Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Øvrebø skrev:
til dere som har skiftet til 1/2" kran. hva brukte dere til og lage hull med ?

Jeg kjøpte noen runde slipesteiner på Clas Ohlson som jeg satte på drillen og slipte bort rundt og rundt til det var plass.
 
Kjell G skrev:
Mats Thu skrev:
Mats-87 skrev:
Kjell G skrev:
Pumpa mi tok kvelden etter å ha vært brukt på for høy temperatur.
Nå har jeg bestilt ny pumpe og tenker samtidig å sette på en ny kran.
Lurer på om jeg vil sette den inn i et nytt hull, litt lavere, for å pumpe vørter fra et område nærmere varmeelementene i bunnen. Grunnen til dette er at jeg skal sette inn PID med temperatursensor på pumpens sugeside for bedre meskestyring. Den originale kranen sitter et par centimeter oppe ved siden av silkaret og jeg tror ikke det er ideelt for å få en rimelig kvikk og effektiv temperaturstyring av væskestrømmen.
Andre som har sånne tanker?

Høres ut som en god plan! Hva slags PID setter du opp? Og kran?

Igår var det bryggedag igjen. Denne gangen brukte jeg en stc 1000 som tempkontroll. Sensoren rett i mesken. Merket at den jobbet en jobbet ganske mye og fikk inntrykk av temp varierte litt mye ifht hva som vil være normalt. Tror det er bedre som du sier og ha føler på sirkulasjonsvannet.

Da har jeg fått Katla (www.bryggmaker.no) til å hjelpe meg med hulltaking og montering av nødvendige deler. Har kjørt autotune på min Sestos PID, og alt fungerer fint. Tester foreløpig bare med vann, så jeg er spent på resultatet fra meskingen ved neste brygg. Blir vel et par uker til.

Går vannet rett i mesken uten noe form for "spredning"? Eller har du ordnet en løsning så vannet sprer seg?
 
ovrebo skrev:
Hvor stort skall hullet være for og passe til 1/2" ?

Det skal være ca 19 mm.
Målte det utenpå gjengene på en gjennomføring jeg har liggende.

Edit: presisert litt mer nøye :)
 
Mats Thu skrev:
Kjell G skrev:
Mats Thu skrev:
Mats-87 skrev:
Kjell G skrev:
Pumpa mi tok kvelden etter å ha vært brukt på for høy temperatur.
Nå har jeg bestilt ny pumpe og tenker samtidig å sette på en ny kran.
Lurer på om jeg vil sette den inn i et nytt hull, litt lavere, for å pumpe vørter fra et område nærmere varmeelementene i bunnen. Grunnen til dette er at jeg skal sette inn PID med temperatursensor på pumpens sugeside for bedre meskestyring. Den originale kranen sitter et par centimeter oppe ved siden av silkaret og jeg tror ikke det er ideelt for å få en rimelig kvikk og effektiv temperaturstyring av væskestrømmen.
Andre som har sånne tanker?

Høres ut som en god plan! Hva slags PID setter du opp? Og kran?

Igår var det bryggedag igjen. Denne gangen brukte jeg en stc 1000 som tempkontroll. Sensoren rett i mesken. Merket at den jobbet en jobbet ganske mye og fikk inntrykk av temp varierte litt mye ifht hva som vil være normalt. Tror det er bedre som du sier og ha føler på sirkulasjonsvannet.

Da har jeg fått Katla (www.bryggmaker.no) til å hjelpe meg med hulltaking og montering av nødvendige deler. Har kjørt autotune på min Sestos PID, og alt fungerer fint. Tester foreløpig bare med vann, så jeg er spent på resultatet fra meskingen ved neste brygg. Blir vel et par uker til.

Går vannet rett i mesken uten noe form for "spredning"? Eller har du ordnet en løsning så vannet sprer seg?
Dette fungerer veldig godt. Kjører Sestos pid og sirkulerer hele tiden. Lar vørteren renne ned på aluminiumsfolie, som ligger oppå mesken, og som jeg har hakket mange hull i


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gikk inn på websia dems for å sjekke pris, ser dette på info on produktet:
"Ny versjon er snart i produksjon. Følgende endringer vil komme: 1. større heteflate vil hindre brenning. 2. kraftigere gods i bryggekjelen 3. all plast er borte, kun rustfritt stål er benyttet. 4. ny 1/2" kule-ventil med slange-holder 5. innvendig vørter- sil med stort areal og som ikke tettner 6. trinnløs heving av silkar vil hindre plasking og oxidering av vører. 7. digitalt meske-termometer 8. ny, varmefast pumpe for sirkulering. 10. ny stor vørter-kjøler av 14 m rør VI REGNER MED Å HA DEN NYE BRATBERG KOMPAKTBRYGGER PÅ LAGER I MAI/JUNI 2014 SEND OSS GJERNE EN MAIL OM DU ØNSKER Å FÅ DEN FØRST. "

Må nok få sendt inn en mail for å sikre at skattepengene har noe å finne på  :)
 
