Birger Eriksen-dagen

Da blir det vel tynnet ut ganske mye? Jeg brukte bare noen desiliter slurry av kveik.
Måler du OG etter at starteren er tilsatt og blandet opp?
Nå kan jeg kun snakke for meg selv og jeg brygger sjeldent øl med høy ABV så det er ikke mange poengene mellom starter vørter og brygg vørter, men jeg tar høyde for at jeg får 1,5 liter fra starteren når jeg velger volum i gjærkar i Brewfather.

Og ja jeg måler OG når alt er pitchet, stort sett bare med å se hva tilten sier, om det er +/- et par poeng fra virkeligheten betyr lite for meg, men de gangene jeg dobbeltsjekker med hydrometeret så er de for det meste enig om OG uansett :)
 
Litt sein med å rapportere inn fra fredagens brygging, men kom i mål med Birger i år også. Andre gangen nå og neste år er det en tradisjon. En bra tradisjon. Endte på 15 liter på 1.110 så dette skal bli sterkt nok. Byttet i år ut litt sjokomalt med melanoidin-malt for å få en litt smoothere sak. Dette er en av de få bryggene jeg setter dobbel gjærstarter og bruker oksygen. Litt utenom det vanlige og veldig gøy. Plopper godt i dunken nå.
Kjørte no-sparge og secound-running ble faktisk til en grei batch med lakrisporter. Tilsatte lakrisrot i mesken. Nå plopper det i to dunker her og alt er bare velstand etter 9 april.

OG.jpgStåle.jpgLarisrot.jpg
 
Det skjedde noe i mesk nr. 2 av 3 som gjorde utbyttet mye lavere enn de andre 2. Vet ikke helt hva det var. Endte derfor på 1.104. Så @Miguel, nå har jeg fylt ut skjemaet.

En lærerik bryggedag med nytt oppsett. Nå skal jeg lære om vasking av det nye oppsettet (sukk)
 
Birger.jpg
Var nede i kjelleren og topphøstet litt gjær, ta prøve, og rørte ned gjærlaget for å holde i gang god gjæring, som har gått kontrollert og rolig.
En liten time senre var jeg og sjekket-kul på lokk og tett blowoff-slange :oops:
Gjær liker tydeligvis ikke å bli forstyrret, og begynner med trøblete oppførsel.
Måtte rydde opp og slå ned opprøret. Truer med utkastelse om dette fortsetter:mad:
 
Litt sein med å rapportere inn fra fredagens brygging, men kom i mål med Birger i år også. Andre gangen nå og neste år er det en tradisjon. En bra tradisjon. Endte på 15 liter på 1.110 så dette skal bli sterkt nok. Byttet i år ut litt sjokomalt med melanoidin-malt for å få en litt smoothere sak. Dette er en av de få bryggene jeg setter dobbel gjærstarter og bruker oksygen. Litt utenom det vanlige og veldig gøy. Plopper godt i dunken nå.
Kjørte no-sparge og secound-running ble faktisk til en grei batch med lakrisporter. Tilsatte lakrisrot i mesken. Nå plopper det i to dunker her og alt er bare velstand etter 9 april.

Vis vedlegget 50951Vis vedlegget 50952Vis vedlegget 50953

Eikeflis i mesken?
Edit: Ser du hadde i lakrisrot, så regner med det er det jeg ser.
 
Litt sein med å rapportere inn fra fredagens brygging, men kom i mål med Birger i år også. Andre gangen nå og neste år er det en tradisjon. En bra tradisjon. Endte på 15 liter på 1.110 så dette skal bli sterkt nok. Byttet i år ut litt sjokomalt med melanoidin-malt for å få en litt smoothere sak. Dette er en av de få bryggene jeg setter dobbel gjærstarter og bruker oksygen. Litt utenom det vanlige og veldig gøy. Plopper godt i dunken nå.
Kjørte no-sparge og secound-running ble faktisk til en grei batch med lakrisporter. Tilsatte lakrisrot i mesken. Nå plopper det i to dunker her og alt er bare velstand etter 9 april.
Kult! Hvor store ble batchene (liter) fra hhv. first og second runnings? Har vurdert å gjøre second runnings på denne, jeg også.
 
