Bøtte til malt

Gahr

Norbrygg-medlem
Jeg holder på å omorganisere/rydde litt i bryggeriet mitt, og er i den forbindelse på jakt etter noen bøtter med tette lokk som rommer mer eller mindre nøyaktig en 25-kilos sekk med malt. Jeg er lei av å ha sekkene liggende i bokser fra IKEA, og kunne tenke meg en løsning hvor jeg heller maltet rett i ei bøtte. Jeg vil helst ha bøtter som ikke rommer særlig mer enn 25 kg, da jeg vil spare mest mulig plass i et heller fullt hyllesystem. Noen tips?
 
Vil ikke gjæringsbøttene fra Europris være midt i blinken? De kan man også stable i høyden...
 
Bryggselv.no har noen utrolig fine "bøtter" med lokk i butikken sin. Disse er perfekt å sette inn i hyller. Kunne tenkt meg noe lignende selv. Vet ikke hvor man får kjøpt slike..
men kontakt han på: http://www.bryggselv.no/kontakt_oss.php
 
Har tenkt på gjæringsbøtter, men de har hull i lokket. Jeg vil ha noe tettere. Dunker til hundefór er jo en tanke! Men de er vel akkurat litt små.
 
Gahr skrev:
Har tenkt på gjæringsbøtter, men de har hull i lokket. Jeg vil ha noe tettere. Dunker til hundefór er jo en tanke! Men de er vel akkurat litt små.
Men en bit gaffa på inn- og utsiden over hullet vil vel gjøre det tett nok, vil det ikke? Hvor tett må det egentlig være?
 
Arne M skrev:
Vi bruker SmartStore 50, den får akkurat plass til en åpnet sekk :)

aha,. så en sekk passer akkurat i en 50?, jeg bruker nå 2 stykk nr 16, går akkurat for en sekk. Også slipper jeg å flytte 25 kilo ad gangen.. :)
 
Gahr skrev:
Har tenkt på gjæringsbøtter, men de har hull i lokket. Jeg vil ha noe tettere. Dunker til hundefór er jo en tanke! Men de er vel akkurat litt små.

Tror ikke de hundeforbøttene (Labb) blir for små. Jeg oppbevarer kraftforet til hønene våres i sånne dunker og de rommer en sekk og litt til. Om jeg ikke husker feil så veier vel en sekk med for 25 kg og da er det fortsatt 10-15 cm å gå på i bøtta før den er full.
 
Jeg brukte labb spann før men det ble så mange og de tok så stor plass. Nå bruker dobbel plastsekk utenpå malt sekkene og pose lukker fra Clas.
Mindre mengder spesialmalt bruker jeg plast malerspann med pose inni. som kan kjøpes billig på OBS bygg. Klemmer ut mest mulig av luften fra posene før jeg lukker de.
 
Labbdunker er på 60 liter, 50 "dunk" fra CO er på 80 liter så begge holder til en sekk. Går kanskje å ser hva Prix har, de har ofte/alltid slike dunker/kasser stående,
 
Hvor lufttette er SmartStore-boksene?
Ser behov for å bytte ut lokkene på Samla-kassene fra Ikea, da lokkene sitter dårlig, og klipsene bare bød på prakk. Har det stående i kjølig matkjeller/ølkjeller, men på sommeren stiger luftfuktigheten (og temperaturen) noe, så jeg vil gjerne tette bedre til for å beskytte maltet..
 
Lars skrev:
Hvor lufttette er SmartStore-boksene?
Ser behov for å bytte ut lokkene på Samla-kassene fra Ikea, da lokkene sitter dårlig, og klipsene bare bød på prakk. Har det stående i kjølig matkjeller/ølkjeller, men på sommeren stiger luftfuktigheten (og temperaturen) noe, så jeg vil gjerne tette bedre til for å beskytte maltet..

Veldig luftette er de sikkert ikke, men ikke så værst. Lokket er utformet slik at du trolig kan lime en tynn tynn gummilist i lokket for å gjøre det tettere.
Ta en tur på CO og se litt på hvordan lokket er, de tynne listene til f.eks dører og slikt burde kunne være mulig å klemme inn..
 
Gahr skrev:
Har tenkt på gjæringsbøtter, men de har hull i lokket. Jeg vil ha noe tettere. Dunker til hundefór er jo en tanke! Men de er vel akkurat litt små.

Jeg har sett at OBS bygg har bøtter som er helt like gjæringsbøttene til Europris, men med lokk uten hull i.
 
jeg bruker disse firkanta smartboksene fra clas til spesialmalt (de små rommer 3-4 kilo)
Jeg bruker limdunker fra tidligere jobb til større mengder.
Hør med et snekkerverksted eller lignende. de er på 32 liter, helt lufttette med klipslås til lokket og gratis (de må betale for å levere slik)
enkel rengjøring og i pp plast.
brukes til gjæringsbøtter og her!
 
Tilbake
Topp