Jeg gikk fra Speidel + plastbøtter, flasking og kegging over til B80pro + unitank, boksing og kegging, her er noen av mine refleksjoner:
+ Morsommere å brygge med. Gir følelsen av å brygge med "proft" bryggeutstyr. Resultatet ser veldig proft ut med bokser. Boksing er morsomt, i motsetning til flasking, som er gørr kjedelig. Slipper flaskevask. (subjektivt selvsagt)
+ Unitank gir deg enkelt mulighet til å pakke ølet på flere forskjellige måter. Ofte kan jeg finne på å fylle en 60-70L batch på 2 fat og resten på bokser.
+ Unitank har gitt meg mye bedre holdbarhet på ølet når det overføres lukket, og ølet ikke er i kontakt med "utsiden" før det er i glasset.
+ Integrasjon mot brewfather. Overfør bryggeprogram via wifi før bryggedag så har du oversikt over alt av tilsetninger osv. du trenger på brewtools-skjermen.
+ Du sparer tid når du brygger større batcher, da man kan brygge sjeldnere men fortsatt ha hjemmebrygg for hånden... Nå brygger jeg når jeg har lyst. Når jeg hadde 20L bryggeri følte jeg at jeg "måtte" brygge jeg når jeg gikk tom for øl....
+ Du kan brygge med andre, uten å føle at du sitter igjen med lite øl. Har brygget sammen med 2 av fedrene fra klassen til datra mi, og det har vært kjempegøy! At man sitter igjen med 20-25 liter hver er også en stor bonus!
+/- Høy effekt, 6.6kW. Du trenger 2 separate strømkurser. Gir deg også mindre tid til barna, da ting varmer opp såpass fort at du rekker så vidt å gå ut med masken i komposten og vaske meskekaret før vørteren koker. Meskevannet varmer også opp såpass kjapt at jeg rekker ikke stort annet enn å gjøre klart gjæringskar, gjøre klar skyllevannsvarmer, veie opp salter og veie/knuse malt før vannet er varmt nok.
+/- Mange ventiler - Gir stor fleksibilitet i hvordan du vil brygge. Morsomt. Gir også mye mer vask. Med Speidel 20 plus (kjølekappe) følte jeg knapt jeg måtte vaske noen ting. Det meste fikk plass i oppvaskmaskinen...
- Mange ventiler - Trenger mer forberedelser. Tar fort en liten halvtime ekstra å koble sammen bryggemaskin, ventiler, siktglass og kjøler før bryggedag. Man kan ikke fylle kjelen før man har ventiler på plass, heller.
- Veldig kostbart. Når man begynner å se på hvor mye slanger, slangekoblinger og ekstrautstyr man trenger, baller det fort på seg. Med en B80pro, F80 unitank og kjøler med alt ekstrautstyr man "trenger" så nærmer man seg sekssifret beløp i bryggeutstyr.
- Du må passe på meskeprosessen mye mer. Spesielt når du er ny med systemet. Mesken kan "renne over" selv med overløpsrør, da Brewtools systemene benytter seg av pumping av vørter ovenfra mesken, ikke underfra, som med Speidel. Jeg opplever også at man bør røre litt i mesken nå og da, for å få best mulig effektivitet. Mulig det kan ha med maltknusinga mi å gjøre også, men.
- Bryggeprosessen virker for utenforstående veldig mye mer "avansert/vanskelig" med Brewtools utstyr. Man verver ingen nye inn i hobbyen ved å brygge sammen med en B80-maskin.
Når alt det er sagt, skal det også sies at jeg har vurdert å skaffe meg en Speidel 20 eller Speidel 50 bare for å ha et mer "passivt" bryggeri for dager hvor jeg ikke gidder å legge så mye i bryggingsprosessen.