BeerSmith: kalkyle VS virkelighet

Sliter litt med å få dette til å stemme:

BeerSmith har estimert at jeg skal ha 37 liter på 1.047 ved kokestart og jeg fikk omtrent nøyaktig det. Likevel ender jeg på et høyere volum med lavere OG enn estimert. Når jeg setter inn tallene i Boil Off Tool i BeerSmith, stemmet alt bortsett fra OG. Jeg skjønner ikke hvordan Boil Off kan stemme når ikke OG stemmer...?

Gahrsmith > Beersmith

Krever en del fram og tilbake før man får Beersmith og virkeligheten til å stemme noen lunde. Erfaring er best. Før grundig logg.

Joda, har både kunnskap, erfaring og grundig logg. Det er bare det at å kalkulere seg bakover fra batchstørrelse/OG er en av de tingene jeg stoler på BeerSmith til.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er vel evt en målefeil før kok?

Jeg har selv slitt med det motsatte. Måler altfor høy preboil SG men riktig volum. Men treffer alltid OG og volum etter kok. Hvis du også tilfeldigvis skulle måle for høy SG ved riktig volum så kan det jo være en årsak.

Jeg tror Miguel kan være inne på noe. I hvert fall ser jeg at måling av (spesielt) pre-boil SG er temmelig usikkert for min egen del. Både når jeg bruker Speidelen min og når jeg kjører BIAB så virker det som om sukkeret ikke er spredt jevnt eller noe. I hvert fall ender OG ofte opp der den skal, til tross for at det ikke henger på greip i forhold til volum og SG-verdier pre/post.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Et tips kan være å ta en for laget (å ikke vanne ut/tilsette DME for å korrigere) og bare måle OG og justere deretter. Fant ut at jeg traff nivåene/OG ganske fort slik, og har bare droppet å bry meg om preboil da jeg så og si alltid måler 4 poeng under OG, noe som tilsynelatende er feil.

Tilbake
Topp