lite oksygen i flaska og jeg har ikke hatt problemer med oksydering. Da har det vært et større problem å unngå å miste karbonering.

Det høyres vel eigentleg litt urimelig ut at både beergun og mottrykksfyllar fjernar all oksygen i flaska - kanskje mykje (eller det meste) men alt? 

Og så skulle ein jo tru at  flaskefylling frå "tap" verkar betre om både flaske og øl er  særs godt nedkjølt - då kan ein vel kjøra meir CO2 i det og då skulle ein vel eigentleg tru at tapet ved slik flaskefylling skulle vera mindre (eller rettare sagt at det er meir igjen)?      Ellers ser eg at dei 3/8" rustfrie røret eg lagar kjølarar av går greit "inn i" picnic tappekran slik at eg kan laga eit føringsrør til å ha ned i flaska  - så då skal eg forsøkja dette - det er jo eit rimeleg alternativ til både beergun og mottrykksfyllar.    Om alle er som meg og ikkje har heilt kontroll på trykkinnstilling på CO2-en på corneliusfatet - så er vel det største problemet at det som kjem ut frå picknickranen er heller skumrikt. 

Men til Protto:  kva skulle vitsen med å bruka ascorbinsyre vera ved flaskefylling?  Hindrar det oksydering?
 
katla skrev:
Så lenge du "korker på skum" er det veldig lite oksygen i flaska og jeg har ikke hatt problemer med oksydering. Da har det vært et større problem å unngå å miste karbonering.

Det høyres vel eigentleg litt urimelig ut at både beergun og mottrykksfyllar fjernar all oksygen i flaska - kanskje mykje (eller det meste) men alt?
[/quote]

Nei, det er igjen "veldig lite" ikke "ingenting". Helt oksygenfritt er et sted mellom ekstremt vanskelig og umulig.
 
Vil anta at det er tilnærmet oksygenfritt i det du har fyllt opp en flaske med karbonert øl (det lille som ikke er øl vil antagelig være CO2), men så skal "fylleredskapen" opp av flasken og det tomrommet må erstattes med noe.
 
StoreMy skrev:
Vil anta at det er tilnærmet oksygenfritt i det du har fyllt opp en flaske med karbonert øl (det lille som ikke er øl vil antagelig være CO₂), men så skal "fylleredskapen" opp av flasken og det tomrommet må erstattes med noe.

Inne i boblene er det nesten ren CO2, så dersom det er bobler over toppen på flaska når du setter på korken er dette et begrenset problem. Dersom du klarer å flaske uten å skumme er det et mer relevant problem.
 
Eg har Perlick 425ss tappekraner, samt adapter for å fylle på flasker. Vil ikke dette fungere greit om eg først bruker en blåsepistol for å få litt co2 inn i flasken, for så å fylle den?

Link blåsepistol: http://www.clasohlson.com/no/Bl%C3%A5sepistol/Pr407188000
 
Tilbake
Topp