Bestilling av Blichmann-utstyr fra USA

Jeg vurderer å bestille en Blichmann Fermenator (konisk stålgjæretank) fra statene.

Noen som vil være med og bestille? Portoen blir billigere hvis man bestiller sammen. 55 liter (14.5 gallons) standard-utgaven kommer på ca kr 6000 alt inkludert (mva, frakt osv.).

Fra Petit agentur koster den samme ca kr 6 800 inkl. porto.

Jeg bestiller til Oslo. Send meg gjerne en pm dersom du er interessert i å være med. Det er selvsagt mulig å ev. bestille annet blichmann-utstyr. De har mye kult. Sjekk ut: http://www.blichmannengineering.com/
 
Peter_H skrev:
Jeg vurderer å bestille en Blichmann Fermenator (konisk stålgjæretank) fra statene.

Noen som vil være med og bestille? Portoen blir billigere hvis man bestiller sammen. 55 liter (14.5 gallons) standard-utgaven kommer på ca kr 6000 alt inkludert (mva, frakt osv.).

Fra Petit agentur koster den samme ca kr 6 800 inkl. porto.

Jeg bestiller til Oslo. Send meg gjerne en pm dersom du er interessert i å være med. Det er selvsagt mulig å ev. bestille annet blichmann-utstyr. De har mye kult. Sjekk ut: http://www.blichmannengineering.com/

Bestil hos petit. Raskere og ikke mye å spare. Hadde ikke giddet å kjøpe fra statene for så lite å spare.

Husk å regne med fortollingsgebyr.
 
Frakter med båt, tar ca tre uker over atlanteren. Hvis jeg kan spare en tusenlapp på å en måneds ventetid så tenker jeg at det er verdt det. Men takk for tipset :).
 
Petit Agentur har 5% medlemsrabatt for norbyggmedlemmer, så hvis du melder deg inn i Norbrygg, noe jeg vil anbefale deg å gjøre uansett, så blir det enda litt mindre å spare på å importere selv :)
 
Jeg liker petit agentur kjempegodt, og har handlet for ganske mye penger der sammen med et par venner av meg. Men hvis jeg kan spare kr 2500 (alle avgifter og 5% rabatten regnet med) på en 54 liters tri-clamptank, så er det vanskelig å si nei for min del..
 
Peter_H skrev:
Jeg liker petit agentur kjempegodt, og har handlet for ganske mye penger der sammen med et par venner av meg. Men hvis jeg kan spare kr 2500 (alle avgifter og 5% rabatten regnet med) på en 54 liters tri-clamptank, så er det vanskelig å si nei for min del..

Var det 2500 nå :)
 
Har ikke helt bestemt meg for tri-clamp eller vanlige fittings.

For tri-clampmodellen er det ca 2500 å spare, for den med vanlige fittings er det en del mindre. Noen tanker om det er verdt den ekstra investeringen?
 
En blichmann koster 10 200 for 54 liter tri-clamp. Trekker fra 5 % i Norbrygg-medlemmsrabatt, legger på ca kr 200 for porto. Levert ca kr 10 100 alt inkludert.

Samme tanken koster ca 900 usd i USA, altså ca 5 300 NOK. Legger man på 25 % mva blir prisen 6625 inkl. mva. Regner ca en tusenlapp i frakt med båt med jetcarrier, altså kr 7 625.

Ingen fortollingsgebyr med jetcarrier, og mva er inkludert i fraktprisene deres. Det tilkommer selvsagt mva på varens pris, på vanlig måte. Det er regnet inn over.

Total pris levert i Oslo blir ca kr 7600 importert og kr 10 100 kjøpt i Norge. Varen er ikke på lager i Norge. Noe tid kan det godt hende man sparer ved å handle lokalt, men jeg tror ikke tidsbesparelsen er veldig stor.

Jeg handler mye i butikker i Norge, og mye på nett fra statene. Er det mye å spare så ser jeg ikke hva som ev. skulle være galt i å importere selv.
 
For båtfrakt må du betale frakt fra Jetcarrier sitt mottak til di adresse. Verd å ta med i berekningen. Og så er det lurt å sjekke størrelse og vekt på pakken for nøyaktig fraktpris.

Ellers er eg einig i at det er lurt å handle der det er billigast, innland eller utland.
 
geokri skrev:
Men hvorfor blingmann? Er de så mye bedre enn de andre koniske som har vært importert fra Kina?

Nei det er de ikke.  Ikke de som er bestilt. De har blitt oppdater og tilpasset brukerene på forumet :)
 
Peter_H skrev:
Samme tanken koster ca 900 usd i USA, altså ca 5 300 NOK.

Her bruker du den oppgitte kursen for overføring. Den er i realiteten en utopi.
Kredittkortselkapene legger påslag på denne og om du bruker andre metoder må gebyr betales.
Eksempelvis bruker Eurocard 1,75%.
Med dagens kurs (5,9198 hos DnB) gir dette:

900 x 5,9198 x 0,0174 = 5 421 (om EC i utgangspunktet gir den kursen som DnB oppgir for overføringer)

Neppe avgjørende i dette tilfellet, men greit å vite når besparelse skal veies opp mot garanti og reklamasjonsrett.
 
Det er sant at man ikke får interbankpris på utenlandsk valuta ved bruk av norske kredittkort. Jeg handler veldig mye fra USA, så har et eget betalingskort som går i USD. Ender da stort sett opp med en kurs som er en god del bedre enn med vanlig VISA, selv om også den er litt høyere enn interbankkursen.

Litt off topic: det er lurt å unngå Skandiabanken ved SWIFT-overføringer til utlandet, særlig for større beløp. Riktignok ingen gebyrer, men kursen de tilbyr er veldig dårlig.
 
Tilbake
Topp