Blichmann BeerGun

Tenkte vi kunne lage en "offisiell" tråd for dette verktøyet.

Blichmann BeerGun er en flaskefyller som lar deg fylle øl fra fat over til flasker.

http://www.blichmannengineering.com/products/beergun

Mine spørsmål:

Hvor mye skum pleier folket å ende opp med når de fyller? Hvis noe i det hele tatt?

Idag hadde jeg enda en øvelses-session hvor jeg fylte 8-9 flasker på bjørnunger. Idet ølen kom til halsen, altså ikke den første innsnevringen på flaska, men den andre, der hvor selve halsen begynner, så hadde jeg skum opp til toppen.

Dette var tredje forsøket og jeg tror jeg gjorde det så riktig som jeg kunne. Flaskene jeg tappet til hadde stått i fryseren. Har 3m 3/16 slange med John Guest overgang til 3/8" for å komme inn på BeerGunen og ut av ball-locken på fatet.

Kjøleskapet har vært satt til 1C de siste to dagene, så jeg antar at fatet jeg tappet fra hadde denne temperaturen. Idet jeg åpner kjøleskapet for å skru på ventiler/etc så mister jeg jo litt temp, så skapet holdt 4 grader da jeg tappet. Mesteparten av 3m 3/16" lå inni skapet, det var ca 25 cm som stakk utenfor.

Fylte med ca 0.1 bar trykk, det gikk sakte mao. Rett før jeg flasket slapp jeg ut trykk på det aktuelle fatet og re-trykksatte det med nevnte 0.1 Bar.

Jeg ser det er luft/o2-dannelser allerede i 3/16" slangen. Har sjekket og tightet alle koblinger så langt det lar seg gjøre.

Hvor lite skum er det mulig å få? Kan det være at jeg kan droppe John Guest (Hvis de faktisk ikke er tette) og heller ha en laaang 3/8"?
 
For min del varierer det litt hvor mye det skummer, men det blir alltid noe.

Jeg har fatene stående i kjelleren, det samme med flasker og utstyr. Det betyr at på denne tiden av året skummer det mer enn når det er kaldere i kjelleren, men det er alltid noe skum. At hele halsen på bjørnunger fylles med skum er vanlig for min del.

Når jeg tapper har jeg alltid beergunen ned i bunnen av flasken, flusher med CO2, og fyller til skummet har rent over tuten, og det nesten bare er øl i flaskehalsen (kun litt skum). Bruker kanskje 0,3 bar, og ølslangen som fulgte med beergunen. Når jeg har fylt flasken og drar opp beergunen blir det omtrent passe headspace. En liten CO2-purge på toppen gjør at ølet skummer opp, og jeg legger korken på skummet. Har flasker med tørr stout (under 4%) som har stått nesten et år etter flasking på denne måten, og de smaker fortsatt utmerket.

Dersom jeg tapper et helt fat på flaske går kanskje en halvliter eller liter til spille (skum som renner over). Det synes jeg er akseptabelt.

PS: Det er slett ikke sikkert at det er noe galt med koblingene dine. Når du setter ned trykket på fatet vil det boble ut CO2, både inni fatet og i slangen som er koblet til.
 
Jeg gjør egentlig det samme som deg. Bortsett fra at jeg oppbevarer BeerGunen i kjøleskapet for å kjøle ned metallet, og prøver å ha minst mulig kontaktflate mellom den og hånden min. Jeg tappet nå til jeg så det rant over av øl, og da blir det ganske tight med headspace, men sikkert nok til at vennene mine som får ølen blir glade, flaskebomber skjer jo ikke med mindre man har driti seg ut.

Men jeg er overrasket over hvor mye futt som går tapt. Som sagt, jeg vet ikke hva jeg kunne gjort annerledes. Jeg er glad i fizzy øl, men føler uansett at produktet jeg kan servere rett fra fat er bedre (for min gane, de fleste sier at det "er ikke overkarboner men..."). Jeg er ikke glad i å brygge "etter stil" når jeg egenkomponerer en øl, og karbonering er ett av virkemidlene jeg bruker.'

Overkarbonering på fatet er jo et tiltak jeg bruker, men hvis jeg skal overkarbonere slik at jeg får det etter min mening på flasker, så blir jo fatet latterlig karbonert. Kan kanskje si til vennene mine at jeg er på samme nivå som i en evt flystyrt, hvor de sier "hjelp deg selv før du hjelper andre".

