Belgisk Saison og Norsk utålmodighet

Jeg har en Saison stående til gjæring på femte uken. OG var 1.063 og den er nå nede i 1.027. Gjæren er selvfølgelig Wyeast 3724 - Belgian Saison, som jeg forstår er en notorisk latsabb. Temperaturen har stått på 28-30 c gjennom hele prosessen. Hva gjør jeg nå?

1. Venter (har lite lyst til å vente 3-4 uker til)
2. Skrur opp temperaturen enda litt til
3. Pitcher litt Safale-05 og satser på at den tar innspurten
4. Bestiller Wyeast 3711 - French Saison og lar den ta over
 
Jeg vil ryste forsiktig på gjæringsbøtte for å våkne gjæren til liv. Jeg har gjort dette selv med gode resultater. Min siste Saison hadde FG på 1,008. Gjæren var helt ustoppelig! Prøv dette et par ganger for å se om det hjelper.
 
Oppskriften har jeg ikke tilgjengelig for øyeblikket, men sånn circa:

65% pilsnermalt
5% Munchner
5% Aroma
10% Hvete
15% Sukker

Mesket på 65-64 grader i en time. Sukker tilsatt under kokiing (angrer litt på det i ettertid. Skulle kanskje tilsatt midtveis i utgjæringen). Luftet med intens risting. Gjæret med tre poser Wyeast som var litt gamle (3mnd) i en fireliters starter.

Den har forresten ikke stått lenger enn litt i underkant av fire uker.

Jeg tror jeg prøver å virvle opp litt gjær, og kanskje heve temperaturen et par grader så får vi se. Takk for råd
 
Hvordan luftet du vørteren? Og hvor mye gjær brukte du? Denne gjæren er kjent for å kreve telativt god tilgang på O2 i starter for å fungere skikkelig.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jeg brukte 3 pakker med Wyeast i en fireliters starter. Denne ble ristet kraftig 4-5 ganger daglig i ca fem dager. Ble så satt i kjøleskap ett døgn og dekantert før pitching. Vørteren ble "bare" ristet. Jeg ser etter hvert at lufting blir min største utfordring. Vurderer kjøp av ren oksygen, da jeg leser at lufting med akvariepumpe har begrenset effekt.
 
Eirikhol skrev:
Vørteren ble "bare" ristet. Jeg ser etter hvert at lufting blir min største utfordring. Vurderer kjøp av ren oksygen, da jeg leser at lufting med akvariepumpe har begrenset effekt.
Jeg tapper ca 2 liter vørter på en desinfisert 5 liters vanndunke, rister og heller ut i gjæringskaret. Kan gjøre det med halvparten eller hele 20 liter. Dette virker bra for meg.

Jeg tror at du må bare vente en uke til og måle deretter og det er ikke farlig å skrue opp temp litt men det er ikke nødvendig.
 
Tilbake
Topp