Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

I dag fikk jeg innvilget noen timer til å brygge, og fikk tørket støvet av Bratberg'en. Jeg hadde jo lovet meg selv at neste gang skulle jeg isolere kjelen litt, og fant frem et liggeunderlag som ble mishandlet til det passet så noenlunde. Oppvarmingen gikk akkurat i takt med håndsveiva på Coronaen, og termostaten koblet ut i samme øyeblikk som jeg var ferdig med å kverne mine kilogram med både bleik og litt mørkere malt. Men så, et stykke ut i meskingen, skjedde dette:

Alt så ut til å fungere etter planen, bortsett fra at temperaturen sank litt for fort. Så jeg koblet inn 1000 watt-elementet, termostaten på litt under 65 grader. Gikk så opp for å ta meg av noe annet (også bryggerelatert). Og så fa... - da jeg kom ned igjen, jobbet varmeelementet fortsatt, og temperaturen hadde nådd 73 grader!! Kort fortalt ble det litt moderat panikk... Er det andre som har opplevd at termostaten ikke kobler ut på Bratbergen?
 
Nei, det har jeg ikke opplevd. Har imidlertid erfart at temperaturen er 4% lavere enn displayet viser.
 
Hvor mye vann regner dere pr kg malt?
Med kjøleboksmesking regnet jeg ca 2,7l pr kg.
Men her er det jo masse "dead space" utenfor meskeinsatsen...
Så om man regner 2,7 l pr kg her, blir vel mesken alt for tykk??
 
I overkant av 3 liter, for min del. Mesken blir da håndterlig, selv om den siger sammen på bunnen, og må "løftes" litt på under sirkuleringen. Ellers fylles silkorga til randen.
 
Akkurat!
Da prøver jeg med 3,2l pr kg.
Skal også sirkulere, så blir spennende å prøve første runde på fredag.

Takk for tips!
 
Er det noen som har en fiffig løsning på skyllingen? Når man setter maltrøret i øvre posisjon er det begrenset hvor mange liter man kan bruke til skylling, før vannet stiger over bunnen av røret,- det skulle gått an å sette maltrøret høyere!
 
14-15 liter vann er det minste jeg har kunne meske med uten å få problemer med sirkuleringen.
Når det gjelder skylling , så gjør jeg det til bunnen i silkaret kommer i konflikt med vørternivået i karet. Da har jek oppnådd 88% effektivitet på det beste.
 
Nettopp kjøpt BK bryggeriet:) isolerte med liggeunderlag og testkjørte med vann opp til maxmerket. 65grader etter ca 50 min og kok på 1.5time. Har en effektmåler som viste ca 700w på det som skal være 1kw, og 1.2kw på det som skal være 1.5kw, total var 1.9kw istedenfor 2.5kw, er dette normalt?

Annen ting: jeg kokte opp med meskeinnsatsen i og lokk på, plutselig så sprutet det kokende vann ut:( Flere ganger før jeg skjønte hva det var: bygger seg opp trykk/store bobler pga meskeinnsatsen som for opp langs sidene og sprutet opp, tok ut innsatsen og alt ok. Er dette normalt? Står jo at man kan koke med den i, den sto riktignok på "meskestilling" istedenfor helt nedsenket.
 
Annen ting: jeg kokte opp med meskeinnsatsen i og lokk på, plutselig så sprutet det kokende vann ut:( Flere ganger før jeg skjønte hva det var: bygger seg opp trykk/store bobler pga meskeinnsatsen som for opp langs sidene og sprutet opp, tok ut innsatsen og alt ok. Er dette normalt? Står jo at man kan koke med den i, den sto riktignok på "meskestilling" istedenfor helt nedsenket.
Ja, sånn er det hos meg også. Skal jeg ha full gryte tar jeg ut silkaret ved koking.
 
Da er jeg nettopp ferdig med mitt 6 brygg på Bratbergen min.

