Boulevard Tank 7 Klone

Sendte like gjerne en mail til Boulevard og fikk svar tilbake etter noen timer. Det ser ut til at de har endret oppskriften siden sist, men det er altså 3787 / WLP530 de selv anbefaler til denne. Poster den her for de som måtte være interesserte:

-----


Thanks for contacting us, Morten, and thank you for your interest in our brewery. Here is some information you may find helpful when brewing a saison similar to our Tank 7 Farmhouse Ale:

Malt
Pale Malt – 97.4%
Malted Wheat – 2.6

Mash Schedule
63 C – 45 minutes
68 C - 20 min
73-C 25 min
Mash off at 78

We target a beginning of boil gravity of 12.7 Plato and reach 18.9 at the end of a 70 minute boil with 3 degrees Plato coming from an addition of liquid dextrose midway through the boil.

Hops
Bravo – 12.1 IBU at 98 C
Bravo – 12.1 IBU 15 minutes after beginning of boil
Cascade – 6.3 IBU at end of boil
Amarillo – 8.3 IBU at end of boil

We cool the wort to 19C and let it rise to 21 C following pitching with our house Belgian yeast strain. To approximate our house Belgian yeast strain, we recommend Wyeast 3787.

We ferment at 21 until we reach 7 Plato at which point we temp up to 23 for the remainder of fermentation. Ending Plato is 2.2.

Dry Hopping
Amarillo - .09 kg/bbl
Calypso - .034 kg/bbl
Citra - .034 kg/bbl

Specs
ABV - 8.5
IBU - 38
EBC – 12
Interessant. Laga en med WLP565 og den liker jeg veldig god. Må nok prøve meg på en mer etter denne "nye" oppskriften og.
 
Takk for at du deler svaret du har fått.
Jeg blir faktisk oppriktig glad langt inni meg når bryggerier som dette deler så villig vekk! Jeg skal kjøpe mange Boulevard øl. :)
 
Skulle bare mangle! :)
Helt enig. Veldig kult at de er så åpne med deling av oppskrifter. Når det er sagt, så har jeg enda til gode å smake noe jeg ikke liker fra den kanten, og ville nok gladelig sponsa dem uansett. :D
 
Utklipp fra en tråd:
JeremyDannerAspirant (236)Dec 20, 2005Missouri
Industry


Completely disagree. To each their own - I prefer standard Tank 7. Easily a great American made saison.

Not everyone on BA is a huge Brett fan.
I think @ndepriest is implying that Tank 7 should definitely be enjoyed fresh and the only time it should be enjoyed with age is after we've inoculated the base beer for Saison-Brett (Tank 7, but just a touch drier) and packaged it.

#25Oct 3, 2016
 
Og en til...
I'm sorry for being unclear. Saison-Brett is essentially Tank 7 with brett. It's brett that contributes what people here call "funk," and this changes over time in the bottle. Since there is no brett in Tank 7, I'm guessing that a rise of certain flavors in Tank 7 in the bottle over time would be more about oxidation (and the diminishing hop profile that you pointed out).

#31Oct 4, 2016
 
De har fortalt meg at det er helt cleant. Og at brett saison er tank 7 med brett. Dette var vel to år siden eller noe.

Jeg tror egentlig at jeg svarte på om WLP670 har brett, og det er jeg ihvertfall ganske sikker på.

Jeg har laget en Tank7ish øl med denne gjæren. Den ble svært god, og tom fort.
 
Interessant. Laga en med WLP565 og den liker jeg veldig god. Må nok prøve meg på en mer etter denne "nye" oppskriften og.
Har også laget den gamle varianten med wlp565. Ble ikke helt fornøyd da jeg synes det ble litt for mye fenosk preg i den. Tenker jeg prøver wlp530 neste gang.
 
Jeg brygget Tank 7 i september 2016 og brukte kloneoppskriften med mais. Mitt opprinnelige inntrykk var at orginalen var mer funky enn WLP530. Derfor prøvde jeg:

- WLP545 - Belgian Strong Ale + WLP590 -French Saison Yeast på 18-20 C. (FG 1004)
- Belle Saison (FG 1000)

Begge varianter ble vellykket og liknet orginalen. Vil nok holde meg til WLP545 i kombinasjon med Saison gjær. Bryggeriet har uttalt at Saison-strains er feil i Tank 7. Men det er vel ikke bare jeg som mener orginalen er litt funky og setter pris på det?
 
Den Tank 7 varianten jeg har brygget ble litt for fenolsk med WLP565. Startet gjæringen på 19gr og øket til 23C da stormgjæringen var vel igang. Muligens jeg også underpitchet litt. Oksygenert og gjæret perfekt ut til 1.008 som planlagt (OG 1.065). Ønsker noe mer fruktige estere og mindre fenolske nellik/pepper toner ved neste forsøk og ønsker den ikke noe tørrere.
Tenker å benytte WLP530 ved neste forsøk, så er det noen som har tips om gjæringsregime for å komme dit jeg ønsker?
 
Kjøpte et sett som skulle være basert på denne på den lokale bryggebutikken.
Men følger ikke med noe humle til tørhummling, som det tydeligvis ser ut til og være i oppskriftene som ligger her i tråden.
Regner med jeg kjøper en pakke Amarillo i tillegg da, for den blir vell litt stusslig uten?
 
Noen tanker om vannjustering her? Har brygget dette ølet en del ganger tidligere uten spesiell tanke på vannet.
Lagt opp følgende vannprofil i Bru n' Water.

Farmhouse ale

Profiles (ppm) Finished
Ca 80
Mg 1
Na 2
SO4 102
Cl 57

SO4/Cl Ratio 1.8
Estimated Mash pH 5.36 SU
 
Tilbake
Topp