Bohemian Pilsner Ekstrakt #2

Nok en gang blir det et forsøk på en bohemian pilsner. Denne gangen muligens med riktigere gjær.

Malt:

4 kg Weyermann Bavarian pilsner ekstrakt

Humle:

120 gr Saaz 2,92 % alpha - 60 min
50 gr Saaz 2,92 % alpha  - 15 min
50 gr Saaz 2,92 % alpha  - 2 min
20 gr Saaz 2,92 % alpha  - tørrhumle

Gjær:

3 X 11,5 gr Fermentis saflager w-34/70 rehydrert i vann

OG: 1.045
FG: ?

Pitchet den 20/9-11
 
Det er jo veldig mye humle. Jeg tror du vil komme bedre utav det om du bruker mindre, og gjerne bytter ut iallfall deler av bitterhumlen med f.eks. Magnum eller noe annet tilsvarende pregløst. Tørrhumlet pils er også uvanlig, og jeg har hørt stygge ting om Saaz som tørrhumle. 
 
Ja det har du rett i! Jeg hadde 240 gr liggende og slenge i fryseren. Forrige brygg brukte jeg 160 gr, og den ble altfor mild. Jeg tenkte derfor å spike opp bitterheten betraktelig og samtidig tørrhumle litt. Forøvrig har jeg ikke stor nok gryte så jeg koker fra 14 til 12 liter ila. koketiden. Derfor er det litt dårligere utbytte fra humlen iflg the beer recipator. Hva er det som er galt med å tørrhumle med saaz?
 
Det jeg har lest er at den blir veldig gress-aktig. Uansett gir tørrhumle en litt annen smak og aroma enn humle under koking, så du får antakelig noe litt unna vanlig pilssmak.
 
Ok. Da får jeg se hva jeg gjør. Det er jo ikke stort med 20 gr alt i alt. Mulig jeg stikker om litt av vørteren og tørrhumler det, bare for å teste.
 
Litt saaz som tørrhumle er helt greit i en pils, synes jeg. Du skal ikke overdrive, for det er sublime smaker i et slik øl, men litt går bra.

Ellers fikk jeg lyst til å prøve dette ekstraktet. Det virker som en enkel og grei måte å lage god pils.
 
OK. 20 gram er vel ikke allverden på toppen av 220 allerede? Den forrige jeg laget ble veldig god, men spesielt aromaen var det skralt med. Muligens pga spesielle tilsettinger av humle på hhv. før kok, 80 min og 25 min igjen av koketiden. Jeg kan trygt anbefale denne ekstrakten. Har brukt den i to pilsneraktige øl og i to IPA'er. Den ene med litt amber ekstrakt og den andre med litt mørk ekstrakt. Jevnt over er jeg kjempefornøyd, og det er veldig enkelt å ha med å gjøre. + det er litt carafoam i ekstrakten så man får en smule bedre skum enn med kun vanlig ekstrakt eller spraymalt.
 
Tapper denne i dag. Hydrometeret har desverre blitt knust, men tok en måling underveis som var på 1.008, så den blir nok stram og fin!
 
Jonasgab skrev:
Tapper denne i dag. Hydrometeret har dessverre blitt knust, men tok en måling underveis som var på 1.008, så den blir nok stram og fin!

Det er ganske langt ned, ja. Hva begynte du på?

Jeg har kjøpt ekstraktet og tenkte jeg skulle brygge i morra.
 
OG ble målt til 1.045. Har laget en tilsvarende før, bare litt mindre humle. Da kom jeg på 1.050 til start og 1.010 tror jeg det var ved tapping. Da brukte jeg saflager s-23. Den ble litt søt for min smak. Og den ble i det store og hele drukket opp litt for tidlig. Men de få flaskene som ble spart på ble vanvittig mye bedre etter en stund. Planen er nå å karbonere i en uke til to også sette alt i et dedikert kjøleskap på rett over 0 grader så lenge jeg klarer å vente. Har stor tro på dette brygget.
 
Tilbake
Topp