Bøker om brygging - anbefalinger?

Dag Hovland

Norbrygg-medlem
Lurte på om folk har tips til gode bøker om ølbrygging? Det er jo en haug av dem der ute, men hvilke er først og fremst oppskrift-samlinger, og hvilke har nyttig info til å bli en bedre brygger? Og hvilke er bare nyttig som den første boka om brygging? Har lest Charlie Papazians "The Complete Joy of Homebrewing" og hatt mye gøy med oppskriftene der.
 
De to bøkene jeg bruker mest, og som er de jeg ville beholdt i hylla om jeg måtte velge bare to, er How to Brew og Brewing Classic Styles. Ellers er de fire bøkene om Malt, Hops, Yeast og Water fra Brewing Publications vel verdt å ha. (Et lite forbehold for Water, som er såpass teknisk at jeg ikke får så mye ut av den.)
 
Stiller meg i rekken av de som bruker "Brewing classic styles" av Zainasheff/Palmer. Bruker bare den jeg :)
 
Garshol, Lars Marius - Lithuanian Beer: A rough Guide
Hieronymus, Stan - Brew Like a Monk. Trappist, Abbey, and Strong Belgian Ales and How to Brew Them

Og to flotte magasiner, begge i coffe-table format og tykke som en bok. Grundig gjennomgang av omtrent alle kjente stiler, med veldig bra artikler, historikk og bilder. Disse er veldig bra å når man starter å brygge, som referanseverk. Anbefales:

The Complete World of Beer Styles #01
The Complete World of Beer Styles #02

Og et par til om historikk:
Hornsey, Ian S. - A History of Beer and Brewing
Nelson, Max - The Barbarian's Beverage: A History of Beer in Ancient Europe
 
Sist redigert:
Eksempel fra The Complete World of Beer Styles:

MJ43tAK.jpg

Y1g2Ml1.jpg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp