Birger Eriksen-dagen

men jeg vil komme med et forslag Miguel, jeg syntes KTG smakte bedre med litt redusert bitterhet
Hva sier du til å senke kravet for min IBU?
Da vil jeg si kok lengre eller bruk en humle med mindre cohumuleone, eller lagre lengre. 100 fordi Birger Eriksen ga 100, altså alt. Som er en teit greie å si egentlig, jeg fant det opp nå. Men helt ærlig, hvis jeg klarte å ta medalje med 100 så er det ikke noe galt med oppskriften, tenker jeg.

Ølet Birger Eriksen er det det er. Manipuler det innenfor de rammene som er satt. Det kan være pH, type humle (cohumeleone), koketid etc. Oppskriften bør duge, spørs vel mer hvordan man bruker den. Som sagt, det skal ikke være enkelt :)

Vil man lage KTG slik det er opprinnelig i oppskriften så gjør man seff det, det er dette som skiller BE fra KTG, noen tall forskjellig, men man kan lage mange vidt forskjjellige øl ut fra de samme tallene. Få tallene til BE til å smake bra. Jeg har i alle fall fått det til. :)
 
Sist redigert:
men jeg vil komme med et forslag Miguel, jeg syntes KTG smakte bedre med litt redusert bitterhet
Hva sier du til å senke kravet for min IBU?
"Straks fartøyene såes tydelig nok, hadde kommandanten derfor ingen betenkeligheter eller anfektelser ved å bestemme seg til å slå til med fulleste kraft. Mangelen på krigserklæring måtte derunder overses. Noe forsøk på først å spørre høyere myndigheter ble ikke gjort. Noen tid til parlamentering var der ikke. Heller ikke tid til kontroll av nasjonaliteten. Varselsskudd måtte hoppes over. Bluff fra angripernes side måtte ikke godtas."

Å gi totalt faen i riktig tjenestevei og så bare fyre løs pga magefølelse/guts krever sine baller, han visste hva han gjorde. Ikke la noen IBU'er gå i veien for det. Make the best of it :)
 
Og, er de noen som ha HI-RES bilder av brygging, eller ølet? Ikke bilder so har bltt krympet for å matche standardene til forumet, som også gir de bort til å ha på tykk i HA?
 
Jeg var på butikken i Kristiansand og hentet krutt og forsyninger i dag, så nå kan fi bare komme. Jeg har til og med meg rekrutt denne gangen, og vi er begge klare for å gi 100 IBU!
 
Eller Birger Eirik-sen?
Mer personlig touch. Jeg liker det!

Har bladd litt i boka "Oslo under andre verdenskrig" for å se hva annet en for sen Birger Eriksen kan kalles.

10. April var det stort sett omveltning, og panikkstemning i gatene på grunn av et rykte om britisk bombing av Oslo, som viste seg å ikke skje. Otto Ruge ble denne dagen forfremmet til kommanderende general

11. April tok Ruge til orde for at den tyske okkupasjonsmakten skulle stoppes, og han ledet etter hvert den norske hæren mot Tyskland fram til de norske styrkene kapitulerte. Fra Wikipedia: Etter kapitulasjonsavtalen ble undertegnet satt Ruge som krigsfange i direktørboligen på Grini fangeleir. Den mest umiddelbare grunnen til dette var at Ruge nektet å gi sitt æresord om ikke å gripe til våpen mot Tyskland igjen. Men han hadde på forhånd avslått å bli med regjeringen Nygaardsvold til Storbritannia. Dette fordi han gjennom sitt fangenskap ønsket å representere de av hans underordnede som dro over til Storbritannia. I tillegg ønsket Ruge å tjene som et eksempel for den norske befolkningen i holdningskampen mot okkupasjonsmakten.

Uten at jeg kjenner detaljer som eventuelt har kommet fram etter krigen, så virker det som Otto Ruge var en hedersmann på linje med Birger.
 
Kan se ut som om eg må klare meg med tørrgjær i år. Ser ut som om eg ikkje klarer å oppdrive en magnet til røreren og tiden løper fra meg.
Har noen prøvd Nottingham?
Hadde split batch med US 05 i fjor, mulig det var min feil, men eg var ikkje helt fornøyd med den.
Derfor, Nottingham? Tåler iflg produsenten 14% alko.
 
Er fornøyd med Nottingham i min Engelsk Porter. Bruk pitchrate kalkisen til Lallemand - ikke overpitch!
Tusen takk. Men, nå, mens et står midt i et annet brygg, så fant eg igjen magneten min! "Limt" fast under en skje, i en skuff eg hadde sett i 34 ganger de siste to døgnene i jakten på magneten.
Det stopper ikkje der. Eg fikk nemlig lånt meg en magnet av en hyggelig fyr på nettet :)
Så nå har eg plutselig 2 stk :oops: Og det blir starter på 007 i kveld, etter at gjæren er pitchet i den eg brygger nå.

Ang Nottingham, så skal eg prøve den neste gang eg ønsker noe litt nøytralt. Hvordan er den i forhold til 05 synes du?
 
Ang Nottingham, så skal eg prøve den neste gang eg ønsker noe litt nøytralt. Hvordan er den i forhold til 05 synes du?
Har ikke prøvd de i samme oppskrift før. Skal brygge en cream ale med Nottingham nå neste helg, da kommer det nok gjennom hva gjæren evt. bidrar med. Den blei gjæra med US-05 forrige batch.
 
Siden jeg aldri har vært i nærheten av å brygge noe så her tungt før må jeg høre med dere Birger-eksperter: Jeg tenkte å bitre med Enigma-humle, men ser at den har høyt Cohumulone-innhold. Siden jeg skal opp i over 100IBU, burde jeg kanskje ha det i bakhodet? Det sies at høy cohumulone gir en mer utpreget bitterhet. Men vet jo at dette kommer til å bli en øl med høy FG, så kanskje det bare er en fordel? Skjærer gjennom sødmen lissåm
 
Vurderer å gå all in med startskudd 04:21. Antar vakthavende befal er klar til å organisere troppene på kort varsel!

Er jeg rekrutt på andre året eller er det håp om opprykk?
 
Das war zum Teufel!!

Står jo en tysker og klukker i gjæringsskapet!

Skal man teste Raftevold Gård #25 i morgen da kanskje? Den håndterte en Norsk Tripel ganske bra, 1.079-1.010. Så opp mot 10% klarer den.

S-04 og Notty utgår uten temp kontroll..
 
Tilbake
Topp