Blichmann BeerGun

Det er et godt poeng. Men jeg har lest opp og ned i mente, og sett videoer. Og jeg forstår bare ikke hva jeg skal gjøre annerledes. Det må i såfal være noe med trykket, som jeg nå gunner ut på alt fra 0.1-0.5 bar.

Du kan komme innom oss neste gang vi skal flaske en batch, hvis du vil. Da er sikkert keezern i gang også.

Her må jeg gjøre noe helt feil. Med en gang jeg kobler ball-lock koblingen fra Beergun til corneliusfatet så begynner det å strømme øl. Uavhengig av om jeg klemmer inn "avtrekkeren" eller ikke.
Er det slik at en må ta ut all trykk fra fatet før en kobler på, eller har jeg blingset på noe? Hvilket trykk har dere på fatet i så fall?
Adskilte hele beergun'en til en skikkelig førstegangs vask, kan det tenkes at jeg ikke har satt den korrekt sammen igjen, og at det er derfor jeg får dette?

Jeg hadde meg nettopp første runde med dette produktet, og sleit som faen med skum og stress. Litt irriterende, siden det var en Oud Bruin som skulle gønnes, og når man har klart å la et øl stå på glassballong i nøyaktig et år, så er det drit når halve fatet forsvinner i skum. Jeg fikk "reddet" endel, ved at jeg helte alt som kom som skum over i ei slags bøtte, og drakk det, hehe, men poenget var jo helst å få det flasket. Uansett - det funka til slutt. Det jeg fant ut måtte til var at flaskene måtte være så kalde som mulig, og helst enda fuktige av Star-San. Derfor satte jeg flasketreet rett utenfor garasjedøra en liten time, mens jeg kokte ferdig en bjørnebærgose og rigga til utstyret. Her sto også fatet, da det var et par minusgrader ute, i motsetning til kjøleskapet. Beergun og slanger og alt lå i iskald starsan. Når jeg var klar til å flaske bar jeg fatet forsiktig inn, slapp ut alt trykk, justerte ned trykket til det akkurat såvidt klarte å presset øl gjennom slangen. Og her kommer det viktigste, som jeg tror var hovedfeilen: jeg hadde fatet stående på gulvet, mens jeg gønnet ølet oppi på benken en god meter over fatet. De første gangene jeg testa dreiv jeg og kukte rundt på gulvet, slik at utgangen på fatet i praksis var endel høyere oppe enn flaskene. Denne gang funka det helt greit - det ble fremdeles litt skum når vi kom opp til halsen, og noen av flaskene har litt ujevn mengde i seg, og selv om det tar livet av et OCD-hjerte som mitt, så får jeg bare leve med det. Ølet var forøvrig karbonert med 1 bar.

Her må jeg gjøre noe helt feil. Med en gang jeg kobler ball-lock koblingen fra Beergun til corneliusfatet så begynner det å strømme øl. Uavhengig av om jeg klemmer inn "avtrekkeren" eller ikke.
Er det slik at en må ta ut all trykk fra fatet før en kobler på, eller har jeg blingset på noe? Hvilket trykk har dere på fatet i så fall?
Adskilte hele beergun'en til en skikkelig førstegangs vask, kan det tenkes at jeg ikke har satt den korrekt sammen igjen, og at det er derfor jeg får dette?
Høres ut som om du enten har satt den sammen feil, eller at du har for høyt trykk på fatet. Beergunen er laget for trykk under 0,5 bar, hvis jeg ikke husker feil. Det beste er å blø av alt overtrykket på fatet, og så sette på riktig trykk for tapping (ca 0,3 bar fungerer fint for meg). Kanskje du har mistet den lille gummiproppen som tetter ølrøret?

01535_Blichmann__Beer_Gun_3.jpg

Så å ha fatet lavt og flaskene som skal fylles høyere er oppskriften på suksess?
Ja, det stemmer ihvertfall i mitt tilfelle.

Når det gjelder gummiproppen på tuppen så falt den av flere ganger i prosessen. Elendig patent, det der. Må være mulig å lage det på en bedre måte enn dette.

Hadde litt problemer på de to siste øl`ene mine. Tappet en kolsh i dag og fikk unormalt mye skum (sist gang var en pils..). Det så ut som det kom bobler inn i ølslangen fra både corneliusfat-siden og fra beergunsiden. Hadde alt til kjøling inne på kjøla i forkant, så det holdt vel ca 4 grader. Tappet av trykket på fatet og brukte rundt 0,2 bar.

Skjønner ikke hvordan det kan danne seg så mye bobler inne i det som skal være et lukket rør? Innspill mottas med takk..

ps Hadde karbonert på ca 1,4 bar. Kom også på dette som jeg har spurt om tidligere med "høydeforskjell" på fat og flaske. Jeg har hatt begge deler stående på gulvet. Skal prøve å ha fatet lavt og flasken høyt neste gang. Kanskje dette har noe med bobledannelsen i slangen å gjøre?

Hadde litt problemer på de to siste øl`ene mine. Tappet en kolsh i dag og fikk unormalt mye skum (sist gang var en pils..). Det så ut som det kom bobler inn i ølslangen fra både corneliusfat-siden og fra beergunsiden. Hadde alt til kjøling inne på kjøla i forkant, så det holdt vel ca 4 grader. Tappet av trykket på fatet og brukte rundt 0,2 bar.

Skjønner ikke hvordan det kan danne seg så mye bobler inne i det som skal være et lukket rør? Innspill mottas med takk..

Det må være nedkjølt. Hvis du f.eks tapper med lav flow og en del av slangen er utenfor kjøleskapet så kan ølet bli varmet opp på sin ferd og da slipper det bobler. Ikke nødvendigvis akkurat det som er din case dog.

ps Hadde karbonert på ca 1,4 bar. Kom også på dette som jeg har spurt om tidligere med "høydeforskjell" på fat og flaske. Jeg har hatt begge deler stående på gulvet. Skal prøve å ha fatet lavt og flasken høyt neste gang. Kanskje dette har noe med bobledannelsen i slangen å gjøre?
Hvis det er karbonert på 1,4 bar ved 4 C vil du ha 3,3 volumer CO2 i ølet, ved likevekt. Dette er ganske mye mer enn vanlig for både pils og kölsch, så du kan jo vurdere å karbonere mindre. Når du så setter ned trykket til 0,2 bar, vil jo noe av dette boble ut, akkurat som når du åpner en flaske. Tipper det er derfor det dannes bobler i slangen. For å begrense dette kan du forsøke å tappe flaskene raskt etter hverandre, så ølet i slangen ikke står i ro altfor lenge. Ellers kan det vel hende du har funnet grensen for karboneringsnivå som er praktisk mulig å håndtere med beergun...

Skal ikke se bort i fra at det er høyt karboneringsnivå som er problemet. Jeg lot det stå til jeg synes det var bra, så ikke så vitenskapelig tilnærmelse der:) Skal prøve å være mer nøye neste gang og se om det hjelper.

Tilbake
Topp