Bozo-Matic!

Hei!
Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av bryggeriet jeg lager meg.
Først litt om opplegget: Bryggeriet er et herms opplegg, med tre kjeler.

-Hlt med hermssløyfe
-Meskekjel
-Kokekjel

Hlt og meskekjel er på 50 liter, kokekjelen på ca 80. Kontrollpanelet er ikke ferdig ennå, mangler noen deler. Tok derfor og lagde en midlertidlig løsning i en boks.

Kjører med to pumper, en til herms og en for omrøring i hlt.

De som kjenner til "the electric brewery" ser hvor inspirasjonen er hentet fra!

Har kun brukt det tre ganger, og har fortsatt noen problemer. Bla vanskelig å få opp temp etter at jeg har hatt i kornet i meskekjelen.
Dette er i teorien greit, men har til nå vist seg vanskelig å få til. Jeg tror bla tykkelsen på maltseng/grovere kverning kan løse noe av problemet, (meskekjel har en diameter på 40 cm,
så maltsenga blir tykk ved store øl).

Hvis noen har erfaringer med dette tar jeg gjerne imot innspill!!
 

Vedlegg

  • oppsett.jpg
    586 KB · Sett: 726
  • oppsett2.jpg
    649,9 KB · Sett: 731
  • hlt.jpg
    600,9 KB · Sett: 722
  • mesk.jpg
    614,7 KB · Sett: 733
  • pids.jpg
    554,8 KB · Sett: 723
Ser du brukar to pid'ar,kva styrer dei og korleis er dei kobla.
For meg ser det ikkje ut som om nokon av dei måler temperaturen på vørteren ut frå varmevekslaren. Kan dette ha noko med temperaturproblema å gjere?
 
Hei!
Måler temp kun ut av kjelene ja. Måler manuelt på toppen av mesken med håndholdt temp måler. I topplaget er temp omtrent som i hlt, men det tar lang tid (omtrent en time), å få temp opp til ønsket mesketemp ved utløpet.

Vurderer å kutte noe av lengden av hermssølyfa (ca 12 m) pga stor motstand og begrenset væskestrøm igjennom. Men det blir et skudd i blinde hvor mye jeg skal kutte sløyfa. Har ikke data på hvor lang herms sløyfa må være for å oppnå rett temp.
 
Målet er vel som du seier å ha ein vørtertemperatur ut av HERMS mest mogeleg lik vatntempen i HLT. Om pumpa ikkje klarar å skubbe vørteren gjennom fort nok kan du sikkert korte ned spiralen. Men ved ein eller annan lengde på spiralen vil vørteren ikkje klare å plukke opp nok varme fra vatnet og du må likevel strupe pumpa for å oppnå lik temperatur.

Men det kan jo tenkast at 12m er "litt" i overkant ja.

Den andre PID'en, er den kun for å vise temperaturen ut av MLT?
 
Enig, det er en avveining mellom flow og varmeoverføring,

Pid nr to er kun for mesketemp ut av kjele.
 
Hva med å dele varmeveksleren i to med en Y og sammen igjen ut for å minske motstanden?
Det gir jo samme rørlengde totalt
 
Det ser forholdsvis kaldt ut der du står og brygger, og den ene slangen der er fryktelig lang. Hva med å plassere pumpa mellom kjelene, og kappe en meter av slangen. Da får du mindre motstand og kortere løft for pumpa. Du får mindre varmetap og bedre gjennomstrømning med en enkel liten fix?
 
Tilbake
Topp