Birger Eriksen-dagen

Off topic: Jeg hadde opprinnelig planlagt å verve meg til innsats i år, men omstendighetene gjorde det umulig. Skjebnen spiller meg i tillegg et stygt puss, ved at jeg 9. april kommer til å fate store mengder berliner weisse med bringebær. Rosa, tysk og alkoholsvakt. Nærmere landssvik kommer man neppe. :oops:

Skal ta en alvorsprat med almanakken, og komme sterkere tilbake neste år.

Ok, Vidkun, lykke til

Off topic: Jeg hadde opprinnelig planlagt å verve meg til innsats i år, men omstendighetene gjorde det umulig. Skjebnen spiller meg i tillegg et stygt puss, ved at jeg 9. april kommer til å fate store mengder berliner weisse med bringebær. Rosa, tysk og alkoholsvakt. Nærmere landssvik kommer man neppe. :oops:

Aldri mer!

Altså fating og brygging er da ganske perfekt sammenfallende? Ser ikke problemet.

Viktigere å prate med han som har skrevet den almanakken tenker jeg. Du kan forresten sikkert få gitt den ut på forlaget til Arve Juritzen.

Jeg er i gang. Humler ble bestilt i dag.
Jeg er førstereisgutt med Birger, men våger meg på en egen oppskrift, der maltet hovedsakelig er norsk og humlene er helt kanon.
Få se oppskriften da!

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Noe sånt:

Batch: 11-12 liter ferdig øl

Fermentables
Pale Malt 6850g
Caramalt 600g
Chocolate Malt 330g
Roasted Barley 270g
Flaked Oats 250g

Hops
Magnum 25g 80min
Green Bullet 25g 30min
Target 25g 10min

Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik
Gjernes og chocolate malt går hånd i hånd! :D

Magnum 25g 80min
Green Bullet 25g 30min
Target 25g 10min

Hehe, liker humlevalget.

Men for et mer autentisk øl ville jeg ha byttet om på rekkefølgen.
Target @80 - Målet i sikte
Green bullet @30 - Første granat avfyrt, som traff amunisjonslageret på Blücher
Magnum @Whirlpool - For tyskere i vannet

Og bruk gjerne en Hop Torpedo til humlene, det var jo tross alt to torpedoer som til slutt senket skipet :)

Hehe, liker humlevalget.

Men for et mer autentisk øl ville jeg ha byttet om på rekkefølgen.
Target @80 - Målet i sikte
Green bullet @30 - Første granat avfyrt, som traff amunisjonslageret på Blücher
Magnum @Whirlpool - For tyskere i vannet

Og bruk gjerne en Hop Torpedo til humlene, det var jo tross alt to torpedoer som til slutt senket skipet :)
Artig tilnærming, men må nok la smaksønsker telle mest når jeg skal velge humlerekkefølge. Men de ER valgt basert på navn. Vurderte å ta med Warrior i miksen også, men valgte å holde det enkelt.

Da har undertegnede satt seg fri på BE dagen og dagen derpå. Grøsser av tanken av å måtte brygge med ferdigkvernet malt, men alt for Birger.
Jeg har også satt meg opp på fri 9. April.
Hvorfor også dagen etter? Tilsetting av O2 hver andre time..?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Kan sjefsbrygger @Miguel klargjøre en gang for alle definisjonen på en Birger? Og gi variasjonene navn etter kanonene som tidligere diskutert?
Med all mulig åpning for at jeg er en sær og sur gammal jævel, så syns jeg at alle variasjonene gjør det mindre interessant. Da kan man jo kalle alle kraftige øl Birger Eriksen liksom.

Kan sjefsbrygger @Miguel klargjøre en gang for alle definisjonen på en Birger? Og gi variasjonene navn etter kanonene som tidligere diskutert?
Med all mulig åpning for at jeg er en sær og sur gammal jævel, så syns jeg at alle variasjonene gjør det mindre interessant. Da kan man jo kalle alle kraftige øl Birger Eriksen liksom.

Maltbasen eller lignende som oppgitt for sammenligningsgrunnlag for en "original" Birger (Akkurat dette med "original" tror jeg har blitt vedtatt et sted i tråden). Men ellers er poenget å hylle ham.. Var mye inkluderende tanker i starten av tråden, men greit å sette noen retningslinjer. OG over 1.110 og 100 IBU.

Kan bare droppe de variasjonene, var en artig tanke men det blir bare rot, var for å få med mest mulig folk på selve dagen.

Jeg har iallefall alltid brukt den maltbasen, og for meg er det DET som er Birger, jeg prøvde bare å være altfor inkluderende tidlig i tråden fordi jeg var gira på hele greia.

Edit: Nå blandet jeg, jeg sikter meg inn på minst 1.110 fordi mine stopper på 1.032. Men ABV 10% er målet, ikke OG'en.

Sist redigert:
Det er vel på tide å sjekke maltlageret og begynne å dyrke opp gjær.
Er bare 14 dager til D-day

Det er vel på tide å sjekke maltlageret og begynne å dyrke opp gjær.
Er bare 14 dager til D-day

Jeg går for us-05 som sist, det funket bra, ikke samme fruktighet som 007 men det blir bare litt annerledes, og lar heller humle ta litt førersete. Og så kjører jeg på med fuggles som sist, samt bare 60 min kok. Ølet ble helt annerledes enn de med fem timer kok, men det ble latterlig bra. Synd å forlate munnfylden tilsvarende bunkerolje, men det funket. Inspirert av bresjnev denne utgaven.

Tilbake
Topp