Blir herms-sløyfa mi for treg?

Jeg tok en test-run med Herms-sløyfa mi. koblet opp og satte pumper og utrenning sånn ca i den høyden det blir når jeg har laget ferdig oppsettet mitt.

Kina-pumpa klarte 0.5 liter pr 20 sekunder, med vann.

Så, hvis jeg skal brygge med ti kilo malt med 2.5 liter pr kilo malt = 25 liter vann ved innmesk. Malten absorberer ca 1.7 liter vann pr kg = 17 liter. 25 - 17 = 8 liter vann.

Men mindre dette er feil måte å regne på, så blir det ca 8 liter vann som er flytende og som til enhver tid gå gjennom sløyfa.

0.5 liter pr 20 sek = 1.5 liter vann i minuttet.

8 liter flytende vann/mesk vil ta 5.3 minutter å gå gjennom sløyfa.

Regner med at malten ikke trekker til seg de 1.7 liter vann med en gang, men over tid, så mengden vann som ikke er absorbert av malten vil sikkert være litt større hvis man ser på gjennomsnittet av hele meskeprosessen.

Er jeg far out, og hva sier folket til 1.5 liter vann i minuttet i herms-sløyfa?
 
8mm OD 4.5m (originalt 5m men kappet litt) Biltema-kobberrør. Røret er minste dim i sløyfa, og den svarte kinapumpa.

Når jeg tenker meg om så satte jeg kanskje pumpa en halvmeter lengre ned for både inn og ut ifht det det blir.

PID-sensoren blir sittende i et T-kryss på utgangen av coilen, dette t-leddet hadde jeg ikke med da jeg prøvde nettopp.

Edit # ørten: Samt at siden jeg ikke finner skiftnøkkelen så har jeg ikke strammet klemringskoblingene, så det lakk litt og jeg regner med at jeg mistet en smule trykk der, men sikkert neglisjerbart.
 
Det er nok ikkje for tregt. Det som begrensar maks hastigheit er arealet og kvaliteten på silbotnen og knusing av malten.
Veit ikkje kva slags pumpe du har men det kan vere du kan hente litt ekstra med å bruke ei pumpe som klarar å presse gjennom litt meir.

Har ein ganske lik herms som deg og har brukt IWAKI MD-10 og MD-20 utan meir struping enn motstanden i coilen. Har aldri målt flowen men tippar den er i samme gate som det du måler.
 
Ok, så lenge den ikke blir for treg kan jeg bare regulere ned spenningen til pumpa.

Leste noen steder at folk sier 1 gallon per minutt. Men jeg vil anta at det er en litt vag påstand, siden jeg regner med at det er avhengig av hvor stor mesk man har.
 
Tilbake
Topp