Glad jeg fanga opp dette med å gi gjæren spillerom i gjæringskaret i denne tråden. Jeg har to 30 l bøtter, og gjærer et kar med 13 l vørter i kjøleskapet, og et med 12 l i romtemperatur. Romtemperaturkaret er nå toppet med 13 l grums. Kjøleskapskaret har ca 8 l grums. Planen var egentlig å ha alt i et kar. Det kunne blitt interessant.

Karene/gjæringsskapet står i samme rom jeg har hjemmekontor. Selv om jeg liker lukta av gjærende vørter, og lyden av ploppende gjærlås, så kan det definitivt bli litt for mye av det gode når det er to kar som bidrar. Så nå sitter jeg med radiator på full effekt, vindu på gløtt, og støyreduserende headset.

Fordelen er at jeg kan kontinuerlig følge med på om karene er på tur å bli fulle av grums.
 
Glad jeg fanga opp dette med å gi gjæren spillerom i gjæringskaret i denne tråden. Jeg har to 30 l bøtter, og gjærer et kar med 13 l vørter i kjøleskapet, og et med 12 l i romtemperatur. Romtemperaturkaret er nå toppet med 13 l grums. Kjøleskapskaret har ca 8 l grums. Planen var egentlig å ha alt i et kar. Det kunne blitt interessant.

Karene/gjæringsskapet står i samme rom jeg har hjemmekontor. Selv om jeg liker lukta av gjærende vørter, og lyden av ploppende gjærlås, så kan det definitivt bli litt for mye av det gode når det er to kar som bidrar. Så nå sitter jeg med radiator på full effekt, vindu på gløtt, og støyreduserende headset.

Fordelen er at jeg kan kontinuerlig følge med på om karene er på tur å bli fulle av grums.
Synes du ikke at dette er et hyggelig syn å bli møtt med, altså?
Bildet viser Dark Horizon som jeg brygget for 2 år siden (to sett fra Bryggselv). Her var det vel ca 38-39 liter i en 60 liters dunk

FB_IMG_1609874453560.jpg
 
Løftet romtemperaturen fra 12-13 til 15-16C litt for tidlig. Gjæren ville ut av den ene bøtta i går kveld.
Tempen er på vei ned nå, men venter med å vaske opp til det har roet seg litt.
Har nok sprengte lokk liggende, trenger ikke flere :)
 
Nei, nesten 60% spillerom var tydeligvis for lite. Da får grønnsakskuffene funke som gjærsamlere. Venter til high krausen er over, så overfører jeg til et nytt kar.

For ordens skyld: Varmeplata er ikke tilkoblet, den bare står alltid der.

edit: Beklager at bildet er sidelengs. Har ennå ikke funnet en god måte å laste bilder fra telefonen uten at det blir en haug med omveier.

3C29DA18-0402-4287-9002-ACCCED073154.jpeg
 
Nei, nesten 60% spillerom var tydeligvis for lite. Da får grønnsakskuffene funke som gjærsamlere. Venter til high krausen er over, så overfører jeg til et nytt kar.

For ordens skyld: Varmeplata er ikke tilkoblet, den bare står alltid der.

edit: Beklager at bildet er sidelengs. Har ennå ikke funnet en god måte å laste bilder fra telefonen uten at det blir en haug med omveier.

Vis vedlegget 50963
Legg kjøleskapet på siden neste gang så blir bildet riktig vei :beercheers:
 
Nei, nesten 60% spillerom var tydeligvis for lite. Da får grønnsakskuffene funke som gjærsamlere. Venter til high krausen er over, så overfører jeg til et nytt kar.

For ordens skyld: Varmeplata er ikke tilkoblet, den bare står alltid der.

edit: Beklager at bildet er sidelengs. Har ennå ikke funnet en god måte å laste bilder fra telefonen uten at det blir en haug med omveier.
Fant en ... ok .. måte å rette opp bilde. Ta bilde, se på det i landskape mode, screenshot. Bildene kommer alltid i landscape mode her, når man poster fra tlf.
 
Nei, nesten 60% spillerom var tydeligvis for lite. Da får grønnsakskuffene funke som gjærsamlere. Venter til high krausen er over, så overfører jeg til et nytt kar.

For ordens skyld: Varmeplata er ikke tilkoblet, den bare står alltid der.

edit: Beklager at bildet er sidelengs. Har ennå ikke funnet en god måte å laste bilder fra telefonen uten at det blir en haug med omveier.

Vis vedlegget 50963

Hvilken temp?
Aktiv kjøling?
 
Tilbake
Topp