Belgisk klosterøl (triple trippel)

Jeg har lyst til å brygge en belgisk trippel også ser jeg mange oppskrifter som spesifiserer belgisk pilsnermalt. Utgjør dette stor forskjell? Og får man tak i det i Norge?
 
Jeg har lyst til å brygge en belgisk trippel også ser jeg mange oppskrifter som spesifiserer belgisk pilsnermalt. Utgjør dette stor forskjell? Og får man tak i det i Norge?
Strømmen har hatt det (Castle), men har det ikke inne nå. De har derimot mye annet bra av pilsnermalt:).

Jeg trur det er totalt likegyldig hva du bruker. Enig med @erikraude . Men du finner sikkert noen som mener at det er helt avgjørende, også:).
 
Ølbrygging i Grimstad selger Chateau 2R eller Castle heter det på engelsk. Hvis du googler «Malt Substitution» får du lister som sammenligner maltsters mellom seg.
 
Før du bestiller Weyermann eller Chateau er det kanskje lurt å spørre om produksjons lot nr - eller produksjons dato. Har du lot nummer, da kan du laste ned malt sertifikatet fra maltster. Du vil jo helst unngå å kjøpe malt fra 2015….
Dette svaret gikk rett over hodet på meg.

Det er et kjempetips! Gikk for best pilsner denne gangen.
Er det andre typer malt du kommer på som kan være lurt å sjekke dette på?
 
Dette svaret gikk rett over hodet på meg.

Det er et kjempetips! Gikk for best pilsner denne gangen.
Er det andre typer malt du kommer på som kan være lurt å sjekke dette på?
Jeg tror det kan være lurt å sjekke om man mistenker at forhandleren har lav omløpshastighet på varene sine. De fleste maltprodusenter merker med 2 års ”best før” dato. De nyeste sekkene fra Bestmalz er merket mars 2025. For basemalt vil det aldri være noe problem med dato, men enkelte obskure spesialmalt kan nok ligge en stund på lager før de blir solgt.
 
Jeg tror det kan være lurt å sjekke om man mistenker at forhandleren har lav omløpshastighet på varene sine. De fleste maltprodusenter merker med 2 års ”best før” dato. De nyeste sekkene fra Bestmalz er merket mars 2025. For basemalt vil det aldri være noe problem med dato, men enkelte obskure spesialmalt kan nok ligge en stund på lager før de blir solgt.
Jeg trur ikke det er noe problem å bruke basismalt som har gått over datoen, så lenge det bare har vært oppbevart skikkelig. Jeg hadde ikke bekymra meg noe særlig for spesialmalt, heller. Det er bare viss typer man skal være forsiktig med. Havremalt og flaka mais er visst særlig utsatt for rask harskning.
 
Jeg tror min trippel er på de samme ville veier. 1.005 nå og godt aktive belgiske Westmaller jobber ennå. Kan jeg redde den ved å brygge en vørter på 72-76 grader og tilsette mens det fremdeles gjærer?
 
Jeg tror min trippel er på de samme ville veier. 1.005 nå og godt aktive belgiske Westmaller jobber ennå. Kan jeg redde den ved å brygge en vørter på 72-76 grader og tilsette mens det fremdeles gjærer?
Hvis det er noe galt, dvs. en infeksjon, så hjelper jo ikke det. Men Westmallegjæren skal kunne gjære ganske godt ut, og i denne oppskrifta har du vel en god del sukker, og det er 100% gjærbart, så du vil få en lavere FG enn om du ikke hadde brukt sukker. Så vent og se - og smak:).
 
Tilbake
Topp