Boil gravity og OG nesten lik

Hei. Har ved fleire brygg opplevd at boil gravity og OG tilnærma har vore lik. Siste brygg eg satte hadde ein BG på 1.063 som forventa (1,059 målt på 35 grader og korrigert i Beersmith) etter ein time kok skulle forventa OG være 1.070, men målt til 1.064 på 20 grader.

Hydrometeret viser 1.000 i vatn. Er dette eit godt nok teikn på at hydrometeret ikkje er noko gale med?

Kva er det eg evt. gjer feil? Eg har ein god rullande koking og det fordampar som forventa.

Takk på førehand for svar.

Lars Helge
 
Muligens er ikke vørteren tilstrekkelig blandet første gang du måler? Rør skikkelig godt i den før du tar målingen. Bruker du ekstrakt eller allgrain? Dersom du bruker (tørket) ekstrakt er kanskje ikke allt oppløst første gang du måler.

Å kun få en økning i gravity på 0.001 etter en times rullende kok tror jeg ikke er mulig
 
Har tro på at vørteren ikke er godt blandet som Bobkaare sier. Vi har opplevd dette flere ganger. Måler nå preboil etter at det har kokt et minutt eller to for å være sikker på at det er godt blandet.

Vi tar prøven fra topp og har da opplevd at vørteren er tynnere på toppen. Tapper du fra krane i bunn?
 
Har også kommet fram til det samme, har flere ganger målt preboil gravity som har fått meg til å juble, for så å føle meg lurt etter kok...
 
Hos meg øker gravity i overkant av 1 poeng per 10 minutter, så jeg beregner 10 poeng på 90 minutters kok.
 
Hei. Har ved fleire brygg opplevd at boil gravity og OG tilnærma har vore lik. Siste brygg eg satte hadde ein BG på 1.063 som forventa (1,059 målt på 35 grader og korrigert i Beersmith) etter ein time kok skulle forventa OG være 1.070, men målt til 1.064 på 20 grader.

Hydrometeret viser 1.000 i vatn. Er dette eit godt nok teikn på at hydrometeret ikkje er noko gale med?

Kva er det eg evt. gjer feil? Eg har ein god rullande koking og det fordampar som forventa.

Takk på førehand for svar.

Lars Helge

Litt klient å spørre, men gjør det likevel: du har vel ikke på lokket når du koker? :)
 
Jeg venter alltid fem minutter etter at koket starter for å ta BG. Deretter gjør jeg ny måling av SG og volum et par ganger i løpet av koket for å korrigere for eventuelle målefeil. Skaff deg refraktometer, de gjør slike målinger utrolig mye enklere.
 
Tilbake
Topp