Karbonere på flasker som er den åpenlyse løsningen, er ikke aktuelt lenger da jeg ikke vil strø om meg med kasser i huset eller vil ha ekstra bunnfall og varierende karbonering.

Men ok, da er det iallefall en til enn meg som har like mye skum under tapping.
 
Har hele tiden brukt både flasker og Beergun i romtemperatur. Fatene står i kjøleskap på ca 5C, og jeg har omtrent samme prosedyre som @Hannaas når jeg fyller, inkludert CO2-purge på toppen. Kan ikke si at jeg har reagert nevneverdig på tap av CO2 i flaske sammenliknet med fat. Uten at jeg har målt, er jeg ganske sikker på at det er mindre enn 0,5 liter i svinn per fat de gangene jeg har tappet såpass mye. Skal gønne et drøyt fat i kveld, så da får jeg se. Lenge siden sist.
 
Synes heller ikke det er noe tap av CO2. Flasket et nesten fullt fat pærecider + et halvt fat APA for noen dager siden, og tipper det var omtrent en liter svinn totalt.
 
Fortsetter denne litt igjen.

A/B-et en batch rett fra fat mot en som har stått en uke på flaske. Det er to forskjellige øl. Den på flaske har mistet betraktelig med futt, og maltsmaken er mer dominerende enn det den er fra fat. Mangler en del humle.

Jeg har lest at mange gullmedaljer har blitt beergunnet, så enten må den ølen smake fantastisk fra fat, eller så gjør jeg noe feil. Eller så er flaska infisert. Flaskene har stått ca en måned i starsan, og ble tømt og satt på hodet i to timer for tørking før fylling.
 
Enda et spørsmål til dere som har brukt BG mye.

Får dere luft/gass i slangen på vei til flaska?
 
Det er litt det jeg lurer på uten at jeg har fått veldig grundig til verks med å finne det ut. Det eneste jeg har sørget for er at mine john guest koblinger fysisk virker tette, når jeg tapper en vanlig øl har jeg samme oppsett på den slangen og, og der er det ingen bobler i slangen.

Lurer på om jeg bør tappe med høyere trykk, for å få mindre bobler i slangene. har 3m 3/16" tilkoblet beergunen. Da vil jeg muligens få mer skum i utløpet, men det er vel en gyllen middelvei for dette.
 
Prøver meg med et tips, sjekk om slangene har rette kutt. Har hørt at dårlig kutt kan gi skumdannelse.
Det er vel vanlig med litt ekstra skum på de første flaskene, men når alt utstyr er kaldt og du i tillegg har nesten fryste flasker skal du ha minimale problem med skum.
 
Tror jeg selger Beergunen. Får det ikke til å funke. Ser en strøm av bobler ut av ball-locken allerede ut av fatet, da er det bare å gi opp.
 
Jeg skjønner ikke det. Forrige forsøket mitt var karbonert til 3.7 volumer på fat, men ble underkarbonert på flaske.

Bruker 3m 3/16", og har alt i kjøleskapet før det skal brukes, nå puttet jeg flaskene inn der og siden jeg fikk høre at fryseren kanskje faktisk gjør vondt verre. Men den strømmen av bobler allerede i ball-locken på fatet lover jo ikke bra. Antar det er fordi jeg senker trykket i fatet, og da utjevner co2'en i ølen tomrommet i fatet. Neste forsøk blir å kjøpe noe som 10m 3/16" og ikke redusere trykket i fatet.
 
Jeg skjønner ikke det. Forrige forsøket mitt var karbonert til 3.7 volumer på fat, men ble underkarbonert på flaske.

Bruker 3m 3/16", og har alt i kjøleskapet før det skal brukes, nå puttet jeg flaskene inn der og siden jeg fikk høre at fryseren kanskje faktisk gjør vondt verre. Men den strømmen av bobler allerede i ball-locken på fatet lover jo ikke bra. Antar det er fordi jeg senker trykket i fatet, og da utjevner co2'en i ølen tomrommet i fatet. Neste forsøk blir å kjøpe noe som 10m 3/16" og ikke redusere trykket i fatet.


Få noen til å vise deg hvordan det skal gjøres.
Det er mye bedre enn at du skal drive å finne nye løsninger til et system som tusenvis bruker.
 
Tilbake
Topp