Ingen problem. Forenkle oppskrifta hvis det blir mange maltsorter å holde orden på, og pøs på med to pakker us05 per 10 liter vørter til gjæring.Hadde vært moro å vært med selv om det antagelig er litt vel ambisiøst så tidlig i karrieren.
Velkommen skal du være, rekrutt!Må si det har vært 36 sider med meget fornøyelig lesning!
Er det håp om at Birger Eriksen skal hylles i år også? Hadde vært moro å vært med selv om det antagelig er litt vel ambisiøst så tidlig i karrieren.
OT eller egentlig ikke, hørte på en quiss på radioen at Birger Eriksen var fra Flakstad i Lofoten.
Sant nok, men jeg ser ikke helt koblinga til hr. Eriksen?Townes Van Zandt. For en låtskriver!
Ingen sanger nevnt, ingen sanger glemt.
Tipper porteren som koker blir bra pga. Townes.
Jeg kjører cirka samme som i fjor, bare prøve å få bukt med den lakrisen som ligger bak. Kan det være de tøffeste karamellmaltene som gir denne lakris-smaken? Har ikke lest meg nok opp på det.Jeg kjører noe mer enkelt, da jeg holder fast ved at man umulig kan lære, justere og forbedre en oppskrift med så mange typer malt.
Jeg kjører cirka samme som i fjor, bare prøve å få bukt med den lakrisen som ligger bak. Kan det være de tøffeste karamellmaltene som gir denne lakris-smaken? Har ikke lest meg nok opp på det.
I post #1 ligger det link til et regnark med vitale data og kommentarer.Hvilken IBU landet folk på i fjor og noen som synes det ble for mye/lite?
Ser på Norbrygg sine typedefinisjoner at ingen stout/porter er over 50 IBU, men så er det kanskje ingen som tenkte på'n Birger Eriksen den dagen disse ble skrevet.
Da tror jeg det er det som er endringen jeg gjør i årets versjon. Det og pushe med co2 til fat for å gjøre det litt reinere enn i fjor. Det var i overkant sherryaktig.Mener å ha lest at det skyldes en kombinasjon av mørk malt og klor (chloramine). Kan kanskje unngås ved å koke vannet før innmesk, evt bruke en camden tablet.
Mange i fjor la seg på 100 IBU, jeg la meg på 30 mener jeg å huske. Synes det var i underkant av den bitterheten jeg ønsket.Hvilken IBU landet folk på i fjor og noen som synes det ble for mye/lite?
Ser på Norbrygg sine typedefinisjoner at ingen stout/porter er over 50 IBU, men så er det kanskje ingen som tenkte på'n Birger Eriksen den dagen disse ble skrevet.
150 trengte litt tid på å bli drikkbartMange i fjor la seg på 100 IBU, jeg la meg på 30 mener jeg å huske. Synes det var i underkant av den bitterheten jeg ønsket.