Benytte gjærkake

Hei,
har søkt litt på forumet, og det ser ut som gjærkake fra tidligere brygg ofte benyttes til nytt brygg. Sis uke brygget jeg en APA med OG 1053, den er nå klar for å stikkes om til sekundærgæring med tørrhumle. Skal brygge et "red seal" inspirert red ale i dag med ca OG 1065. Ønsker å benytte gjærkake fra APAen som stammer fra WLP01. Hvordan går jeg frem? Tenkte i utgangspunktet å bare helle vørteren rett over gjærkaka og riste inn oksygen. Blir dette for mye?  Tips mottas med takk
 
Søk etter gjærvask på youtube så finner du en bra norsk film om dette.( Klarer ikke å linke direkte)
 
Takk for tipset, meget bra video. Virket dog som den fokuserte på vasking av gjær for lagring og bruk av gjæren senere?  Mener jeg leste en gang her på forumet om noen som bare helte vørteren direkte over gjærkaka fra et tidligere brygg. Klarte selvsagt ikke å finne tilbake til den tråden med søkefunksjonen. Er dette en grei fremgangsmåte, stikke om APAen, helle red seal clone vørteren direkte på gjærkaka fra APAen?
 
Gjærkaka inneholder også en god del trub ("gugge" - humlerester, proteinutfelling etc.) I store mengder kan dette være med å sette smak.  Du får også litt mye gjær med denne metoden, og da får du ikke rette smaksprofilen.  Gjæren formerer seg iht "befolkningstall og ressursgrunnlag", og det er denne i prosessen smaksstoffer dannes. I dette tilfelle vil det ikke bli noen formering, da det er mer enn nok gjærceller fra før.

PS Om du lover å ikke si det til noen, så kan jeg betro deg at vi har gjort det ganske mange ganger med godt resultat.  Hos oss heter det latmannsbrygging, siden vi slipper å vaske dunker.
 
Tilbake
Topp