Beersmith og preboil volum som holder høy temp

Miguel

Norbrygg-medlem
Jeg går ut ifra at beersmith beregner volum som om vørteren er kald.

Da jeg brygget sist så fulgte jeg med på plata og skrudde tempen opp i takt med at den ble fylt opp og det var på grensen til putring hele veien.

Post-chill volumet mitt er ca en liter mindre enn pre-chill.

Burde jeg tappe en liter mer enn det BS sier jeg skal ha som preboil volum?

Volumet i kar etter forrige brygg ble helt på trynet grunnet ny "teknikk", så det vil jeg ikke gjenskape. Men lurer på om jeg tappet en liter for lite til kok.

Det betyr ingen verdens ting om du gjør det ene eller det andre, så lenge du gjør det likt hver gang.

Joda. Ser den. Men vil helst vite hvilke numre som stemmer eller er (bevisst) feil slik at evt feilsøking blir lettere hvis det skulle være noe.

For den som måtte lure. Når man tapper varm vørter så tar ikke BS høyde for dette og man må tappe mer for å treffe post boil volum.

Jeg har også noe av det samme. Har hjulpet å endre oppsettet i beersmith.

Forøvrig så må jeg prøve å ordne meg en måte å se volumet på under koking, det blir litt i tåka nå som jeg bare koker i en vanlig kjele. Har vurdert å lage meg noen hakk i bryggesleiva, men akk det er så mye arbeid :p

Hva med en tommestokk? Hvis kjelen din har rette vegger så er det lett å regne ut volum.

Jeg måler avstanden fra toppen av gryten til væskeflaten. Siden min gryte har diameter 40 cm, er det ganske nøyaktig 8 mm høyde per liter. Med en skalalinjal (1:125) kan jeg telle antall liter direkte.

Jeg fikk et nytt svar av brad her om dagen. BS tar regner visstnok MED at vørteren er varm da den blir tappet til kok, så det jeg skrev over her er feil.

Tilbake
Topp