BIAB 30L vs 50L

mholje

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har brygget ekstrakt 5 ganger nå, og har nå tenkt å kjøpe utstyr for å brygge allgrain.

Jeg ser at prisforskjellen mellom BIAB 30L og 50L hos Bryggselv ikke er så skremmende høy. Kan jeg lage 20L batcher i 50L biab-settet? eller vil ikke meskeposen rekke ned i vannet på lavere volum?

Hvilke utfordringer vil jeg evt. møte om jeg går for noe slikt?

Jeg kan meske i kjøleboks og kun koke i utstyret, så jeg vurderer å kjøpe 50L likevel, men da kan jeg kanskje like greit kjøpe en 98L i tilfelle man skal brygge for en festlig anledning.
 
30l er veldig hånterlig. Med en 98l-kjele så blir den såpass tung at det begynner å bli vanskelig å plassere den, jeg er ikke sikker på om Caso-platen vil tåle vekten uten videre. Noen har laget rammer på den for å være sikre på at den bærer vekten. Du må antageligvis også regne med å isolere kjelen både hvis du velger 50l og større for å få ordentlig kok, men det er jo ikke en komplisert affære.

Vi har 30l BIAB-kittet til Bryggselv. Det blir til tider veldig trangt og vi må trå varsomt når vi brygger sterkere øl. Jeg tror jeg ville gått for 50l-kjele idag.

Du kan se målene på posen og det burde ikke være vanskelig å finne ut om den er dyp nok. Uten å ha sett på det vil jeg tro at den er stor nok. Pumpe blir nok å foretrekke ved stor kjele, iallefall hvis du skal brygge alene. De store kjele blir tunge når de er fulle, naturlig nok.
 
Tilbake
Topp