Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Hvor mye har dere somregel i under mesking? 7kg malt.
Tok ut 4l nå, og fortsatt kan jeg ikke kjøre pumpa.
Rørte godt i malten også, men virker som sila i bånn er nesten tett?

Edit: Sila i bånn er helt tett. Pumpa gikk nå til det ikke var mer væske i bånn o_O
Kvernet for fint?
 
Sist redigert:
Hvor mye har dere somregel i under mesking? 7kg malt.
Tok ut 4l nå, og fortsatt kan jeg ikke kjøre pumpa.
Rørte godt i malten også, men virker som sila i bånn er nesten tett?

Edit: Sila i bånn er helt tett. Pumpa gikk nå til det ikke var mer væske i bånn o_O
Kvernet for fint?
Jeg brukte å ca 7 kg.. men mulig du er inne på noe ang hvor "fint" dere har knust malten. Knuser dere selv? Jeg stiller min mølle på 1.5mm..er nok i fineste laget det å..skal kverne litt "grovere" neste brygg
 
Får dere for lav flow gjennom maltrøret slik at renner over, så kan pumpa strupes litt med å sette noen klesklyper på slangen ETTER pumpa. Pumpene må som regel alltid strupes, på større pumper så monterer man på kulekran på utgangen.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Kvernet ikke selv nei, var gutta der jeg kjøpte som kvernet.
Skal prøve å strupe pumpa neste gang, tenkte også det at det var i overkant kraftig pumpe egentlig.
 
  • Like
Reaksjoner: nkb
Kvernet ikke selv nei, var gutta der jeg kjøpte som kvernet.
Skal prøve å strupe pumpa neste gang, tenkte også det at det var i overkant kraftig pumpe egentlig.
Det skal jeg å. På en hevert jeg har er det en slik som du klemmer på for å stoppe tappinga..den kan vel brukes??
 
Vel, da var første runde ferdig.
Mye som kunne gjøres bedre på vår side, men èn ting som var velig irriterende var at ved 2000w så truet det med å koke over til enhver tid (og kokte over da jeg hadde 2500 på et noen minutter og glemte det) men slutter å koke med bare 500w.
 
Dama og jeg ble ferdig her selv. Ble 21L Blonde med OG på 1044 før gjær.

Synes Bratbergen fungerte meget bra! På 2000w og 100 grader var det perfekt kok hele tiden. Sirkulasjonen fungerte også bra, selv om det gikk sakte. Enkel og grei rengjøring, knapt nok noe innbrent vørter.

Eneste minus er at vi måtte bruke hevert for å få det over i gjæringskaret, da filteret på ventilen var tett :)
 
Samme her, filteret ble tett med en gang.
Brukte en sleiv og dyttet den av, og brukte en sil på bøtta i stedet.
 
Estimert ferdig og var 1045 ved 75% effektivitet.
Hadde rundt 1053 før kok. Og endte på1054 og 24 liter
Det er vell rundt 83% etter beertools pro
kjørte du noe utmesk, hva var tempen I karet før skylling. Årsaken til at jeg spør er at jeg ikke har fått den OGen og effektiviteten som ønsket, og finner det litt underlig at du får til dette med den måten du har gjort det på. Ønsker å finne ut hva jeg kan gjøre for å få bedre resultat... Hvor mye skyllevann og på hvilken temperatur forresten?
Økning av OG fra 1053 før kok til 1054 etter kok indikerer at du nesten ikke har kokt inn noe. Det kan være ulik OG I topp og bunn avhengig om du har sirkulert eller dårlig blanding av mesken.
 
Mesket på ca 66-67 60 min og 10 min på 80 brukte vell 8 liter til skyllig kansje. Husker ikke helt preboil og for og være ærlig. Må vell starte med litt bedre loggføring.
Men husker jeg hadde rundt 1058 før skylling. Tømte av 3-4liter av første vørtern og helte den over malt sengen igjen for og filtrere den. Da tok jeg en OG. 58. Kvernet og malten på 1.2mm

Hvor mye er normalt og øke etter kok på 25l? Satte den på 100 og trykte ikke set. Mulig man må bruke begge elementene for skikkelig kok? Fikk foresten ingen fastbrent vørter. Og hvilken effektivitet har dere ligget på?
 
Hvis du bruker et bryggeprogram så står det som regel på 75 prosent da ser du estimert OG ut i fra prosenten programmet er satt til. Kort sakt er det prosent på hvor mye sukker du får ut i fra maltet
 
Første brygg ferdig :) over alt fornøyd :) Ble rea ale med OG 1056 og en vakker rød farge. Hadde med meg en erfaren brygger og i følge han var det bra oppsett :) Eneste brøler i dag var at jeg mistet termometeret i mesken og fant det ikke igjen før skyllingen :) Fra fylling av vann til vørter i gjeringskar gikk det 4 timer ca + -
 
Da var mitt første brygg gjennomført på Bratbergen og satt til gjæring. Jomfrubrygget ble en APA, slik at fruen i huset kanskje også kan hjelpe til med å drikke sluttproduktet. Lurer på å også lage et juleøl allerede i morgen for dette var gøy. :)
Alt gikk som smurt. Hadde hele tiden god sirkulasjon, det kokte "vakkert", OG endte opp på ønsket nivå, filteret gikk ikke tett, og ingen fastbrent vørter. Begynnerflaks??? :) Så er det bare å håpe på at gjæringen går bra også.
Hvilken effektivitet jeg endte på har jeg ingen formening om. Har foreløpig ikke helt skjønt hva som ligger i begrepet... Men når OG ender på ønsket nivå er vel antagelig ikke effektiviteten så værst?
Begynte forberedelsene i går med rengjøring av diverse samt testkjøring av Bartbergen. Var ellers innom Biltema og kjøpte slange og slangeklemmer til kjøleren. Til uka fortsetter jeg med den kjedelige biten; fjerne etiketter fra Nøgne Ø-flaskene... *Grmf*
 
Jeg synes også det kokte utrolig pent :) Var heldig å fikk kjøpt 96 stk 0,5L long neck ølflasker til 6kr stk. Samme type Nøgne bruker. Blir spennende å smake på resultatet :p
 
Synes ellers at det er veldig diffust dette med væskemengder. Til jomfrubrygget mitt fulgte jeg fremgangsmåten til bryggeren. Dvs begynte med vann til ca 15cm under toppen og skylte med ca 8 liter vann som holdt 76 grader. Etter skyllinga var jeg da tilbake til ca 15cm under toppen. Hadde da perfekt OG så jeg tilførte litt vann underveis under kokinga for å holde meg ca 15cm fra toppen og på perfekt OG.
Anyone?
 
Tilbake
Topp