Øvrebø skrev:til dere som har skiftet til 1/2" kran. hva brukte dere til og lage hull med ?
Kjell G skrev:Mats Thu skrev:Mats-87 skrev:Kjell G skrev:Pumpa mi tok kvelden etter å ha vært brukt på for høy temperatur.
Nå har jeg bestilt ny pumpe og tenker samtidig å sette på en ny kran.
Lurer på om jeg vil sette den inn i et nytt hull, litt lavere, for å pumpe vørter fra et område nærmere varmeelementene i bunnen. Grunnen til dette er at jeg skal sette inn PID med temperatursensor på pumpens sugeside for bedre meskestyring. Den originale kranen sitter et par centimeter oppe ved siden av silkaret og jeg tror ikke det er ideelt for å få en rimelig kvikk og effektiv temperaturstyring av væskestrømmen.
Andre som har sånne tanker?
Høres ut som en god plan! Hva slags PID setter du opp? Og kran?
Igår var det bryggedag igjen. Denne gangen brukte jeg en stc 1000 som tempkontroll. Sensoren rett i mesken. Merket at den jobbet en jobbet ganske mye og fikk inntrykk av temp varierte litt mye ifht hva som vil være normalt. Tror det er bedre som du sier og ha føler på sirkulasjonsvannet.
Da har jeg fått Katla (www.bryggmaker.no) til å hjelpe meg med hulltaking og montering av nødvendige deler. Har kjørt autotune på min Sestos PID, og alt fungerer fint. Tester foreløpig bare med vann, så jeg er spent på resultatet fra meskingen ved neste brygg. Blir vel et par uker til.
Hvor stort skall hullet være for og passe til 1/2" ?Stian S. skrev:Jeg brukte denne:
http://www.Biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Metallbor/Konisk-platebor-20003/
Hadde tenkt å se på denne, men de var utsolgt når jegvar der...
http://www.Biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Metallbor/Konisk-platebor-HSS-19284/
ovrebo skrev:Hvor stort skall hullet være for og passe til 1/2" ?
arefsahl skrev:ovrebo skrev:Hvor stort skall hullet være for og passe til 1/2" ?
Det må være ca 19 mm
Dette fungerer veldig godt. Kjører Sestos pid og sirkulerer hele tiden. Lar vørteren renne ned på aluminiumsfolie, som ligger oppå mesken, og som jeg har hakket mange hull iMats Thu skrev:Kjell G skrev:Mats Thu skrev:Mats-87 skrev:Kjell G skrev:Pumpa mi tok kvelden etter å ha vært brukt på for høy temperatur.
Nå har jeg bestilt ny pumpe og tenker samtidig å sette på en ny kran.
Lurer på om jeg vil sette den inn i et nytt hull, litt lavere, for å pumpe vørter fra et område nærmere varmeelementene i bunnen. Grunnen til dette er at jeg skal sette inn PID med temperatursensor på pumpens sugeside for bedre meskestyring. Den originale kranen sitter et par centimeter oppe ved siden av silkaret og jeg tror ikke det er ideelt for å få en rimelig kvikk og effektiv temperaturstyring av væskestrømmen.
Andre som har sånne tanker?
Høres ut som en god plan! Hva slags PID setter du opp? Og kran?
Igår var det bryggedag igjen. Denne gangen brukte jeg en stc 1000 som tempkontroll. Sensoren rett i mesken. Merket at den jobbet en jobbet ganske mye og fikk inntrykk av temp varierte litt mye ifht hva som vil være normalt. Tror det er bedre som du sier og ha føler på sirkulasjonsvannet.
Da har jeg fått Katla (www.bryggmaker.no) til å hjelpe meg med hulltaking og montering av nødvendige deler. Har kjørt autotune på min Sestos PID, og alt fungerer fint. Tester foreløpig bare med vann, så jeg er spent på resultatet fra meskingen ved neste brygg. Blir vel et par uker til.
Går vannet rett i mesken uten noe form for "spredning"? Eller har du ordnet en løsning så vannet sprer seg?
Morty2k skrev:Dere som har denne, bruker dere noe annet enn den når dere brygger? Hvordan brygger man på denne? Ser at det står at man ikke skal løfte silkaret. Trodde det var det geniale med dette at det bare er å løfte bort så starte kokinga
Leifern87 skrev:Gikk inn på websia dems for å sjekke pris, ser dette på info on produktet:
"Ny versjon er snart i produksjon. Følgende endringer vil komme: 1. større heteflate vil hindre brenning. 2. kraftigere gods i bryggekjelen 3. all plast er borte, kun rustfritt stål er benyttet. 4. ny 1/2" kule-ventil med slange-holder 5. innvendig vørter- sil med stort areal og som ikke tettner 6. trinnløs heving av silkar vil hindre plasking og oxidering av vører. 7. digitalt meske-termometer 8. ny, varmefast pumpe for sirkulering. 10. ny stor vørter-kjøler av 14 m rør VI REGNER MED Å HA DEN NYE BRATBERG KOMPAKTBRYGGER PÅ LAGER I MAI/JUNI 2014 SEND OSS GJERNE EN MAIL OM DU ØNSKER Å FÅ DEN FØRST. "
Må nok få sendt inn en mail for å sikre at skattepengene har noe å finne på