Birger Eriksen-dagen

Jeg kommer til å kjøre samme oppskrift som i fjor. Og den er jo @Miguel sin oppskrift "oversatt" til malt som Vestbrygg har.
Oppskrift her: Birger Eriksen-dagen
Kommer nok til å gå ned litt på IBU og styre gjæringen med jernhånd og holde stormgjæringen på lavere temp enn i fjor.
 
Jeg kjører noe mer enkelt, da jeg holder fast ved at man umulig kan lære, justere og forbedre en oppskrift med så mange typer malt.
 
25d4b45d53b6f2aca608d7edfff75974.jpg
 
Jeg kjører noe mer enkelt, da jeg holder fast ved at man umulig kan lære, justere og forbedre en oppskrift med så mange typer malt.
Jeg kjører cirka samme som i fjor, bare prøve å få bukt med den lakrisen som ligger bak. Kan det være de tøffeste karamellmaltene som gir denne lakris-smaken? Har ikke lest meg nok opp på det.
 
Hvilken IBU landet folk på i fjor og noen som synes det ble for mye/lite?
Ser på Norbrygg sine typedefinisjoner at ingen stout/porter er over 50 IBU, men så er det kanskje ingen som tenkte på'n Birger Eriksen den dagen disse ble skrevet.
 
Jeg kjører cirka samme som i fjor, bare prøve å få bukt med den lakrisen som ligger bak. Kan det være de tøffeste karamellmaltene som gir denne lakris-smaken? Har ikke lest meg nok opp på det.

Mener å ha lest at det skyldes en kombinasjon av mørk malt og klor (chloramine). Kan kanskje unngås ved å koke vannet før innmesk, evt bruke en camden tablet.
 
Hvilken IBU landet folk på i fjor og noen som synes det ble for mye/lite?
Ser på Norbrygg sine typedefinisjoner at ingen stout/porter er over 50 IBU, men så er det kanskje ingen som tenkte på'n Birger Eriksen den dagen disse ble skrevet.
I post #1 ligger det link til et regnark med vitale data og kommentarer.

Birger Eriksen lar seg nok ikke presse inn i noen typedefinisjon...


Edit: ... for fanden!
 
Mener å ha lest at det skyldes en kombinasjon av mørk malt og klor (chloramine). Kan kanskje unngås ved å koke vannet før innmesk, evt bruke en camden tablet.
Da tror jeg det er det som er endringen jeg gjør i årets versjon. Det og pushe med co2 til fat for å gjøre det litt reinere enn i fjor. Det var i overkant sherryaktig.
 
Hvilken IBU landet folk på i fjor og noen som synes det ble for mye/lite?
Ser på Norbrygg sine typedefinisjoner at ingen stout/porter er over 50 IBU, men så er det kanskje ingen som tenkte på'n Birger Eriksen den dagen disse ble skrevet.
Mange i fjor la seg på 100 IBU, jeg la meg på 30 mener jeg å huske. Synes det var i underkant av den bitterheten jeg ønsket.
 
Under 100 ibu er utenfor typedefinisjonen på en Birger.

Edit: Forøvrig en imperial stout, og innenfor på den [emoji6]
 
Off topic: Jeg hadde opprinnelig planlagt å verve meg til innsats i år, men omstendighetene gjorde det umulig. Skjebnen spiller meg i tillegg et stygt puss, ved at jeg 9. april kommer til å fate store mengder berliner weisse med bringebær. Rosa, tysk og alkoholsvakt. Nærmere landssvik kommer man neppe. :oops:

Skal ta en alvorsprat med almanakken, og komme sterkere tilbake neste år.
 
Tilbake
Topp