Tørking av slanger

Mine blir ikke misfarga, så vidt jeg kan se. Men uansett; om det skulle bli små fargeforandringer, må de være ufarlige, siden det står overalt at silikonslanger trygt kan kokes. Silikon tåler høyere temperaturer enn 100 grader. Sånn sett skulle en kanskje kunne tørke og sterilisere dem ved høyere temperatur i steikeovnen, også - uten at jeg ser noe behov for det:).

Men det skjer noe når en koker dem, for kjelen får et slags belegg, sånn at jeg må skrubbe den etterpå. Ikke noe problem, men jeg lurer jo på hva som skjer. (Belegget er jevnt fordelt, altså ikke bare der slangen har vært i kontakt med kjelen.)
Disse silikonslangene blir jo ofte stivere, mister fleksibilitet, når de utsettes for visse stoffer. Har lest at starsan har denne effekten, kanskje også vaskemidler.
Her (https://file.scirp.org/pdf/AJAC20110300005_38645781.pdf)
er dette testa, og oksygen- og silikonforbindelser, som utgjør «backbone»), ble frigjort, (jeg antar det er stoffer som har strukturel effekt).
Har opplevd at særlig diptube i PET-gjæringskar, (Fermzilla o.l.) må byttes etter hvert fordi de stivner opp.
Hvis det skilles ut «noe» når man koker de, er det rimelig å anta at slangene forringes av også denne prosessen, (hvis det da ikke er belegg, feks lipider eller proteiner fra vørter/trub, som løsner ved kok).

I artikkelen jeg linker til oppgis det jo at silikonslanger skal trygt kunne varmes opp til (minst) 150C. Tror jeg skal samle div silikonslanger og ta de en runde i den store trykkoker’n … autoklave.
 
Disse silikonslangene blir jo ofte stivere, mister fleksibilitet, når de utsettes for visse stoffer. Har lest at starsan har denne effekten, kanskje også vaskemidler.
Her (https://file.scirp.org/pdf/AJAC20110300005_38645781.pdf)
er dette testa, og oksygen- og silikonforbindelser, som utgjør «backbone»), ble frigjort, (jeg antar det er stoffer som har strukturel effekt).
Har opplevd at særlig diptube i PET-gjæringskar, (Fermzilla o.l.) må byttes etter hvert fordi de stivner opp.
Hvis det skilles ut «noe» når man koker de, er det rimelig å anta at slangene forringes av også denne prosessen, (hvis det da ikke er belegg, feks lipider eller proteiner fra vørter/trub, som løsner ved kok).

I artikkelen jeg linker til oppgis det jo at silikonslanger skal trygt kunne varmes opp til (minst) 150C. Tror jeg skal samle div silikonslanger og ta de en runde i den store trykkoker’n … autoklave.
Interessant.

For ordens skyld: Jesnakker om koking i det innlegget du siterer. Jeg lar aldri silikon stå i starsan, og skyller alltid etter å ha desinfisert slangene mine.
 
Interessant.

For ordens skyld: Jesnakker om koking i det innlegget du siterer. Jeg lar aldri silikon stå i starsan, og skyller alltid etter å ha desinfisert slangene mine.
Jepp, jeg forsto :) Prøvde å trekke en linje, du nevnte at det dannes ett belegg i kjelen ved koking. Kan det være at (de samme) Si og O forbindelsene kan trekkes ut (som når desinfiserings- og vaskemidler benyttes), og at dette kan redusere kvalitet på slangene (over tid).
 
Jepp, jeg forsto :) Prøvde å trekke en linje, du nevnte at det dannes ett belegg i kjelen ved koking. Kan det være at (de samme) Si og O forbindelsene kan trekkes ut (som når desinfiserings- og vaskemidler benyttes), og at dette kan redusere kvalitet på slangene (over tid).
Jeg har en slangebit som jeg bruker til tapping av vørter og øl, og den har jeg kokt mange hundre ganger. Den er like fin, den:).
 
Fikk en idé om at jeg kunne bruke luftkompressor til å hjelpe til med tørking - men vet jo ikke helt om luften som kommer ut er forurenset. Sliter fortsatt med at jeg ser dråper bli liggende igjen og har ikke lyst til å ha alle slangene permanent i noe flytende egentlig
 
Hvis det er en vanlig kompressor så vil det komme oljetåke ut med luften.
Det finnes jo oljefri kompressorer, men..
1) Pris
2) Usikker på om kompressor gir nok hastighet på luften. De er lagd for kunne produsere høyt trykk, ikke volum. Sånn er det ihvertfall med min, (har prøvd å blåse opp en kiddiepool en gang - det tok tid!
Å modde en hårføner er nok en mer farbar vei, (har faktisk det på (den mentale) «blokka».
…. en skotørker ville nok også funke …
 
Tilbake
Topp