Det jeg sliter med er lav OG. Det ligger i snitt 10 under hver gang. Dette betyr dårlig utbytte, og litt merkelig øl :mad:
Jeg mistenker at temperaturen ikke er helt rett, men ca 5 grader avvik.



Noen som har opplevd det samme?
 
Noen som har opplevd det samme?
Ja.
Både glasstermometeret og det digitale på apparatet viser 6% for lite.
Jeg har kalibrert med issørpe (0 grader) og kokende vann (100 grader)
 
Hva pleier dere å få i utbytte?

Jeg sliter fremdeles med lavt utbytte. Har egentlig prøvd det meste.
I dag testet jeg Yuletide Ale'en fra Bryggselv. Den kom ferdig kvernet.

Jeg har skaffet et nytt termometer som viser 100 grader ved kok og er helt nøyaktig.

Jeg fylte opp til 15 cm fra toppen med vann( silkaret i nederste posisjon). 6,55 kg korn og 300g sukker.
Skylte med 14 liter vann.

Jeg fikk en Pre-Boil SG på 1062 etter tempjustering.
men, etter kok fikk jeg en OG på 1052. Da ligger jeg på 60% utbytte. Noe som er i laveste laget.
Jeg kokte i 90 minutter, kanskje det er lenge og skapte problemer?

Noen som har noen tanker om dette??
 
Etter det jeg forstår så stemmer det, men  skal ikke si at jeg er veldig erfaren innen hjemmebrygging.

Det er litt merkelig at jeg da får forskjellig Gravity. Målte pre-boil til 1034 på 80 grader. Det blir etter tempjustering ca. 1062.

Når jeg da måler på 27 grader 1052 så blir jeg litt forvirret
 
Jeg tror det må være en feil i tallene dine. Er du for eksempel sikker på at temperaturen på vørteren var 80 C da du leste av 1034? Dersom du heller vørteren i et vanlig måleglass, og så putter oppi hydrometeret, så vil dette medføre en nedkjøling av vørteren.
 
Ja dfet er vanskelig å måle nøyaktig før temperaturen er rett så det kan kanskje være best å ikke henge seg opp i SGen, korekt temp og en vekty som er iorden gir det rette OG tallet.
 
Jeg er godt fornøyd med min Bratberg etter tre brygg. Oppvarming til mesketemperatur tar en snau time. Jeg både sirkulerer og skyller manuelt med medfølgende øse, det skal jo være litt håndverk her.
Termostat og innebygd termometer er ikke helt nøyaktig, men i kombinasjon med et løst termometer går det helt greit. Glasstermometeret har jeg testet i isvann og kokende vann og det går fra 2gr. til 92 gr. Det er en smal sak å lage en korreksjonstabell i Excel. Har kjøpt steketermometer på Clas Ohlson som jeg skal prøve neste gang (det går fra 0gr. til 97gr.).
Har ikke isolert kjelen men skal nok prøve det.
Ved trinnmesk tar det litt lang tid å nå høyere mesketemperatur. Det tar også litt lang tid å nå koketemperatur. Bruker bare ett element til dette. Koker greit på ett element.
Kjøling tar en drøy time, jeg har den lille kjøleren. Har prøvd både å la den henge i ro, og røre litt under kjøling. Det gikk kanskje litt raskere da jeg rørte, men da bunnfeller det dårligere. Jeg har blitt anbefalt å la køleren henge i ro da det gir bedre bunnfelling, og også la vørteren stå i ro 1/2 time etter endt kjøling for ekstra bunnfelling.
Opplever at krana drypper litt, men en god vask og gjennomskylling bedret på problemet. Det blir kanskje en ny kran med kuleventil en gang.
Tapper ut til krana tetter seg, og får da en god del trub med i gjæringskaret. Men det bunnfeller bra i gjæringskaret på to uker.
Rengjøring er lettvint, fyller opp med vann og lar stå til neste dag, og vasker da med oppvaskbørste og Zalo. Litt fastbrent vørter løsner over natta med maskinoppvaskpulver.
 
Tilbake
Topp