Jeg lager en del pils og andre typer lager og har forholdt meg til de "tradisjonelle" metodene knyttet til gjæring av lager. Begynte å eksperimentere med "hurtig-lager"-metoden og merket ikke noe særlig forskjell på det og "tradisjonell" gjæring men lurte litt på når optimalt tidspunkt for å heve temperaturen var.
Jeg gikk til anskaffelse av et Brewometer/Tilt i vinter som kontinuerlig logger spesifikk vekt. Dette har gitt mye interessant data:
- Stort sett alle undergjærete øl jeg har laget har nådd FG på 4-5 dager. Da har jeg typisk 6-24 timer lag avhengig av pitchtemp og gjærtype. FG på 4-5 dager er mye kjappere enn hva jeg har fått inntrykk av er opplest og vedtatt. Skal man starte en diacetyl-rast under aktiv gjæring kan dette fint startes etter ca 3 dager.
Litt om prosessen min også da det selvfølgelig ikke vil være likt for alle:
- Alltid gjærnæring (Servomyces)
- Alltid O2
- Mer enn nok gjær (1,75-2 mill celler pr ml pr grad plato)
- Pitch på 7-9, gjæring på 9-11, ramp til 18 over 3 dager på 2/3 utgjæring.
All data er basert på vørter med OG under 1.060. Gjærtyper brukt er WLP800, WLP830 og WLP833 - kun fersk mao.
Noen andre som har gjort liknende erfaringer?
Jeg gikk til anskaffelse av et Brewometer/Tilt i vinter som kontinuerlig logger spesifikk vekt. Dette har gitt mye interessant data:
- Stort sett alle undergjærete øl jeg har laget har nådd FG på 4-5 dager. Da har jeg typisk 6-24 timer lag avhengig av pitchtemp og gjærtype. FG på 4-5 dager er mye kjappere enn hva jeg har fått inntrykk av er opplest og vedtatt. Skal man starte en diacetyl-rast under aktiv gjæring kan dette fint startes etter ca 3 dager.
Litt om prosessen min også da det selvfølgelig ikke vil være likt for alle:
- Alltid gjærnæring (Servomyces)
- Alltid O2
- Mer enn nok gjær (1,75-2 mill celler pr ml pr grad plato)
- Pitch på 7-9, gjæring på 9-11, ramp til 18 over 3 dager på 2/3 utgjæring.
All data er basert på vørter med OG under 1.060. Gjærtyper brukt er WLP800, WLP830 og WLP833 - kun fersk mao.
Noen andre som har gjort liknende erfaringer?