Boilermaker og PID

Jeg har nå opplevd At mesken har hatt antydninger til å svi seg når jeg mesker med PID styring. Jeg bruker en sestos som kun er autotunet, og en kokeplate på 2000w. Er det noen innstillingerjeg kan gjøre på piden slik at dette ikke skjer...?
Det har kun skjedd en gang, og hver gang har jeg hatt kontinuerlig sirkulering under hele meskeperioden med pumpe..

Tips mottas med stor takk....
 
Isolere kjelen? Kan ikke skjønne at du klarer å svi/brenne mesken... Den skal jo holde 60-80 grader max.... og temperaturen varierer lite under mesking.
Varmer du meskevannet først, og isolerer kjelen er det ubetydelig med effekt kokeplaten trenger å tilføre.
 
Kanskje kanskje... Det har kun skjedd en gang, og ifølge temp sensoren så holdt den veldig stabil temp hele tiden..
 
Mellom tempsensoren og kokeplaten.? . ? :idea:

Bør vel kanskje nevne at det ble stegmesket men 50-64-78 grader, vet ikke om det har noe å si.
 
:bank2:. Selvfølgelig.... Den er plassert i en T kobling ved uttaket helt nede i kjelen..  Så pumpen er med på å " dra" vørter fra bunnen , så i teorien burde sensoren registrere tempen der det kan/ burde være varmest i mesken?.
 
Om du kan regulera wattstyrken på kokeplata ville eg ha gjort det - du treng ikkje 2000w for å oppretthalda temperatur under sirkulasjonsmesking.  Eg brukar ei kokeplate som er regulerbare og har den stilt ganske lavt når eg meskar/sirkulerar og lar så PID styra denne av/på.  Eg måler også temperatur på utgangen ved kranen.

Men for stegmesking kan du kanskje trenga meir watt om du skal auka temperaturen raskt.    Då blir det vel å prøva seg fram kor mykje du kan gje på før vørter svir seg i botnen.

Eg vil også tru at tjukkelsen på botnen i kjelen også spelar inn - har kokelageren tjukk botn?  Og størrelsen på kokeplate i høve til botnen på kjelen.
 
Katla sier det samme som jeg sa til Odland i går.
Siden den er tynnbunnet vil kansje full guff bli litt mye?

Dersom du har mulighet til det, prøv å reguler ned effekten en del og kjør noen tester da.
Stegene tar muligens litt lengre tid, men det er bedre enn brent vørter i en kölsch?  :biersmile:
 
Aleksander_B skrev:
Katla sier det samme som jeg sa til Odland i går.
Siden den er tynnbunnet vil kanskje full guff bli litt mye?

Dersom du har mulighet til det, prøv å reguler ned effekten en del og kjør noen tester da.
Stegene tar muligens litt lengre tid, men det er bedre enn brent vørter i en kölsch?  :biersmile:

Sant nok,, jeg kjører en test med mindre watt på platen.
 
Jeg bruker også BoilerMaker og resirkulering, med varme fra en 2000 W induksjonsplate. Om effekten skrus særlig ned på denne, slår den seg ut, så det er ikke noe alternativ for meg å bruke lav effekt for temperaturregulering. Det som imidlertid virker helt supert, er isoleringen av kjelen. Det ser ikke så bling ut, men jeg har et varmetap på ca. 0,4 °C i løpet av 60 minutter, noe som gjør det helt unødvendig å resirkulere og varme underveis. Ved oppvarming fra et steg til et annet kjører jeg full effekt og resirkulerer. Nix svie. Prøv god isolasjon av kjelen, om du da ikke allerede har gjort det...
 
Hvis du har sirkulasjon hele tiden så klarer vel pumpen å "trekke" ut mesken av bunnen og du varmer på tørr kjele. Du vil da få "karamellisering" i bunnen. Tempføler bør ligge i rimelig nærhet til varmeelement samt at du bør strupe igjen så du sikrer at det alltid er nok væske i bunn av kjele.
 
:idea:  Der tror jeg du er inne på noe... Denne gangen mesket jeg med mindre vann og korn enn det jeg pleier, Så du skal ikke se bort fra at det kan ha blitt tørt under mesken . . .
 
Så lenge du har veske over malten vil du ikkje få tørke over varmeelementet. Kvar skulle lufta komme fra? Det som kan skje er sirkulasjonsvikt pga tett mesk. Flowen må vere passe for å unngå stuck mash.

Om pumpa hadde klart å suge vakuum, noko den ikkje gjer, ville nok kokelagaren implodert.
 
Tilbake
Topp