Aha, haha. Men fortsatt, de enkle sukkerartene er de første som ryker.Det er tilsatt en kilo muscovado og halvannen demerara etter hovedgjæringen. Samme prosess gikk brillefint sist gang.
Aha, haha. Men fortsatt, de enkle sukkerartene er de første som ryker.Det er tilsatt en kilo muscovado og halvannen demerara etter hovedgjæringen. Samme prosess gikk brillefint sist gang.
Får se hva som skjer med HA-18. Det er nok rundt 20 poeng igjen å gjære ut.Aha, haha. Men fortsatt, de enkle sukkerartene er de første som ryker.
Hadde ikke spraymalt så tok like gjerne å kvernet 200 gram maris otter og mesket i en halvliter vann på komfyren. Skylte over silen med varmt vann fra springen og gav det et kvarters kok før jeg satt lokket på kjelen i kaldt vann i utslagsvasken. Refraktometeret sa SG 1.085. Etter at jeg var under 35 grader gikk gjæren nedi, og det gikk bare 10-15 minutter før første tegn på aktivitet fra HA-18 var synlig. Etter halvannen time var overflaten dekt av aktiv gjær, og det gikk da i gjæringsbøtta. Har mer tro på at denne fikser resterende utgjæring enn vingjæra. Spørsmålet er bare hvor langt dette bærer avgårde.Får se hva som skjer med HA-18. Det er nok rundt 20 poeng igjen å gjære ut.
Da ble det et dessert øl i år. FG 1.042. Utregnet abv 14,5%. Angrer på demerara sukker nå og at jeg ikke holdt meg til kiloen med mørkt muscovado.
Ganske søtt ja, på 25 liter tilsatt jeg 1 kilo mørkt muscovado og 1.5 kilo demerara sukker. Så det er vel 18-20 poeng igjen, minst.Tja, tror ikke det er så ille. Smaker det for søtt?
Mye enkle sukkerarter igjen..?
Du har en FG i samme leia som @Finn Berger har sine OGerDa ble det et dessert øl i år. FG 1.042. Utregnet abv 14,5%. Angrer på demerara sukker nå og at jeg ikke holdt meg til kiloen med mørkt muscovado.
Den gikk på fat med den FGen. Tar ikke sjans på enda et brygg så ødelegger kill factor fra EC-1118 gjæringa på det også.Du har en FG i samme leia som @Finn Berger har sine OGer![]()
Men du kokte vørteren du tilsatte.Den gikk på fat med den FGen. Tar ikke sjans på enda et brygg så ødelegger kill factor fra EC-1118 gjæringa på det også.
Av og til duger det vel nok med et skalldyr-party og. Reke rundt på byen og så krabbe hjem igjen. Ka-psssshhh!Hadde jeg hatt øl i krypkjelleren ville jeg krøpet til det var tomt.
Tomt for øl eller tomt for kryp
Høyst relevant for alle som går på et skjær i sjøen under brygginga.![]()
Nye bilder av Blücher: – Kan hende vi må justere historien lite grann
For 85 år siden sank «Blücher» i Oslofjorden. Nye bilder kan bety at historien om senkingen av skipet må skrives på ny.www.nrk.no
Nå kan det vel skjære seg under brygginga, men det hører vel til sjeldenhetene at det skjer i sjøen? (Legg merke til den elegante håndteringa av allitterasjon her!)Høyst relevant for alle som går på et skjær i sjøen under brygginga.