Ser i databladet at syreinnholdet er angitt til min 40% - max 50%... av hva da? Har lest at denne type malt har typisk 2-3% syre... Blir jo helt mongo å legge inn eks. 45% i excelarket EZ_water_calculator...
Ser i databladet at syreinnholdet er angitt til min 40% - max 50%... av hva da? Har lest at denne type malt har typisk 2-3% syre... Blir jo helt mongo å legge inn eks. 45% i excelarket EZ_water_calculator...
Weyrmann oppgir vel at 1% syremalt i oppskriften senker pH i mesken med 0,1. Det stemmer noenlunde med mine erfaringer med Bestmalz' tilsvarende produkt.
Men det hjelper deg vel ikke når du skal legge inn data i regnearket.
Fant en kilde, så du veit at det ikke er tatt ut av lufta:
"Weyermann® Acidulated Malt is perfect to adjust the pH level in mash or wort. There is a simple formula to calculate the dosage of Acidulated Malt: You have to use 1% of Acidulated malt to reduce the pH by 0.1. (Example: 3% Acidulated malt reduce the pH leve in mash by 0.3).
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.