Biltema hage slange

Hei har omgjort en brakke i hagen til bryggehus :).
Eg har kjøpt en vanlig hageslange fra biltema for og få innlagt vann.  Tror dere det er et problem og ta vann ifra den til brygginga?
 
Tom.I skrev:
Hei har omgjort en brakke i hagen til bryggehus :).
Eg har kjøpt en vanlig hageslange fra Biltema for og få innlagt vann.  Tror dere det er et problem og ta vann ifra den til brygginga?
Kaldtvann går fint, hvis ikke har jeg hatt men av det ihvertfall :)
 
Kobler du den bare på utekrana di på huset ? Den bør jo funke like bra som en hvilken som helst annen hageslange da! (selv sverger jeg til Gardena) Uansett hva slags slange du bruker så kan du jo få et problem når vintern banker på døra di da, men vår, sommer og høstbrygging må da kunne fungere :)
 
Lukter litt funky av vannet i begynelsen av tappingen når vannet har stått i slangen.
Brukker utekrana ja :) på vinter har eg tenkt og blåse den med trykkluft og la det renne under brygginga
 
Biltema har fleire typer slanger:  Ein er grøn, den andre er blå.    Den som er blå står omtalt som blyfri.  Så får ein lura på om det betyr at den grøne då ikkje er blyfri?   

Til kjøling og kanskje grovvask er sikkert desse slangane greie.  For å henta vatn til å laga øl med trur eg kanskje eg hadde skygga unna.  Kjøp heller PEX rør - dei har også slikt på Biltema.
 
Jeg brygger i garasjen og bruker en slik blå slange fra biltema. Denne er hvit på innsida og jeg har ingen usmak på ølet etter å ha brukt denne på 15 brygg.

Tapper bestandig litt før jeg fyller opp HLT'en og lar det renne litt under brygginga hvis det er minusgrader ute for å unngå at det fryser.

Mvh,

Erlend H.
 
Ftalater som er brukt for å mjukna PVC har lite eller ingen smak.  Sikkert lurt å vera forsiktig med å unngå desse stoffa. 


Ftalaterne er et af flere syntetiske stoffer, der er under alvorlig mistanke for at have østrogen-lignende virkninger på dyr og mennesker. Det betyder, at de kan være medvirkende til at fremkalde de påviselige, hormonelle forstyrrelser, som kan konstateres hos fisk, padder og krybdyr i og ved vandløb, der modtager spildevand. Endvidere er ftalaterne under mistanke for at skade mænds sædkvalitet, ligesom de menes[Kilde mangler] at være medvirkende til det i Danmark stærkt stigende antal nyfødte med misdannelser.

http://da.wikipedia.org/wiki/Ftalat   
 
Å la vannet renne i slangen noen sekunder før man bruker vannet burde være tilstrekkelig.
Vannet er i kontakt med så mangt og meget før det når kranen, så noen småsekunders kontakttid gjennom gardenaslangen gjør neppe noe fra eller til.
 
Tilbake
Topp