Birger Eriksen-dagen

Da kaster jeg meg på også.
måtte på jobb først og kom sent i gang, men nærmer seg innmesk nå.
det blir nok en lang kveld...
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Da ble det 14 liter med en OG på 1106. Ble 2,5 timers kok, så ble en lenger bryggedag enn planlagt. Birger fikk seg en kompanjong med parti gyle, så fikk 7 liter med en OG på 1060. Får se hva det blir av den.

Lykke til i den videre kampen!
 
Uten mulighet for hjemmekontor bør det vurderes feriedag 9.april hvert år!

Fått noen tilbakemeldinger på mailene som ble sendt før 5 i morges. Nærmer seg 12 timer siden jeg logga på jobb så har fått gjort mer hjemmefra enn om jeg hadde dukka opp fysisk. Bør nok vurdere flere slike hjemmekontorbryggedager. Dog med litt senere start enn 4:21...
 
Det er morsomt å følge med på Birger-bryggingen, og nå gleder jeg meg til Eirik-sen, som blir Eirik-senere, da lørdagen ble reservert til annet.

Neste år er 9. April en lørdag, og den skal beskyttes med samme stanhaftighet Birger beskyttet Oslofjorden med!
 
Jeg leste på @Holmentoppen sin fine blogg en god veiledning på dobbeltmesk. Men jeg stusset på at han ikke anbefalte mashout over 68 grader på første mesk, for at ikke enzymene skulle ødelegges. Men det kommer da nye enzymer med maltet på mesk nr 2. Er det da noe poeng å ikke varme opp mer?
 
Jeg leste på @Holmentoppen sin fine blogg en god veiledning på dobbeltmesk. Men jeg stusset på at han ikke anbefalte mashout over 68 grader på første mesk, for at ikke enzymene skulle ødelegges. Men det kommer da nye enzymer med maltet på mesk nr 2. Er det da noe poeng å ikke varme opp mer?
Slik jeg har forstått det anbefales det mest basemalt i første omgang fordi basemalt har mere enzymer. når du da kommer til andre omgang med spesialmalt som har mindre enzymer er det gunstig at det er igjen noe fra første runde
 
Jeg leste på @Holmentoppen sin fine blogg en god veiledning på dobbeltmesk. Men jeg stusset på at han ikke anbefalte mashout over 68 grader på første mesk, for at ikke enzymene skulle ødelegges. Men det kommer da nye enzymer med maltet på mesk nr 2. Er det da noe poeng å ikke varme opp mer?
Sparer tid? Og så må du vel muligens senke temperaturen igjen hvis den først er hevet hvis ikke maltet senker nok?
 
Første forsøk på dobbeltmesking. Gikk greit men uventet lite effekt av runde 2. Var jo litt spent på hvor mye jeg klarte å tyne ut av bryggeren så skylla bare en liten skvett på runde 2. Litt stress med nedkjølinga da bare halve spiralen rakk ned i vørteren.
Heh har samme problemet med spiralkjøler'n min. Bruker ikke BrewTolls maskinen til småbrygg:
last ned (8).png
så da er blir det gjensyn med min rims-ombygde Digiboil. Men spiralen jeg brukte til den når jo ikke engang ned til 10-12 l brygg. Så jeg har bygd min egen jallakjølespiral:

til akkurat dette formålet.

last ned (9).png
 
Jeg leste på @Holmentoppen sin fine blogg en god veiledning på dobbeltmesk. Men jeg stusset på at han ikke anbefalte mashout over 68 grader på første mesk, for at ikke enzymene skulle ødelegges. Men det kommer da nye enzymer med maltet på mesk nr 2. Er det da noe poeng å ikke varme opp mer?
Ja, det er som @Øysteinu skriver. Folk deler opp maltet litt forskjellig. Har man mye basemalt tilgjengelig i porsjon nr. 2, er det ikke noe stort poeng.
 
Mesk.jpg
Må fram med askeskuffen i år også :)
Begynte relativt tidlig med forberedelser, men viskermotoren på mølla tok kvelden med utsikter til å måtte jobbe gjennom 13 kg malt.
Mørkla hele kjelleren med et smell:mad:
Prosjektet var nær full oppgivelse, men fikk demontert motor og koblet til drill. Feste mellom motor og aksling er for sikkerhets skyld sveiset fast, og ikke tenkt fjernet igjen, noe som bød på ekstra utfordringer. Klarte etter mye om og men å komme gjennom 13 kg, så nå kan vel ikke mere gå galt:rolleyes:

Jo, glemte å ha i havregryn i mesken..
 
Sist redigert:
Uten mulighet for hjemmekontor bør det vurderes feriedag 9.april hvert år!

Fått noen tilbakemeldinger på mailene som ble sendt før 5 i morges. Nærmer seg 12 timer siden jeg logga på jobb så har fått gjort mer hjemmefra enn om jeg hadde dukka opp fysisk. Bør nok vurdere flere slike hjemmekontorbryggedager. Dog med litt senere start enn 4:21...
For noen kan det vel føre litt galt av sted å be om fri for å feire 9. April...
 
Gikk for blanding 50/50 med vann. Det bekreftet refraktometeret som sa 1.124.
Gikk du får en så høy OG? Det er krevende for gjæren, som kan gå i osmotisk sjokk. Resultatet kan bli en svært høy FG og andre problemer, dessverre. Hvilken gjær bruker du?
 
Tilbake
Topp