Dere som har denne, bruker dere noe annet enn den når dere brygger? Hvordan brygger man på denne? Ser at det står at man ikke skal løfte silkaret. Trodde det var det geniale med dette at det bare er å løfte bort så starte kokinga
 
Morty2k skrev:
Dere som har denne, bruker dere noe annet enn den når dere brygger? Hvordan brygger man på denne? Ser at det står at man ikke skal løfte silkaret. Trodde det var det geniale med dette at det bare er å løfte bort så starte kokinga

I tillegg til kompaktbryggeren, trenger du noen kjeler som du kan varme skyllevann i.
Du trenger omtrent 10-12 liter. Men du skal bruke litt tid på skyllingen, gjerne 45 - 60 min. Og da rekker du også å varme opp vann på en vannkoker til 78grader også mellom hver skylling.

Du må løfte opp silkaret når meskingen er over.
Men på den nye, så er det vist trinnløs heving slik at man slipper å løfte det helt opp med en gang. Men hever det slik jeg forstår, bare litt og lett ettersom vørternivået stiger med skyllingen.
 
Leifern87 skrev:
Gikk inn på websia dems for å sjekke pris, ser dette på info on produktet:
"Ny versjon er snart i produksjon. Følgende endringer vil komme: 1. større heteflate vil hindre brenning. 2. kraftigere gods i bryggekjelen 3. all plast er borte, kun rustfritt stål er benyttet. 4. ny 1/2" kule-ventil med slange-holder 5. innvendig vørter- sil med stort areal og som ikke tettner 6. trinnløs heving av silkar vil hindre plasking og oxidering av vører. 7. digitalt meske-termometer 8. ny, varmefast pumpe for sirkulering. 10. ny stor vørter-kjøler av 14 m rør VI REGNER MED Å HA DEN NYE BRATBERG KOMPAKTBRYGGER PÅ LAGER I MAI/JUNI 2014 SEND OSS GJERNE EN MAIL OM DU ØNSKER Å FÅ DEN FØRST. "

Må nok få sendt inn en mail for å sikre at skattepengene har noe å finne på  :)

Sendte en mail til Leif og spurte om han hadde noen bilder han kunne vise frem. Men han ville ikke avsløre noe med tanke på den trinnløse heveløsningen før den var lansert. Ble skikkelig nysgjerrig. Så må nok spare til gen 2 :)
 
Er maltmengden en stor hindring når man skal lage div høy abv Stout eller andre øl? Får ikke bestemmt meg om denne eller 36l kjele med BIAB. Er kanskje ikke så stor forskjell med maltmenge på de 2?

Sent fra min C6903 via Tapatalk
 
Nå har ikke jeg testet BIAB og 36 liters kjele. Men man får plass til 8-9 kg malt i maltrøret. Så man kan få høy OG med en mesking.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Er det noen flere her som har forhørt seg om den nye Bratberg kompaktbryggeren?
Og har dere evt. fått noe tilbakemelding på når den er leveringsklar?
(Venter i spenning på svar fra dem selv...)
 
Hei
Jeg sendte en e-post igår og svaret var at det ikke kom før etter sommeren:(
Så det ble en BB30v3 på meg:) Gleder meg til å komme igang.
 
Hm, er det ikke rart? Når det står forventet ankomst mai/juni, så kan du nesten være sikker på at det definitivt ikke kommer før lenge etterpå.
Spesielt om det er noe du helst ville ha i går.. :)
Det var leit, men jaja, da må jeg vurdere hva jeg gjør. Men takk, janerij, for opplysning.
 
Dere som har versjon 1 av Bratberg kompaktbrygger 35L, hva synes dere om oppgraderingene av versjon 2? Er dette et bra kjøp til 2 990kr for en nybegynner?

Klippet ut fra nettbutikken:

"-Større varmeflate vil hindre brenning
-Kraftigere gods i bryggekjelen
-All plast er borte, kun rustfritt
-Ny 1/2" kuleventil med slangeholder i rustfritt stål
-Innvendig vørter sil med stort areal som ikkje tetter seg
-Trinnløs heving av silkar vil hindre plasking og oksidering av vørteren. Noe som gir dårlig smak på brygget
-Digitalt mesketermometer
-Ny varmefast pumpe for sirkulering (Ekstrautsyr)
-Ny stor vørter kjøler av 14m rør (Ekstrautstyr)
-Stort LCD display og touch knapper for styring av kontrollpanel. Man kan sette settpunkter på temperaturen og styre termostaten herfra"
 
Jeg har brukt min versjon 1 på ca 20 brygg, og jeg synes de oppgraderingene han har gjort virker veldig spennende.
Uten at jeg vet hvordan han har løst det med trinnløs løfting av maltrøret, høres det veldig bra ut.

Hadde uten tvil gått for denne fremfor BeerBrew eller tilsvarende.
Bare å bestille og gled deg til september.

I mellomtiden kan du brygge litt med ekstrakt i en stor billig alu kjele.
Denne gjenbruker du senere til å varme skyllevann i.
 
Tilbake
Topp