Birger Eriksen-dagen

Etter mye søl
preboilg gravity på 1.084, da trenger jeg egentlig ikke å koke så mye mer enn en time
fikk ut litt lite skyllevann

Tror dere ikke det eneste hydrometeret jeg hadde i huset knuste
da blir deg ikke no OG måling før i morgen

DSC03536.jpg DSC03537.jpg DSC03534.jpg

Vørtern koker, IPA Galaxy Columbus i glasset

DSC03538.jpg
 
Sist redigert:
Tror dere ikke det eneste hydrometeret jeg hadde i huset knuste
da blir deg ikke no OG måling før i morgen
Det er en av flere grunner til å ha refraktometer i tillegg.

En annen grunn er at det er mye enklere å måle pre-boil gravity med refraktometer (på grunn av temperaturfølsomheten til hydrometeret).
 
Var det slik at 23 liter Birger i 30 liters gjæringskar går skeis pga for liten headspace? Må den splittes kan jeg jo teste forskjellige gjær...
 
Det var ikke mer enn akkurat, men det holder det.
Senket på første forsøk, fornøyd :)
Det er vel godt innenfor, det der. Det er vel 1.100 som er kravet. Ellers kan man ikke erklære suksess før skipet har sunket (eller gjæringen er gjennomført med ABV >= 10% , da)
 
Puh!
Da står vørteren og koker.
Brukte 25 liter vann og 8 kg malt.
Fikk 19 liter til kok med sg 1080.
2 timers kok så er jeg i mål.
Blir 13.5 liter istedet for 10, men pytt pytt.
 
Jeg har flere ganger pauset koketimeren i min Grainfather-app for å få øket boiloff. Det som skulle være 80 min kok blir fort 120 minutter her. Kan ikke ha for mye fukt i kruttet.

Edit: Sjekket igjen nå. Skulle hatt 15l, hadde 15.5l. Det betyr enda en 10 min kokepause. Men etter den så blir det å følge skjema. Grunnen til tilsynelatende dårlig boiloff er at jeg har tilført litt mer avrenning fra maltrøret. Heldigvis skiller det neppe så mye mellom 80 minutts humle og 120 minutts humle. Men når jeg begynner på de senere humletilsetningene, så må jeg følge skjema.
 
Sist redigert:
14:30, endelig på kok. 1.080 og ca. 30 liter. 90 min. Kok bør få den til å bikke 1.100 [emoji848]
649ab4bf182a7743623f08a3230d0d80.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp